Thursday, December 31, 2009

SELAMAT TINGGAL 2009


 good bye 2009!

Sesungguhnya 12 bulan sepanjang tahun 2009 meninggalkan banyak kenangan pahit dan manis. Tahun ini merupakan tahun yang banyak suka duka. Apa pun, tiada banyak bezanya daripada tahun-tahun sebelumnya, yang pasti semakin kita kedepan, semakin dekat kita dengan kematian. Kehidupan kita banyak berubah dengan memperoleh kesenangan duniawi, harap kita tidak lupa dengan kehidupan akhirat nanti. Rasanya, makin senang hidup kita, semakin susah untuk mendekatkan diri kepadaNYA. Semoga Allah membuka pintu hidayah kita dan murahkan lagi rezeki serta menjauhkan diri kita dari perkara yang melalaikan.

Azam tahun baru? Setakat ni tak ada apa-apa azam baru. Kerja seperti biasa. Sememangnya makin banyak kita melakukan kerja, semakin banyak kita sedar kelemahan kita.Sepertimana kata Imam Syafie, semakin banyak aku mendalami ilmu, semakin terasa kebodohanku...

2009 adalah tahun ilmu. Sepanjang tahun ini alhamdulillah dapat aku gapai 2 gulung ijazah. LLM di UIA pada Oktober 2009 dan sebelumnya Special Course Certificate at Muslim College London pada Ogos 2009.
Tahun ini  juga my 3rd daughter memasuki alam persekolahan. Tahniah Nuha. Dah nak masuk tahun 2 dah tahun depan (esok). Anak sulung pula berjaya memperolehi 5A dalam UPSR. Tahniah Najah. You're the best!

Tahun ini juga 2 buku diterbitkan. Edisi kedua  buku Penghinaan Mahkamah pada awal januari 2009 dan November 2009 pula buku Undang-Undang Tatacara Mal Mahkamah Syariah. Ok lah tu untuk sepanjang tahun ini.

Tahun ini juga mendapat penghormatan dan sumbangan dari YAB MB NS pada bulan Mei 2009. Bolehlah buat belanja sepanjang di UK tempohari. Terimakasih YAB Datuk Seri Utama!

Niat dihati untuk menulis dan menerbitkan buku sendiri. Setakat ni impian untuk menerbitkan sendiri buku masih belum terkabul. Insyaallah, tahun 2010 nanti hasrat tersebut diharap tidak lagi sekadar mimpi.

2010? belum ada azam kagi. Nantilah, esok baru masuk tahun baru. Pagi-pagi besok boleh fikirkan apa azam untuk tahun 2010. Selamat tinggal 2009....

Monday, December 21, 2009

INFO MURAI BATU

Phylum/Pembagian Chordata
Kelas Aves
Ordo Passeriformes
Famili Muscipidae
Spesies C. malabaricus
Nama zoologi Copsychus malabaricus
Ciri-ciri fizikal : Murai Batu (White Rumped Sharma) merupakan salah satu burung berkicau yang cukup terkenal karena kemerduan suaranya. Ukuran tubuhnya kira-kira 27 cm dan berat sekitar 32 gram. Paruh berwarna hitam tipis dan ukuran kepalanya rata-rata bulat (walau ada beberapa yang berbentuk agak leper & sedikit lebih tebal). Panjang ekor 15 – 35 cm (bergantung pada jenis spesiesnya). Terdiri dari 4 helai ekor primer berwarna hitam dan 8 helai ekor sekunder berwarna putih (ada spesies tertentu berwarna hitam semua). Total jumlah ekor ada 12 helai. Individu jantan berwarna hitam pekat berkilau indigo dengan warna dada pada umunya berwarna oranye (ada beberapa berwarna merah marun) Manakala Murai Batu betina warnanya sedikit lebih pucat dari warna bulu jantan. Bagian kemaluan dibawah ekor berwarna putih. Ukuran tubuh Murai Batu betina sedikit lebih kecil dari Murai Batu jantan.
Habitat: Murai Batu biasanya hidup dihutan rimba dan dataran rendah hingga 1500 m dengan pepohonan rapat.

perfect 2!

Makanan: invertebrata kecil dan serangga. Pada umumnya burung ini memakan serangga seperti belalang, jcengkerik, ulat, cacing, ikan-ikan kecil, dan buah jenis tertentu.
Reproduksi: Inkubasi selama 12 – 15 hari. Burung jantan pada umumnya lebih agresif. Setiap hari bertelur sebanyak 1 biji. Jumlah telur boleh mencapai 6 biji. Warna telur putih dengan bintik coklat kemerahan. Pada saat menetas, anak burung (piyik) belum dapat membuka mata. Setelah kira-kira 6 hari mata baru dapat dibuka. Bulu-bulu mereka berkembang dalam waktu 11 hari.
Status konservasi: Masih kurang diberi perhatian walaupun populasinya semakin berkurangan. Seiring dengan kurangnya hutan belantara yang menyangga habitat mereka.
Usia: Murai batu boleh mencapai usia 10-15 tahun.
Wilayah penyebaran: Philipina, Indonesia, Malaysia, Kamboja, Thailand, Vietnam, Myanmar, Cina dan India.

Dipetik dari :
http://images.google.com.my/imgres?imgurl=http://asikcoy.files.wordpress.com/2009/09/murai-batu-coy.jpg&imgrefurl=http://asikcoy.wordpress.com/2009/09/22/murai-batu/&usg=__sGvaUhi40ZUEnWWdaW6CvCqZhqg=&h=640&w=426&sz=50&hl=en&start=17&tbnid=2ljkg9Wmnql01M:&tbnh=137&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3Dmurai%2Bbatu%26gbv%3D2%26hl%3Den%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26sa%3DG

Cara Merawat Murai Batu

Author: galeri-koi | Posted at: 06:43 |

Artikel ini dipetik dari http://galeri-burung.blogspot.com/2009/10/cara-merawat-murai-batu.html. Versi asal bahasa Indonesia dan diubahsuai untuk memudahkan kefahamannya. Sesuai untuk dikongsi bersama.

