MENDUNGNYA LANGIT KONYA DENGAN KEWAFATAN AL RUMI
Beliau
meninggal dunia pada 5 Jamadilakhir 672 Hijrah. Ramai orang menangis
ketika perarakan jenazahnya. Tatkala jenazahnya hendak diusung ke kuburan,
penduduk sekitar beresak-esakan ingin menghantarkan kepulangannya. Malam
wafatnya beliau dikenal sebagai Sebul Arus (Malam Penyatuan). Sehingga
sekarang para pengikut Tariqat Maulawiyah masih memperingati tarikh itu
sebagai hari wafatnya beliau.
Orang
Yahudi dan Kristian juga turut serta dalam perarakan jenazah itu. Apabila
ditanya oleh gabenor Konya mengapa mereka ingin turut serta, mereka menjawab
bahawa mereka telah menemui pada peribadinya segala tanda dan ciri para nabi
yang disebut dalam kitab-kitab mereka. Selain itu, mereka juga dapat
mempelajari daripada al-Rumi sifat para wali dan orang soleh yang tidak
diketahui oleh mereka selama ini.
Peristiwa
kematian tokoh sufi, Mevlana Jalaluddin al-Balkhi al-Rumi atau lebih dikenali
Maulana Rumi dirakam dalam buku hagiografi atau kisah sufi, Manaqib
al-Arifin karya Shamsuddin Aflaki.[1]
Kisah
itu memperlihatkan keunggulan Islam yang sekiranya diamalkan secara menyeluruh
termasuk aspek kerohanian dan akhlak mulia, ia merentasi bukan sahaja sempadan
wilayah dan bangsa, bahkan agama. Aflaki mengungkapkan kisah seorang Muslim
mengiringi jenazah Maulana Rumi, melihat lelaki Kristian teresak-esak, lalu bertanya:
“Mengapakah saudara menangis di pengebumian tokoh Muslim?”
Lelaki
itu menjawab: “Kami mengangkat beliau seperti (Nabi) Musa AS, Daud AS dan
Isa AS zaman ini. Kami semua pengikut serta anak muridnya.”
Malah,
Muslim, Kristian dan Yahudi di kota Konya, Turki turut menghadiri pengebumian
tokoh yang menjadi pengasas Tarikat Maulawiyah yang terkenal dari Timur
ke Barat sama ada karya Mathnawi mahupun gerakan darwish berputar
(tarian). Malah, diceritakan ketika hayatnya, majlis kuliah Maulana Rumi turut
dihadiri masyarakat bukan Islam, meskipun beliau tetap mempertahankan kebenaran
Islam seperti yang dibawa Rasulullah SAW. “Pemimpin kafilah kita adalah
Mustafa, kebanggaan dunia” Mustafa yang diungkapkan Maulana Rumi pada bait
puisi dalam Diwan Shams Tabrizi ini ialah Nabi Muhammad SAW.
Justeru,
Maulana Rumi bukanlah darwish palsu yang menceroboh batasan Islam hingga
mengabai, menafikan atau melanggar batas syarak, sebaliknya seperti majoriti
ahli sufi adalah insan yang memelihara semua tuntutan baik bersifat wajib
mahupun sunat.
Malah,
proses perjalanan kerohanian daripada satu makam ke makam lebih tinggi,
menuntut sang salik melipatgandakan ibadat yang bagi orang awam adalah
perkara sunat atau harus seperti solat, puasa dan zikir.
Apatah
lagi tokoh sufi dan wali seperti Maulana Rumi sampai kepada satu tahap ‘al-hasanat
lil abrar, sayyi’aat lil muqarrabin’ atau ‘perkara baik bagi orang awam,
dianggap buruk sekiranya dilakukan golongan yang dekat dengan Allah SWT’.
Di
sebalik ajaran Maulana Rumi seperti dirakam kitab puisi sufinya, Mathnawi dan
kumpulan syarahannya, Fihi Ma Fihi yang mencerminkan sifat Islam yang syumul
atau menyeluruh dalam kerangka pandangan alam Islam, beliau tetap diterima
masyarakat bukan Islam.
Malah,
Maulana Rumi tidak hanya diterima pada zamannya, bahkan beliau dianggap penyair
yang paling banyak dibaca oleh rakyat Amerika Syarikat (AS), sekali gus
mengalahkan sasterawan Barat sendiri.
Memang
ada sebahagian sarjana atau penggiat aliran spiritual New Age yang
menafsirkan pemikiran Maulana Rumi dengan tafsiran yang longgar atau terkeluar
daripada Islam.
Namun,
Maulana Rumi sendiri dalam Fihi Ma Fihi mengibaratkan Islam seperti
sesuatu yang mempunyai isi dan cangkerang yang kedua-dua unsur bukan saja tidak
boleh dibuang, malah mustahil untuk dipisahkan.
Sebenarnya,
perpaduan makna hakiki Islam ini yang menyebabkan ajaran Maulana Rumi merentas
sempadan, termasuk dapat diterima baik masyarakat Kristian dan Yahudi di Konya
atau bukan Muslim sepanjang zaman.
Kesepaduan
itu kemudian terpancar pada seluruh kehidupan Maulana Rumi baik pemikiran,
perasaan, pengucapan dan perbuatan seperti yang ditunjukkan Nabi Muhammad SAW
hingga Baginda tidak hanya meninggalkan kesan kepada sahabat dan umat Islam,
bahkan golongan kafir, Nasrani serta Yahudi.
Rasulullah
SAW bersabda: Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kebaikan
akhlak. (HR Ahmad).
Akhlak
Nabi Muhammad SAW yang lahir daripada hati suci dan bersih serta terpancar pada
setiap tingkah dan kata itulah yang menjadi warisan terunggul kepada ahli sufi
tanpa mengira sama ada ulama, ahli kalam dan hadis, fuqaha, hatta orang biasa. Hal
itu turut diwarisi Maulana Rumi hingga menyalin keperibadian Rasulullah SAW
yang difirmankan oleh Allah SWT sebagai rahmatan lil alamin atau rahmat
kepada seluruh alam.
Kesempurnaan
akhlak yang merangkumi tuntutan iman, Islam dan ihsan itu perlu dijadikan
matlamat dalam setiap tindakan umat Islam baik yang dilakukan dalam lapangan
politik, ekonomi atau sosial. Sebarang kegiatan, persepakatan atau reaksi yang
dilakukan umat Islam tidak boleh terpisah daripada maksud sebenar rahmat yang
melimpah ke seluruh alam termasuk manusia tanpa mengira bangsa atau agama.
Justeru,
keunggulan akhlak itu perlu dijadikan kayu ukur oleh umat Islam dalam mengambil
sebarang tindakan baik atas nama politik, ekonomi atau sosial hingga sampai ke
tahap seperti Maulana Rumi yang kembalinya kepada Pencipta-Nya ditangisi
masyarakat tanpa mengira agama atau status sosial.[2]
Mari
ke rumahku kekasih- sebentar saja!
Gelorakan
jiwa kita, kekasih- sebentar saja!
Dari
Konya pancarkan cahaya cinta
Ke
Samarkand dan Bukhara sebentar saja![3]
[1]Nazmi Yaakub, Pengikut Maulana
Rumi merentasi sempadan agama, September13, 2019 @ 11:01 am, nazmi@bh.com.my, https://www.bharian.com.my/kolumnis/2019/09/606400/
pengikut- maulana-rumi-merentasi-sempadan-agama
[3] Bukhari Lubis, Rumi dan Rizi, Dewan sastera, November 2007:37
No comments:
Post a Comment