Saturday, June 20, 2009

Menyambut Hari jadi di Ave Et Auffe

Pagi itu aku terbangun seawal jam 4.15 pagi. selepas solat subuh dan kembali membungkus diri dalam selimut yang hangat di kabin yang dikongsi dengan 4 rakan yang lain, terdengar deringan mesej dari telefon tangan yang disimpan di dalam beg sandang di penjuru katil dua tingkat kabin kami. Mesej dari ana perempuan di KL. "Happy Birthday Papa". Baru aku teringat hati ini adalah hari kelahiranku. terima kasih anak-anak kerana mengingatinya. Selepas membalas mesej tersebut, mataku tidak lelap lagi untuk tidur semula. Lantas aku bangun membasahkan diri untuk mandi dan bersiap-siap. Pagi itu di perkampungan Ave Et Auffe, Belgium, aku berjalan seorang diri meninjau hutan Eden yang terbesar di Eropah. Hutan yang cantik dan menyejukkan mata memandang. Aku tidak melepaskan peluang meneroka hutan tersebut selama lebih kurang 2 jam. Sekembalinya ke kem perkhemahan, jam sudah menunjukkan pukul 8 pagi. Setibanya di khemah,kawan-kawan sudah menunggu dengan kopi panas, mee goreng yang dimasak se awal pagi tadi dan ramai-ramai mengucapkan "selamat hari jadi". Aku terpegun dan mengucapkan ribuan terima kasih kerana mereka menghargainya.

Jam 10 pagi, Farris Holliday telah bersedia untuk membawa kami ke kota Brussel. dari kem perkhemahan Jupiler Le Roptai di perkampungan Ave Et Affe ke Brussel, perjalanan mengambil masa kurang dari 40 minit.

Kota Brussels has grown from a 10th-century fortress town founded by Charlemagne's grandson into a metropolis of more than one million inhabitants.The metropolitan area, including the outer commuter zone, covers a total area of 4,127 km2, covering the Brussels-Capital Region and 103 surrounding municipalities, and has a population of almost 2.7 million.

Since the end of the Second World War, Brussels has been an important centre for international politics. It hosts the main institutions of the European Union, and the headquarters of the North Atlantic Treaty Organization (NATO). Thus, Brussels is the polyglot home of many international organisations, politicians, diplomats and civil servants. Brussels is the EU's third-richest city in terms of per capita income.

Although historically Dutch-speaking, Brussels underwent Frenchification in the 19th and 20th centuries. Today most inhabitants are native French-speakers, although both languages have official status. This process has led to a longstanding conflict between the French and Dutch speaking community, reflecting the situation in Belgium at large.
Di Brussel banyak tempat bersejarah.hati akan terpukau melihat bangunan-bangunan lama di sini yang ada dibina sejak dari tahun 1200-1400 lagi. Tempat pertama kami singgah di bandar Brussel ialah Atomium, iaitu bangunan berbentuk molekul-molekul atom yang besar dibina sewaktu atau selepas pengembaraan ke bulan oleh Neil Armstrong.

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...