Burung Murai Batu merupakan salah satu burung berkicau cerdas terbaik (dari keluarga Turdidae) yang sangat banyak penggemarnya. Merawat burung Murai Batu sangat mudah dan menyenangkan.

KARAKTER ASAS BURUNG MURAI BATU
1. burung ini sangat mudah menyesuaikan diri terhadap perubahan persekitaran.
2. Apabila mendengar suara burung Murai Batu lain atau melihat burung sejenis, Murai Batu akan berkicau dan menunjukkan raksinya untuk berlawan.
3. Burung ini sangat mudah naik berahinya apabila melihat Murai Batu Betina.
4. Ianya jenis burung yang mudah jinak Karena kemampuan beradaptasinya yang tinggi

MEMILIH DAN MEMLIHARA BURUNG MURAI BATU YANG BAIK

Ada beberapa hal penting yang harus diperhatikan dalam pemilihan bahan atau bakalan pada burung Murai Batu
• Berkelamin jantan, ciri-ciri burung Murai Batu jantan dapat dilihat pada warna bulu hitam yang tegas mengkilap dan kontra serta memiliki ekor yang lebih panjang daripada burung Murai batu betina.
• Bentuk paruh, sebaiknya pilih bentuk paruh yang berpangkal lebar, tebal, besar dan panjang. Paruh bahagian bawah harus lurus. Jangan memilih yang memiliki paruh bengkok. Posisi lubang hidung pilih sedekat mungkin dengan posisi mata.
• Kepala berbentuk kotak, mata bulat . Ini menandakan burung ini mempunyai mental tempur yang baik.
• Bentuk badan, pilihlah badan yang sedang dengan panjang leher, badan dan ekor serta kaki yang serasi. Jangan memilih bahan yang berleher dan berbadan pendek.
• Sayap mengepit rapat dan kaki mencengkam kuat, ini menandakan burung tersebut sehat. Warna kaki tidak mempengaruhi terhadap mental burung.
• Lincah dan bernafsu makan besar. Ini merupakan ciri-ciri burung yang bermental baik.
• Panjang ekor yang serasi dengan bentuk badan. Pilihlah bentuk ekor yang sedikit lentur.
• Leher panjang padat berisi. Menandakan burung ini akan mengeluarkan kuasa suara secara maksima.

MAKANAN YANG SESUAI UNTUK BURUNG MURAI BATU
• Voer (sebaiknya pilih yang berkadar protein sederhana iaitu: 12%-18%, belum tentu Voer yang berharga mahal akan sesuai dengan sistem metabolisme setiap burung Murai Batu. Voer harus selalu tersedia didalam bekas makanannya. Selalu ganti dengan Voer yang baru setiap dua hari sekali.
• EF (Extra Fooding), pakan tambahan yang sangat baik buat burung Murai Batu yaitu: cengkerik, Orong-orong, Cacing, Ulat Hongkong, Ulat Bambu, Kelabang, Belalang dan lainnya. Pemberian EF harus selalu disesuaikan dengan karakter pada burung masing-masing.

PERAWATAN HARIAN
Perawatan harian untuk burung Murai Batu relatif sama dengan burung berkicau jenis lainnya, kunci keberhasilan perawatan harian iaitu secara rutin dan konsisten. Berikut ini Pola Perawatan harian dan Stelan Harian untuk burung Murai Batu:
1. Jam 07.00 am burung diangin-anginkan di teras. Jam 07.30 burung dimandikan (karamba mandi atau sembur, berhantung pada kebiasaan masing-masing burung).
2. Bersihkan reban/sangkar harian. Ganti atau tambahkan Voer dan Air Minum.
3. Berikan cengkerik 4 ekor pada bekas makanan EF. Jangan berikan cengkerik secara langsung pada burung.
4. Penjemuran dapat dilakukan selama 1-2 jam/hari mulai pukul 08.00-11.00. Selama penjemuran, sebaiknya burung tidak melihat burung sejenis.
5. Setelah dijemur, angin-anginkan kembali burung tersebut diteras selama 10 minit, lalu sangkar dikerodong..
6. Jam 15.30 burung diangin-anginkan kembali diteras, boleh dimandikan bila perlu.
7. Berikan cengjerik 2 ekor pada bekas EF.

PENTING
• makanan segar diberikan 1 sendok makan maksimum 2x seminggu. Contoh setiap hari Isnin pagi dan hari Khamis pagi.
• Pemberian Cacing diberikan 1 ekor 1x seminggu. contoh setiap hari Selasa pagi.
• Pengumbaran di kandang umbaran dapat dilakukan 4 jam perhari selama 4 hari dalam seminggu.
• Berikan Multivitamin yang dicampur pada air minum seminggu sekali saja.


Sumber:
http://www.smartmastering.com

Hukum menikmati keindahan haiwan perhiasan

Utusan Malaysia 28hb Ogos 2001

SOALAN: Saya seorang peminat ayam serama, segala jenis burung dan haiwan perhiasan. Saya membiak dan menjualnya kepada peminat-peminatnya. Di sini saya ingin kemukakan dua soalan berikut:
1. Bolehkah saya pelihara burung dan mengurungnya dalam sangkar dengan diberi makan minum dan kawalan keselamatannya yang cukup?
2. Bolehkah saya menjual burung-burung perhiasan, ayam serama dan ayam laga yang saya biakkan itu pada harga yang agak tinggi, iaitu bergantung pada kecantikan yang disukai peminatnya? Apa hukum perusahaan ini dari perspektif Islam? - ISMAIL, Kota Bharu.

