Selari dengan perkembangan industri bermotor waktu itu, Syarikat LGOC mulai menggunakan enjin wap pada tahun 1902, dan mereka membina sendiri enjin tersebut pada tahun 1909 dengan menyesuaikannya kepada dua jenis bas iaitu type x dan Type B. Manakala saingan LGOC, Thomas Tilling, yang menubuhkan Thomas Tilling Group pada 1900an pula mula menggunakan khidmat bas yang beroperasi dengan enjin bermotor pada tahun 1904. LGOC menggunakan khidmat bas-kereta kuda yang terakhir pada 25 Oktober 1911 dengan mengambil penumpang dari stesyen London Bridge ke Moorgate, sungguh pun begitu khidmat kereta kuda masih terus digunapakai sehinggalah pada tahun 1914.
Pada tahun 1909, Thomas Tilling Group dan Syarikat LGOC telah mengadakan perjanjian bagi menamatkan persaingan bas penumpang di Kota London. Mereka menguasai perkhidmatan bas di seluruh kota London waktu itu. Bagaimanapun, pada 1909 juga, Thomas Clarkson, menubuhkan syarikat The National Steam car Company yang menjalankan perkhidmatan bas kuasa stim bagi menyaingi Syarikat LGOC dan Thomas Tilling. Pada tahun 1919, Syarikat National Company telah mencapai kata sepakat dengan Syarikat LGOC dan menamatkan khidmat operasi bas di London, dan kemudianya diikuti oleh bas kuasa stim pada tahun yang sama. Pada tahun 1912, The Underground Group, iaitu syarikat yang memiliki sebahagian besar sistem London Underground telah membeli syarikat LGOC. Pada tahun 1933, LGOC bersama dengan Underground Group, membentuk London Passenger Transport Board (LPTB). Nama Syarikat LGOC (London General) kemudiannya ditukar kepada London Transport, yang mana logo syarikat itu sendiri berwarna merah, kerana itulah bas kota London sinonim dengan warna merah.
LGOC membina bas dengan enjin wap Type X
LPTB diberi tanggung jawab untuk mengendalikan semua perkhidmatan bas di Kota London. Mereka memberi khidmat kepada penumpang di sekitar 30 batu dari pusat Kota London. Perkhidmatan ini termasuklah mengendali dan memantau perkhidmatan bas dari syarikat lain seperti London Green Country Buses, Green Line Coaches dan sebahagian perkhidmatan Tilling Group dan syarikat-syarikat persendirian yang lain.
Perkhidmastan bas London ini berterusan di bawah pengurusan LPTB dari tahun 1933-1948, kemudian perkhidmatannya bertukar pula kepada The London Transport Executive pada tahun 1948-1963, Dari tahun 1963-1970 di bawah pengurusan London Transport Board, Greater London Council (1970-1984)dan seterusnya di bawah pengurusan London Regional Transport dari tahun 1984 sehingga tahun 2000. Bagaimanapun pada tahun 1969, perkhidmatan The Green Country Services, bersekutu dengan Green Line Coaches merupakan satu syarikat yang berasingan dan menubuhkan London Country Bus Services, yang mana pada tahun 1970 mereka membentuk syarikat yang bernama The National Bus Company. Sekitar tahun 1980-an, kerajaan Britain di bawah Perdana Menteri Margaret Thatcher waktu itu memutuskan untuk menswastakan perkhidmatan operasi bas di United kingdom, yang mana ketika itu perkhidmatan bas penumpang di London di dominasi oleh London Transport iaitu perkhidmatan bas nasional yang dimiliki penuh oleh kerajaan. Bagi membezakan dengan perkhidmatan bas-bas lain di seluruh Negara, perkhidmatan bas di London yang dikenali sebagai ‘London Buses’ telah ditubuhkan. Pada tahun 2000, perkhidmatan pengangkutan dan operasi bas dikendalikan sepenuhnya di bawah 'transport organisation of The Mayor of London'.
Bas ni panjang sangat. Ada 2 atau 3 pintu. Bahayanya tak adalah
Night Buses
Long Distance Coaches
Coach Jarak jauh adalah jaringan perkhidmnatan bas London dengan Bandar-bandar sekitar UK dan Bandar-bandar lain di Europe. Kebanyakan perkhidmatan bas jenis ini dijalankan oleh National Express dengan kerjasama European affiliate Eurolines. Bas Nasional Express biasanya berwarna putih dan lebih besar dari bas awam biasa. Bas ini mengambil dan menurunkan penumpang hanya di Stesyen Victoria Coach.
Bas ni lah yang kami naik pergi tour to Europe.....
Akhirnya saya dapat juga jawapannya, kenapa sebenarnya bas di London warnanya merah. Warna merah ini adalah sama seperti mana warna merah yang digunakan di "roundel" London underground, dan warna yang sama juga untuk mengenali central line. Mengikut Dokumen 'Transport For London's London Buses Corporate Indentity Colour Standards', ianya mencatatkan bahawa;
“Carefully controlled use of corporate, mode, safety and London Underground line colours is highly effective in communicating the strengths of our organisation. Consistent use of colour across journey planners, signage and livery etc, also helps guide passengers to their destinations.”
So, patutlah bas di London ni semuanya warna merah. Memang ada regulation mengenai perkara tersebut. Ingatkan dia saje-saje je kaler merah bagi nampak cantik dan terang, nak publisiti...rupanya Mat Salleh memang buat sesuatu tu bersebab, dan mereka cukup perihatin pada sesuatu termasuklah warna, malah mereka tidak tukar sesuatu itu sewenang-wenangnya walaupun perkara itu mungkin kecil pada kita seperti warna, kerana nak tukar kepada warna lain memerlukan justifikasi yang kuat dan munasabah...
Seperti yang kita maklumi, pengangkutan awam di London adalah antara yang tercekap di dunia, termasuklah pengangkutan bas. Anda tidak perlu risau mengejar masa jika terlepas bas kerana bas seterusnya hanyalah selang 5-10 minit kemudian atau menaiki mana-mana bas lain yang mungkin mengikut laluan yang sama.
Dari segi tiketnya pula, harganya adalah munasabah dan mampu dibayar oleh pengguna. bayaran tiket juga ada disediakan secara mingguan atau bulanan. Maksimum bayaran tiket ialah GBP3.20 untuk sehari perjalanan dan anda boleh naik bas beberapa kali yang anda mahu. Bas pula dilengkapi dengan kamera tertutup dan mesra pengguna terutamanya bagi penumpang yang kurang upaya. Kebiasaannya setiap bas kecuali bas jenis bendy dan heritage, menyediakan pelantar untuk kemudahan kerusi roda dan boleh menempatkan satu atau dua ruang kepada mereka bagi setiap bas. Apa pun, sejarah pengangkutan bas yang panjang di England bermula dari zaman kereta kuda sehinggalah penciptaan enjin dan melangkaui kenderaan hybrid zaman moden ini menjadikan pengurusaan pengangkutan bas di kota London sentiasa ke depan berbanding pengangkutan awam di negara lain.
Setakat ni tak sempat lagi nak bergambar dekat bas merah......
Inilah bas yang setiap hari kami naik nak ke college....
No comments:
Post a Comment