Friday, February 5, 2010

Maahad Muhammadi (L) - mengimbau kenangan

Baru-baru ni sambil melayari laman web, ana terjumpa pula laman web sekolah menengah (A) Maahad Muhammadi (L) Jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu Kelantan. Meneliti blog tersebut, terkenang semula kisah-kisah lama di sekolah tersebut. Apatah lagi kami batch 1984-1985 adalah kalangan pelajar pertama yang menuntut ilmu di tapak baru sekolah tersebut di Pengkalan Chepa waktu itu. Tahniah kepada unit ICT sekolah Menengah Maahad Muhammadi kerana dapat menyediakan laman web yang penuh informasi. Sekalung tahniah juga kepada guru-guru dan ustaz termasuk pelajar-pelajar yang bertungkus lumus menyediakan weblog yang kemas dan penuh maklumat tersebut. Bagi rakan-rakan yang ingin mendapat maklumat lanjut bolehlah layari : http://smuamml.kelantan.edu.my/home.html
sekolah Men (A) maahad Muhammadi (L). Pandangan depan 
dari Jalan Pengkalan Chepa (Tanjung Mas)
 
Lobi tempat cikgu Disiplin (Cikgu Ayub) mengurung pelajar
dengan tali rafia kerana pakai seluar ketat dan kasut belang

Kantin tempat judin dan jaiz menabal.....

sedikit info pasal sekolah ni...
Maahad Muhammadi Lelaki (MML) ialah sebuah sekolah menengah agama arab terkemuka di Kelantan yang terletak di jalan Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan. Ia merupakan sebahagian daripada Maahad Muhammadi. Sekolah ini kini berada di bawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan yang berpusat di Nilam Puri. Sekolah ini menjalankan pendidikan multisistem atau lebih senang dikenali dengan istilah serampang dua mata dan mempunyai misi penting dalam menghasilkan intelektual berilmu agama di samping ilmu akademik yang membolehkan para pelajar berjaya di dunia dan akhirat. Maahad Muhammadi Lelaki ditubuhkan sejak permulaan Maahad Muhammadi lagi pada 1 April 1937 hari Khamis bersamaan 20 Muharram 1356 H.

Falsafah MML

Maahad Muhammadi Lelaki merupakan sebuah sekolah agama (arab) Kerajaan Negeri Kelantan yang terbesar. Kerajaan Negeri meletakkan harapan yang tinggi terhadap pencapaian dan kualiti pelajar dalam menyediakan pelapis kepimpinan negara hari ini. Berbagai usaha telah dilakukan bagi mempertingkatkan kualiti Maahad Muhammadi Lelaki, antaranya menjadikan Maahad Muhammadi Lelaki sebagai sebuah sekolah An-Namuzaji. Berdasarkan pencapaian dan kebolehan pelajar-pelajar dalam bidang akademik dan kokurikulum, memang wajar Maahad Muhammadi Lelaki diletakkan sebagai sekolah An-Namuzaji. Oleh itu, bagi meralisasikan harapan ini kerjasama dari semua pihak adalah perlu termasuk pelajar, guru, ibu bapa dan pihak kerajaan sendiri harus memberikan perhatian dan sokongan yang padu kepada Maahad Muhammadi Lelaki.

Visi MML

Merealisasikan Falsafah & Matlamat Pendidikan YIK.

Misi MML

Maahad Muhammadi Lelaki beriltizam untuk menjadi sebuah model institusi ilmu (mithali) terulung yang membangunkan sektor pendidikan sepadu dan menawarkannya untuk menggerak seluruh potensi pelajarnya bagi melahirkan generasi rabbani melalui program pendidikan terancang berteraskan Islam dan tradisi ilmunya.
Dipetik dari: http://ms.wikipedia.org/wiki/Maahad_Muhammadi_Lelaki

1 comment:

bina badan said...

selamat hari ahad
singgah sini jap....hehe....
selamat berblogging....


____________________________________
dapatkan panduan bina otot badan lelaki secara percuma disini....

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...