JAWAPAN: Sebelum saya memberi maklum balas berhubung soalan di atas, sama ada harus atau tidak harus memelihara ayam serama, burung hiasan dan sebagainya, izinkan saya menyediakan suatu mukadimah yang menerangkan kedudukan di bumi ini terlebih dahulu, dengan menumpukan sedikit perhatian kepada Adam alaihissalam sebagai insan pertama dan bapa kepada semua manusia.
Insan adalah makhluk Allah yang istimewa, ia dimuliakan dalam suatu majlis tiupan roh yang dijemput hadir para malaikat dan iblis, lalu mereka semua diperintah Allah supaya sujud kepada makhluk ini. Semua sujud, kecuali iblis yang takbur dengan kejadian sendiri.
Penciptaan insan yang diperintah sujud kepadanya itu berbeza sekali dengan penciptaan malaikat dan iblis, kerana penciptaan makhluk ini adalah gabungan antara tiga komponen utama, iaitu roh, badan kasar dan badan halus. Setiap satu daripadanya mempunyai kehendak dan keperluan sendiri yang wajid dipenuhi.
Badan kasar mempunyai keperluannya sendiri, ia perlukan makan, minum, pakai, berkemahuan seks dan sebagainya. Roh juga ada keperluannya yang terdiri daripada ibadat, amal dan aktiviti-aktiviti kerohanian. Islam mewajibkan umatnya supaya melayani semua keperluan ini dengan adil. Sehubungan makan minum, Allah berfirman yang bermaksud: Makan dan minumlah kamu dan jangan pula kamu melampau-lampau. (al-A'raf: 31).
Melayani keperluan roh juga hendaklah dengan sederhana, tanpa berlebihan. Baginda rasulullah s.a.w. pernah mendengar berita Abdullah ibn Umar yang keterlaluan dalam ibadatnya, lalu menasihati beliau supaya tidak keterlaluan, iaitu melalui sabdanya yang bermaksud: Wahai Abdullah! Bersederhanalah, kerana jasad kamu juga mempunyai hak, mata kamu juga mempunyai hak, isteri kamu juga mempunyai hak. Layanilah hak masing-masing (Jami'al-Usul, 1/297 bilangan 87).
Jika roh dan badan kasar mempunyai hak yang wajib dilayani dengan adil. Bagaimana pula dengan keperluan badan halus atau yang disebutkan dengan istilah falsafah dengan al-nafs al-insaniyyah (jiwa manusia) yang memerlukan kepuasan pada semua perkara, sama ada yang dilihat, disentuh, dirasa, didengar dan difikir.
Menikmati keindahan pada semua perkara merupakan makanan yang diperlui badan halus atau jiwa manusia. Badan ini tidak akan mencapai tahap kebahagiaannya dengan sempurna tanpa persekitaran yang bersih, indah dan menyegarkan. Jiwa yang hidup dalam suasana yang menakutkan, persekitaran yang ngeri dan bising, akan melahirkan manusia yang keras hati dan bertabiat besar. Memang jiwa yang bersih, cintakan kata-kata yang sopan ketika berbicara, pemandangan yang indah ketika bergerak dan tindak-tanduk yang lemah lembut ketika bekerja.
Berpandukan mukadimah ini, saya berpendapat, ayam serama dan burung-burung hiasan yang saudara bela dan niaga itu tidak bertentangan dengan ajaran Islam, kerana ajaran ini tidak menentang perhiasan yang dinikmati oleh jiwa. Firman Allah yang bermaksud: Katakanlah wahai Muhammad! Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkannya untuk hamba-hamba-Nya dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakannya (al-A'raf: 32).
Firman-Nya lagi yang bermaksud: Kuda, baghal dan keledai dijadikan untuk kamu menungganginya dan sebagai perhiasaan (al-Nahl: ayat 8). Ayat ini memberi maklum bahawa Allah s.w.t. menjadikan haiwan, tumbuh-tumbuhan sebagai perhiasaan yang harus dinikmati manusia, maka berhias dengan barang-barang ini semua adalah harus dalam apa jua keadaan sekalipun. Kalaupun barang-barang hiasan ini dilarang, maka larangan itu disebabkan pembaziran, kesombongan yang lahir daripada penggunaan yang salah dan sebagainya.
Memang penggunaan perhiasan ini berada pada peringkat thasiniyyat (mewah). Barang-barang mewah hanya boleh dipakai apabila sempurna keperluan yang wajib dimiliki. Sebagai contoh, memiliki kediaman untuk anak-anak dan keluarga adalah wajib dan termasuk dalam kategori daruriyyat (kepentingan). Peralatan-peralatan mewah hanya boleh dimiliki setelah memperoleh kediaman dengan sempurna.
Menikmati keindahan ayam serama, ikan emas dan burung pipit berwarna-warni tidak salah dari segi pandangan Islam, tetapi hendaknya jangan melampaui batas-batas kesederhanaan, sehingga mengurangkan barang-barang keperluan hidup yang sepatutnya dimiliki anak-anak dan keluarga untuk kehidupan mereka.
Jika bunga yang berwarna-warni dalam pasu dan taman-taman harus dinikmati keindahannya, pokok-pokok yang indah segar harus dimiliki, sekalipun jika terpaksa mengeluarkan sedikit bayaran. Mengapa keindahan ayam serama, ikan emas dan burung pipit tidak boleh dinikmati.
