Sunday, July 31, 2022

MENELUSURI JEJAK SUFI JALALUDDIN AL RUMI DI BUMI ANATOLIA VIII

TARIAN SUFI YANG MELEBURKAN RINDU PADA ILLAHI, FANA DALAM KEASYIKAN

MALAM 24 julai 2022 adalah bagai mimpi yang dihidang apabila kami diberi peluang menyaksikan whirling derivishes secara live yang akan dipersembahkan oleh Saruhan Derivishes. Jika selama ini hanya membaca dari media sosial dan menonton dari video, kini kami berpeluang menyaksikannya di hadapan mata sendiri.

Di puncak bukit yang menghadap ke Avanos, the Whirling Dervishes melaksanakan ritual ibadah mereka di Pusat Budaya Motif atau Motif Kültür Merkezi yang indah.  Lokasinya terletak di Bahçelievler Mahallesi, Nevşehir Ürgüp Yolu, Ortahisar, Ürgüp, Türkiye, iaitu lebih kurang 30 minit perjalanan dari Hotel kami di Suhan Cappadocia Spa & Resort.

 Pengurus  Motif Kültür Merkezi , Encik  Özgür Kürükçü memberitahu   bagaimana Darwis datang ke Cappadocia."Tarian itu menjadi popular di kalangan pelancong, dan pelancong datang ke Cappadocia tetapi tidak ada Darwis. Jadi pada tahun 2002 kami membawa Darwis ke Cappadocia.”

Tarian Darwis berasal dari Konya di bawah naungan Mevlana (Rumi). Apabila pelancong semakin tertarik dengan ritual keagamaan ini, ia mula berubah daripada pengalaman ibadat kepada tarikan pelancong.

 Walau bagaimanapun, seperti Darwis Saruhan, iaitu kumpulan penari (sema) Darwis di Motif Kültür Merkezi, mereka hanya mengadakan  persembahan sebagai satu ibadah. 

Kami tidak menghidangkan makanan atau alkohol. Kami tidak membenarkan pengambilan                gambar pun” 

Özgür berkata berbeza dengan pertunjukan Malam Turki yang lain, yang menampilkan persembahan Darwis selama 10 minit yang dipersembahkan oleh penari bukan sebahagian daripada kehendak Darwis. Dalam erti kata lain, penari di Motif Kültür Merkezi bukan kerana wang.  Jangan salah anggap Darwis yang mengadakan persembahan ibadah di  Motif Kültür Merkezi adalah sama seperti penghibur konsert, atau artis teater, kerana di sini kalaupun tiada penonton yang hadir, kumpulah Saruhan Darwis tetap melaksanakan ibadah  sema dengan mengadakan tarian sufi atau whirling derivishes. 

Menurut Özgür, ianya sama sekali tidak menjadi kesukaran kepada Saruhan Derivishes walaupun hanya terdapat beberapa penonton. 

  "Anda tahu ia tidak seperti itu sama sekali. Kami mempunyai orang buta datang, yang tidak                 dapat melihat apa yang sedang berlaku, dan mereka pergi sambil menangis. Tenaga yang                    diberikan oleh penari sangat mengagumkan.”

 Özgür menyambung, "Jangan percaya semua yang anda dengar daripada media. Anda perlu melihat Cappadocia. Ini adalah tempat yang sangat mesra dan anda akan berasa seperti berada di rumah anda sendiri.”

                      

    Motif Kültür Merkezi  di Bahçelievler Mahallesi, 
        Nevşehir Ürgüp YoluOrtahisar, Ürgüp, Türkiye

Gerakan berputar-putar yang ditampilkan Maulana Jalaluddin Rumi bukanlah sebuah hayunan tanpa makna, kerana  dalam gerakan berputar tersebut mengandung erti dan falsafah yang tinggi  untuk menemukan tujuan yang hakiki dalam  kehidupan.

Penari Sufi yang bergerak berputar ibaratkan  bulan yang kembang, sedang pimpinan tari di tengahnya bagai matahari menyinar.  Tari Sufi dengan gerak berputar  melawan arah jam melambangkan putaran semesta dan pusingan  tawaf di baitillah sebagai bentuk proses dalam pencarian tuhan. Seorang penganut sufi yang akan menampilkan tarian ini   mesti memiliki fizikal dan mental  yang kuat kerana persembahannya yang mengambil masa yang Panjang dan lama.