Menyekat kebebasan burung dan ikan emas dalam sangkar tidak harus menjadi alasan pengharaman, kerana pokok-pokok bunga juga dikawal kebebasannya dalam pasu dan bekas-bekas kecil.
Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya menyebutkan: Bukan semua perkara yang menyenangkan hati itu dibenci Islam, bukan juga sesuatu yang disukai hati manusia itu buruk, tetapi dilarang mengambilnya jika syarak melarangnya kerana membawa kepada riak dan sombong. Insan memang sukakan sesuatu yang indah, suka supaya dilihat dirinya cantik, oleh itu mencari sesuatu yang disenangi jiwa tidak dilarang. Seseorang harus menyikat rambutnya dan tidak harus membiarnya kusut masai, menilik mukanya dalam cermin, membetulkan serbannya yang tidak cantik dilihat, memakai kain tebal di sebelah dalam dan memakai yang halus di sebelah luar supaya senang hati orang melihatnya (Jami' al-Ahkam, 7/97).
Makhul al-Dimasyqi seorang ahli Fiqh tabi'i meriwayatkan daripada Aishah r.a. katanya: Sekumpulan sahabat nabi s.a.w. menunggu baginda di pintu rumahnya, lalu baginda keluar menemui mereka. Kebetulan dalam rumah itu ada bekas berisi air, baginda melihat mukanya dalam air itu, lalu membetulkan janggut dan rambutnya. Aku bertanya: Wahai rasulullah! Kamu juga berbuat begitu. Jawab baginda: Ya, apabila seseorang keluar kerana berjumpa saudaranya, maka kemaskan dirinya, kerana Allah indah, Ia sukakan keindahan. Dalam Sahih Muslim, daripada Ibn Mas'ud r.a. nabi s.a.w bersabda: Tidak masuk syurga orang yang ada takbur dalam hatinya seberat zarah. Berkata seorang lelaki: Sesungguhnya orang lelaki suka kainnya cantik, kasutnya cantik dan semuanya cantik. Sabda nabi s.a.w.: Memang, Allah itu cantik, ia sukakan kecantikan. Besar diri yang sebenarnya ialah melawan kebenaran dan melupakan kebaikan manusia lain.
Berpandukan mukadimah ini, kita dapat menarik kesimpulan, iaitu Islam tidak menentang sebarang perhiasan, perniagaan dan penggunaan barang-barang hiasan. Antara perhiasan termasuklah ayam serama, burung pipit dan ikan emas yang dibela untuk hiasan rumah. Haiwan ini harus dibela, dijual dan diniagakan, tetapi hendaklah dengan syarat-syarat berikut:
1. Tidak bermaksud untuk berbangga dan bermegah-megah, sebagaimana adat orang mewah dan berada. Hukum pengambilan barang-barang hiasan itu bergantung kepada niat.
2. Jangan lekakan tanggungjawab disebabkan oleh pembelaan haiwan dan sesuatu yang berupa hiasan.
3. Jangan cuai melaksanakan tanggungjawab terhadap haiwan yang dipelihara seperti memberinya makan, minum dan keselamatannya.
Dalam sebuah hadis yang sangat popular tentang penyeksaan terhadap haiwan, baginda rasulullah s.a.w. memberi amaran terhadap seorang wanita yang memelihara kucing, tetapi tidak memberinya makan minum dan penjagaannya, lalu ia dimasuk ke neraka atas kesalahan itu.
Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Anas ibn Malik r.a. katanya: Baginda rasulullah s.a.w. adalah insan yang paling baik akhlaknya, baginda selalu datang ke rumahku dan selalu bertanya adikku Umair. Pada suatu hari, baginda datang dan bertanya: Oh Abu Umair ke mana perginya burung kecil engkau? Dijawabnya, burung masih dalam peliharaannya.
Al-Damiru dalam kitabnya Hayat al-Haiwan menyatakan: Hadis di atas menjadi dalil harus memelihara burung dan berhibur dengannya. Berkata Abu al-Abbas al-Qurtubi: Membela burung terpaksa disekat kebebasannya dalam sangkar. Adapun menyeksa dan memain-mainkannya maka hukumnya haram, kerana nabi s.a.w. melarang menyeksa haiwan, kecuali kerana sembelih untuk dimakan sahaja.
Ibn Aqil al-Hanbali melarang menyekat burung dalam sangkar, kerana cara itu adalah suatu penyeksaan terhadapnya. Beliau mengambil dalilnya daripada hadis Abu al-Dard' r.a. yang menyatakan: Pada hari kiamat akan datang burung-burung pipit, lalu membuat aduan kepada Allah, kerana manusia menyeksanya semasa di dunia dahulu.
Alasan ini dijawab oleh sesetengah ulama, iaitu hadis ini dituju kepada mereka yang menyeksa dan tidak memberinya makan dan minum. Al-Qaffal menyatakan, jika haiwan iaitu diberinya makan minum yang cukup, nescaya harus dibelanya.
Saya lebih cenderung kepada pendapat al-Damiri yang mengharuskan bela burung, ayam dan ikan untuk hiasan, dengan syarat hendaklah dijaga dengan cukup makan minum dan keselamatannya. Demikian juga dengan ikan emas dan lain-lain haiwan yang dibela dalam tempat yang terbatas jarak keluasannya, kira-kira tidak seluas sungai dan laut.
Adapun ayam laga, jika dibela untuk tujuan perhiasan maka tidak menjadi apa-apa halangan, namun jika diternak bagi tujuan judi dan bersabung, maka ini adalah suatu penyeksaan yang sangat besar dosanya.
Sama juga hukumnya dengan haram minum arak, sebarang usaha membantu peminum arak adalah dosa. Wallah a'lam.