Bahkan, Maulana al Rumi sendiri pun pernah menarikannya selama  3 hari 3 malam.

Sufi yang membawa tarian ini akan mencurahkan segala emosinya saat menari, agar ia dapat rasakan hanyalah ada cinta dan  rindu terhadap tuhan.

Penari  sufi (sama) akan merasa lebih dekat dengan tuhan, ia juga dikatakan mampu menyembuh dan mengurangkan rasa sakit  serta mengubati rasa patah hati kerana ia ditarikan dalam penuh kesedaran dan bukan sahaja menggamit penonton, bahkan mendamai dan menyenangkan orang sekitarnya.

Di pentas, penari Sufi biasanya 8 orang, 3 memainkan muzik serta mengalunkan irama burdah memuji Rasulullah SAW dengan seorang ketua berada di tengah-tengahnya. Bermula dengan Naat dan puji pujian kepada baginda Nabi diiringi alunan seruling mengasyikkan.

Langkah seterusnya dikenali sebagai  Devr-i Veled, di mana semua penari akan membongkok badan bersama-sama. Kemudian para sema  akan berputar-putar, di luar ketua sema yang berada ditengah-tengahnya.Selanjutnya para Darwish sewaktu taksim akan membacakan  ayat suci al Qur’an serta doa dibawakan oleh Ketua sema.

Para Darwish akan mengenakan  topi tinggi  dan  baju putih serta jubah hitam besar dan beralas kaki. Ianya bukan sekadar busana biasa tetapi mengandung falsafah dengan perlambangan tertentu. Topi tinggi misalnya  yang dinamakan sikke melambangkan nisan para sufi dan wali  di wilayah Timur Tengah. Jubah hitam pula mencerminkan kehidupan alam kubur yang kelam, Sedang baju putih, melambangkan  kain kafan.  Warna kostumnya  yang demikianmembawa maksud agar  manusia selalu mengingati kematian, semoga manusia menjadi lebih lembut mengendalikan ketamakan dunia dan hawa nafsunya. Untuk alas kakinya, dikenakan Kuff, iaitu  sandal yang dikatakan  selalu dipakai oleh Nabi Muhammad SAW, saat musim dingin.

Tarian Sufi atau whirling derivishes , bukan sahaja dianggap sebagai karya seni, malah ianya juga merupakan satu bentuk  meditasi yang berkaitan ajaran sufistik. Maka  para penari Sufi atau Darwish diharapkanmampu  mencapai kesempurnaan iman, nafsunya terhapus, ego ditanggalkan, serta tiada peribadinya juga, Lalu, sewaktu sema, para Darwish  tersebut akan mencapai kemuncak kekhusyukan, melebur bersama Ilahi.

Sebelum tarian dimulakan, satu ritual akan diadakan dengan berzikir menyebut nama tuhan dan mengingati rabbul jalil.  Dengan memperolehi ketenangan, berputar tanpa memusingkan kepala perlukan penghayatan secara total, sesuai dengan falsafah dan makna tarian ini. Para Darwish tidak akan merasa pening berputar dalam jangka masa yang lama karena mata para Darwish sentiasa fokus, tidak melirik, tidak terpejam, dan tidak menggerakkan kepala.

 







Tarian ini diciptakan Mavlana Rumi ini sebagai bentuk sebuah ekspresi dari rasa cinta, kasih, dan sayang maha tinggi dari hamba kepada Sang Pencipta dan dalam tarian, diajarkan hilang kesadaran diri karena mengingat dan menujuNya. Pesan lainnya tentang kematian adalah bahwa hidup memiliki satu tujuan iaitu menuju Illahi dengan putaran sebagai simbol menyatunya manusia denganNya.

No comments:

Buku Peguam Syarie dan Litigasi Mal di Mahkamah Syariah

 Atas permintaan ramai buku Peguam Syarie dan Litigasi Mal di Mahkamah Syariah telah dibuat cetakan semula, semoga buku ini dapat membantu a...