Wednesday, December 9, 2009

Pembentangan laporan kursus di MC London

Alhamdulillah, petang tadi 9/12/09 sesi pembentangan laporan kursus Khas di Muslim College London, UK telah selesai. Terima kasih pada sis Hazlin kerana banyak membantu. Actually,  waktu-waktu sebeginilah kita kenal siapa rakan sebenar.

Saya bernasib baik kerana membuat pilihan yang tepat melantik sis Hazlin dari JAKIM untuk menjadi SU. beliau sesungguhnya banyak membantu. Boleh dikatakan 70% kerja-kerja akhir diselesaikan oleh beliau. Mana perginya kawan-kawan lain? biasa lah, yang banyak bercakap biasanya kurang bekerja. Saya dah nampak keadaan ini akan berlaku. Sebaik mengenali rakan-rakan peserta, saya dapat agak siapa mereka sebenarnya. So, dari awal mula kursus lagi saya dah prepare sedikit demi sedikit kerana bimbang keadaan ini akan terjadi. Bila dah balik Malaysia dan masing-masing berjauhan serta sibuk dengan tugasan office, ketua deligasilah yang akan menanggung semua beban. So, persiapan awal semasa di London memudahkan tugas saya untuk mengedit semua laporan dan attachment yang perlu disisipkan. Terima kasih pada blog ini yang banyak membantu merakam peristiwa-peristiwa penting. copy paste dan edit sahaja.

Bercerita pasa pembentangan petang tadi, ada dua sesi, satu grup dari Dar al Ifta' Mesir. Pembentangan mereka bagus. tak ada komen negetif pun dari JPA. Adios! Tiba grup kami, mulanya agak nervous juga bila kedengaran pada sesi awal kami akan dihentam kerana beberapa isu yang dah memang kami tak dapat elak. Alhamdulillah masa pembentangan wakil JPA dan JAKIM ok sahaja. setujulah tu. Hasilnya kursus ini berterusan dan grup kami antara grup yang agak berjaya sepanjang kursus ini diadakan sejak 1989. Ok lah tu. Paling penting kami telah membawa imej terbaik dan dihormati oleh masyarakat Britain. Pihak college telah membuka mata dan sedar kami bukannya menempel dan datang sekadar nak makan angin di kota London yang mereka agungkan. Mereka sedar bahawa perkembangan dan kemajuan Islam di Malaysia bukanlah satu omongan kosong. Mereka terpegun dengan hujah-hujah kami dan keinginan untuk mengetahui lebih lanjut amat mendalam terutamnya oleh Principal Muslim College sendiri tentang perkembangan islam di Malaysia. Hasilnya mereka menghantar bro Shah datang melawat Malaysia.

Saya sempat meneliti dan membaca laporan bro Shah sejurus beliau kembali ke London. laporannya amat mengkagumi Malaysia dan antara cadangannya ialah komuniti Muslim di Britain yang berpecah belah mesti mengikut acuan JAKIM dalam mentadbir urusan orang-orang Islam di Malaysia. Mereka akui JAKIM antara yang terbaik di dunia dalam pengurusan hal ehwal orang-orang Islam. Beliau bandingkan dengan Sudan, Mesir, Saudi, UAE, Pakistan dan sebagainya, iaitu negara-negara yang pernah ia lawati atas tajaan College bagi tujuan berkenaan.  Laporan beliau untuk Muslim College dan University of London serta sisipan kepada JPA London banyak membantu saya dalam menyiapkan laporan kepada JAKIM dan JPA petang tadi. Terima kasih!

Sunday, November 22, 2009

Kata Pengantar oleh YAA Ketua Pengarah JKSM, Tan Sri Haji Ibrahim Lembut

KATA PENGANTAR I


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T. tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kita panjat kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W. dan semua penyambung perjuangan Baginda di mana jua mereka berada.

Pada kesempatan ini, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada saudara Mohd Nadzri bin Abdul Rahman atas inisiatif beliau melahirkan buku bertajuk “Undang-Undang Tatacara Mal Mahkamah Syariah, Prinsip dan Amalan” yang pada saya akan sedikit sebanyak memberi manfaat kepada para pembaca.

Dengan adanya buku seumpama ini, pasti ianya akan dapat memperkayakan lagi bahan penulisan dan pembacaan dalam bidang Perundangan dan Kehakiman Syariah di Negara kita ini. Pada keseluruhannya penulis banyak membuat rujukan kepada Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Sembilan) 2003 dan Enakmen-enakmen lain yang kebanyakannya  berkuatkuasa di Negeri Sembilan serta penulis telah mencurahkan pengalaman-pengalaman beliau semasa bertugas di beberapa agensi kerajaan sebagai seorang Pegawai Syariah. Ini pastinya, suatu pendedahan ilmu yang diperolehi secara praktikal yang amat bernilai untuk dikongsi bersama dengan para pembaca.

Buku ini yang mengandungi 17 bab yang boleh dijadikan sebagai satu panduan yang amat bermanfaat kepada pengamal undang-undang, pelajar undang-undang, mahu pun untuk orang awam yang ingin mengetahui tatacara atau prosiding di Mahkamah Syariah.

Semoga usaha sebegini akan menjadi contoh kepada Pegawai-pegawai Syariah yang lain dalam menyumbangkan idea dan pengetahuan dalam bidang kehakiman dan perundangan Islam di Negara kita ini. Saya juga mengambil kesempatan ini menyeru agar lebih ramai lagi Pegawai Syariah menceburi bidang penulisan dan menghasilkan karya yang bermutu untuk kegunaan kita semua. Mudah-mudahan melalui bahan penulisan yang baik akan mengubah paradigma masyarakat kita terhadap Mahkamah Syariah di Negara kita ini.

sign KP

Y.A.A. TAN SRI  HJ IBRAHIM BIN LEMBUT
KETUA PENGARAH / KETUA HAKIM SYARIE JKSM

Dipetik dari Kata Pengantar 1, Buku Tatacara Mal Mahkamah Syariah: Prinsip dan Amalan
oleh Mohd Nadzri bin Haji Abdul Rahman Ibrahim





Buku Undang-Undang Tatacara Mal Mahkamah Syariah: Prinsip dan Amalan


Bagi pengamal undang-undang Syariah khususnya mereka yang sentiasa berurusan di Mahkamah Syariah sama ada mengendalikan kes atau terlibat secara langsung dengan pentadbiran Mahkamah, buku ini memberikan panduan yang amat besar. Peguam syarie, Pendakwa syarie, pegawai sulh, pendaftar, pegawai BBG, pelajar mahu pun mereka yang berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Universiti, buku ini banyak memberikan input dan maklumat secara langsung terutamanya mengenai cara pengendalian kes di Mahkamah Syariah, khususnya di dalam dewan bicara!
Ditulis berdasarkan pengalaman dan situasi sebenar di dalam mahkamah dari sudut dan kacamata mahkamah  berpandukan otoriti-otoriti kes yang telah diputuskan.
Setebal lebih  300 muka surat dengan 'hard cover', sesuai untuk panduan, rujukan mahupun sebagai hadiah yang tidak ternilai!
Boleh hubungi pengarang secara langsung = MOHD NADZRI BIN HAJI ABDUL RAHMAN IBRAHIM
melalui email nadzri@agc.gov.my
                    snakelidi@yahoo.com
                    nadzrirahman@gmail.com
atau 0163119010.

Selamat Datang Shah Shahin Ke Malaysia


15hb Oktober 2009 yang lalu, Bro Shahwiqar  Shahin, Programme  Manager peserta Kursus Malay College, London telah datang ke Malaysia bagi tujuan lawatan kerja dan mengunjungi rakan-rakan di Malaysia. kehadiran beliau ke Malaysia atas arahan pengurusan Muslim College of London telah digunakan sepenuhnya. JAKIM telah mengatur lawatannya ke Malaysia dengan menetapkan lawatan tak formal ke pejabat-pejabat berkaitan khususnya terdapat pegawai-pegawai Malaysia yang pernah mendapat khidmatnya semasa di London. Kesempatan itu juga digunakan sepenuhnya oleh saya untuk menjemput beliau makan malam di rumah kami sambil bersembang panjang.
Lawatan selama 40 hari ke Malaysia telah dipenuhinya dengan melawat sebahagian tempat-tempat menarik di Malaysia. Menurut Bro Shah, dia sungguh teruja dengan pengalaman menyelam di Manukan Island Sabah, Keheningan dan keseronokan di Balik pulau, Penang, Kota Melaka dan Bandaraya Kuala Lumpur. Beliau berjanji akan datang lagi ke Malaysia dalam tempoh terdekat. Berita yang terbaru dari beliau, kemungkinan besar beliau akan menyambung pelajaran di peringkat Phd di Malaysia dalam bidang interfaith dan suasana di Malaysia memberinya idea baru bagi tujuan tersebut.
Beliau yang beberapa kali datang ke rumah, telah dilayan sebagai tetamu istimewa dan amat rapat dengan anak-anak. Sikapnya yang mudah mesra dan melayani karenah anak-anak menjadikannya cepat mesra dan rapat dengan anak-anak. Pada 21hb November 2009 yang lalu, beliau telah berangkat pulang ke United Kingdom dengan pesawat AirAsia. Kehadirannya ke Malaysia amat meninggalkan kesan kepada kami sekeluarga dan tentunya kami merindui beliau.

Friday, November 6, 2009

Diarah sara ibu bapa sepanjang hayat-


KASSIM (dua kiri) bersama Fatimah (kiri) dan ahli keluarga berbincang dengan peguam mereka di Mahkamah Tinggi Syariah Seremban, semalam.

Oleh Hussain Said
hussain@bharian.com.my

SEREMBAN: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam memerintahkan seorang pensyarah universiti yang berkelulusan ijazah doktor falsafah (PhD) dan suaminya memberi nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat.

Hakim Mohd Nadzri Abdul Rahman Ibrahim, juga memerintahkan Raja Suzana Kassim, 39, dan suaminya, Zulazli Hashim, 43, memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan Kassim Othman, 74, dan isterinya, Fatimah Salleh, 66, iaitu membenarkan mereka sepanjang hayat tinggal di sebuah rumah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan.

Mahkamah turut memerintahkan pasangan warga emas itu diberi kebebasan bergerak dan melakukan aktiviti dalam rumah itu serta kawasan persekitaran; diberi kebebasan dilawati anak lain pada bila-bila masa sepanjang hayat; menghormati dan menjaga kebajikan mereka serta membiayai mereka mengerjakan haji.

"Saya juga memerintahkan defendan pertama membayar nafkah RM500 sebulan, iaitu RM250 kepada plaintif pertama (Kassim) untuk membayar bil utiliti dan kos penyelenggaraan kawasan rumah serta RM250 kepada plaintif kedua (Fatimah) untuk kos perbelanjaan harian pada setiap akhir bulan sepanjang hayat mereka.

"Saya fikir bayaran nafkah itu mencukupi untuk pasangan warga emas seperti mereka kerana anak lain juga perlu bertanggungjawab menanggung mereka. Perintah ini berkuat kuasa serta-merta," katanya dalam penghakiman ringkas kes itu.
Bagaimanapun, hanya Zulazli hadir ketika hakim membacakan keputusan itu. Raja Suzana, anak kelima daripada lapan beradik tidak hadir kerana mahkamah diberitahu peguamnya, Norzaini Nordin, bahawa anak guamnya terpaksa mengendalikan peperiksaan akhir semester penuntutnya.

Pada April 2007, Kassim dan Fatimah yang diwakili Haniff Hassan, memfailkan enam tuntutan termasuk nafkah sepanjang hayat daripada anak perempuan dan menantunya kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya itu.

Pada 1993, Raja Suzana serta Zulazli mendirikan rumah tangga dan pada 2002, Kassim memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu.

Lecturer ordered to pay upkeep of parents

2009/11/05
By Patrick Sennyah

SEREMBAN: The Syariah High Court yesterday ordered a university lecturer with a doctorate and her husband, who were sued by her parents for not paying them nafkah (financial maintenance), to make the payments for the rest of the couples' lives.
Judge Mohd Nadzri Abdul Rahman Ibrahim also ordered Raja Suzana Kassim, 39, and husband Zulazli Hashim, 43, to fulfil five other requests sought by Kassim Othman, 74, and wife Fatimah Salleh, 66, including allowing them to live in a house in Kampung Jiboi Baru, Ampangan, here, for as long as the latter live.

The court also ruled that the elderly couple be allowed to move freely in the house and surrounding areas; be given freedom to visit any of their other children at any time; that the defendants respect them and look after their welfare as well as bear their expenses to perform the haj.

"I also order the first defendant to pay RM500 nafkah a month, which is RM250 to the first plaintiff (Kassim) for all household utilities and maintenance, and RM250 to the second plaintiff (Fatimah) for their daily expenses.

"The payment must be made at the end of each month for the rest of their lives," said Nadzri.

"I think the amount is sufficient for the elderly couple, since their other children must also take responsibility to care for them. This ruling takes effect immediately."
Only Zulazli was present in court when the judge read out his decision.

Raja Suzana, who is the fifth of eight children, was not present and the court was informed by her lawyer, Norzaini Nordin that her client had to conduct her students' final semester examinations.

In April 2007, Kassim and Fatimah, who were represented by Haniff Hassan, had filed six claims, including for lifetime nafkah payments from their daughter and son-in-law whom they claimed had gone back on their promise and chased them out of the house after it was transferred to the defendants.

In their statement of claim, Kassim said he was awarded a plot of land in Kampung Jiboi Baru, Ampangan, in August 1971 and had built a house, and raised eight children, including the first defendant.

In 1993, Raja Suzana and Zulazli were married and in 2002, Kassim transferred ownership of the land to the defendants after they promised to bear the plaintiff's nafkah for as long as they lived and also allow them to stay in the house, among others.

Thursday, October 29, 2009

PERJALANAN KE BUMI ANBIA’ 1

Hari yang ditunggu telah tiba, semalaman aku berdoa dan mengerjakan solat hajat, tahlil untuk arwah ayahanda tercinta dan memohon restu bonda serta isteri dan anak-anak, jam lebih kurang menunjukkan pukul 2.30 pm, aku tidak sabar lagi untuk berangkat ke LCCT. Dengan diiringi oleh ibu, isteri dan anak-anak serta anak-anak buah dan kakak ipar serta abang, kami bertolak ke LCCT Sepang selepas mengerjakan solat hajat dan solat musafir, jiwaku agak lebih tenang pada pagi ini biarpun aku masih belum pasti samada aku benar-benar akan berangkat ke Tanah Suci atau mungkin terhenti sekadar di LCCT. Samada percaya atau tidak, sehingga saat ini, aku masih belum melihat tiket penerbangan dan belum pasti jam berapa penerbangan.

Amat melucukan bagi perjalanan yang sejauh ini, tetapi percayalah, Takdir tuhan itu memang sukar dibaca. Firman Allah: “Jadilah (jika ia kehendakki) maka jadilah..”. Jika kamu mengharapkan perkara-perkara baik, nescaya Allah akan memberi seperti mana harapan yang kamu kehendaki. Sambil menjinjing beg pemberian Misbah Travel, seseorang memanggilku, “Saudara, sila berkumpul, saya wakil dari Misbah Travel, Saudara adalah bakal tetamu Allah, Jemaah kita seramai 31 orang, akan berlepas jam 6.40 petang ini dengan pesawat AirAsia ke kota Bangkok sebelum transit di Amman, Jordan. Sila check in barang-barang dan ini adalah tiket mengikut nama saudara sebelum itu suadara-saudari boleh berjumpa kaum kerabat dan bermaaf-maafan. Ini Tuan Haji Hassan @ Imam Sultan Gajab, salah seorang jemaah kita akan membacakan doa safar kerana kita akan berangkat tak berapa lama lagi “, Maha suci Allah, Aku benar-benar akan berlepas ke Tanah Suci!
Sebelum berangkat masuk ke ruang pelepasan, aku sempat menjeling anak-anak dan melambaikan tangan. Hati bercampur baur, malah langsung tiada perasaan sedih, tetapi semangat kental dan azam yang kuat untuk menjejakkan kaki ke tanah haram menutup segala kesukaran yang dihadapi. Jam 6.40pm, kapal AirAsia berlepas ke lapangan terbang Dong Muang, Bangkok Thailand. Disebelah ku ialah Pak cik Adam dan isterinya, manakala di belakangku ialah seorang pemuda yang kelihatan sombong sewaktu dilapangan terbang tadi, ditengahnya pula ustaz yahya dan disebelah tepi berhampiran tingkap ialah besan abang Mail, en. Kamis bin Let. Tanpa kusedari, dan apa pun anggapanku waktu ini terhadap mereka, Mereka ini lah nanti yang akan menjadi teman-teman sebilikku di Amman, Madinah dan Kota Mekah nanti !


Sewaktu pramugari Air Asia datang membawa bekalan makanan, aku menawarkan en Adam dan isterinya untuk order makan, tetapi ditolak atas alasan mereka masih kenyang, tanpa mempedulikan orang lain, aku meminta nasi lemak dan kopi panas, serta dua gelas milo panas untuk en Adam dan pasangannya. Kosnya ialah RM 25!
Jam 8.40pm waktu Malaysia, pesawat Airasia selamat mendarat dilapangan terbang Dong Muang, Bangkok, Thailand. Suasana yang hangar bingar dan lapangan terbang yang sibuk. Aku dimaklumkan oleh salah seorang jemaah bahawa lapangan terbang ini akan ditutup dalam masa kurang dari seminggu lagi kerana lapangan terbang baru akan dibuka tidak berapa jauh dari sini. Jam menunjukkan hampir 10.00 malam. Beberapa jemaah mengarahkan aku agar mengambil wuduk dan mengerjakan solat jamak di satu sudut di lapangan terbang tersebut memandangkan kami tidak begitu pasti samada wujud atau tidak surau disitu. Kebanyakan pengunjung yang terdiri dari penduduk tempatan dan pelancong asing agak tercengang melihat kami solat menghadap dinding secara berjemaah. Selepas solat, kami bergegas mengambil barang-barang untuk check in semula melalui pesawat Royal Jordanian Air. Kelihatan bersama-sama jemaah kami terdapat beberapa grup atau kumpulan jemaah lain dari Thailand bersusun-susun untuk menyemak tiket penerbangan mereka dengan pesawat yang sama dengan pesawat kami. Ada di kalangan mereka dari Pathani, Sungai Padi, Narathiwat dan ada juga dari Yala. Ada setengahnya boleh berbahasa Melayu Selatan Thai dan ada pula yang langsung tidak memahami perbualan kami. Dari pengamatanku, mereka membawa barang-bvarang keperluan seperti berkilo-kilo gula dan berpuluh-puluh beg tepung dan beras untuk kegunaan mereka di Tanah Suci. Katanya mereka akan ke Tanah Suci selama sebulan sepanjang bulan Ramadhan, dan ada yang akan pulang sebaik sahaja selepas Hari raya! Ada pula dimaklumkan bahawa sebahagian besar barang-barang yang dibawa itu adalah barang-barang yang dipesan oleh saudara-saudara mereka di Mekah yang menjalankan perniagaan catering disana. Apa pun, kesungguhan mereka untuk menyahut seruan Illahi adalah benar-benar mengkagumkan ku memandangkan keadaan politik yang bergolak disana, tetapi bagi jemaah-jemaah tersebut, seolah-olah tidak ada apa pun yang berlaku.
kesesakan di lapangan terbang Dong Muang Thailand. Jam 11.00 pm, sebaik saja aku melepasi pusat kawalan imigresen, panggilan supaya menaiki pesawat Jordan Air kedengaran. Alhamdulillah aku dah pekena nasi lemak kat pesawat AirAsia petang tadi, taklah terasa lapar sangat. Manakala Jemaah yang lain langsung tak berkesempatan menjamah makanan lantaran Keadaan kelam kabut dan bersesak-sesak sewaktu check inn dikaunter pelepasan. Sebaik saja aku menjejakkan kaki di dalam pesat Royal Jordan Air, hati mula rasa tenang dan dapatlah aku merehatkan badan setelah penat memikul beg sepanjang empat jam transit di Bangkok.



Jam 11.30 pm, Pesawat Royal Jordan Air mula membelah udara di dalam kegelapan ruang angkasa Thailand. Lidahku tidak berhenti mengalunkan zikir dan berdoa agar aku selamat tiba ke destinasi yang dituju. Di dalam pesawat aku dimaklumkan bahawa jemaah akan tiba di Amman lebih kurang jam 4.00 am waktu Jordan, iaitu sembilan jam perjalanan. Waktu Jordan pula lewat tujuh jam daripada waktu Malaysia. Aku cuba menghitung waktu, berlepas jam 11.35 malam di Thailand 18hb Oktober 2006, tiba jam 7.00 malam di Jordan pada hari yang sama, ahh, kita undur tujuh jam ke belakang,.ini adalah pengalaman pertama yang perlu ku tempuh. Sepanjang perjalanan yang panjang ini juga aku sentiasa teringatkan isteri, anak-anak dan ibu di Kuala Lumpur, kucing yang ku tinggalkan dalam keadaan nazak, kereta yang masih belum dibaik pulih dan tempat kerja baru yang masih belum melapor diri saling bergantian di dalam fikiran. Cuba juga aku mencari penyelesaian, mana tahu dapat mengurangkan keresahan sepanjang di Tanah Suci nanti, bagaimana pun semakin ku fikir semakin resah pula jadinya. Apa pun aku telah meninggalkan kuala Lumpur dan semakin hampir ke Kota Mekah, Tidak banyak yang boleh ku ubah. Sesuatu yang aku boleh lakukan ialah berdoa kepada Allah agar semua selamat dan sempurna. Akhirnya aku terlena. Jam 4.00 am, 18hb September 2006, Pesawat Royal Jordan Air tiba di Lapangan Terbang Queen Ali, Amman. Kami disambut oleh wakil ‘Malhas Tours’ untuk membawa kami ke Hotel ‘Alia Gateway dan seterusnya untuk kami rehat setelah menempuh perjalanan yang panjang.


Setibanya kami di Hotel, jam sudah menunjukkan waktu subuh. Aku mengerjakan solat subuh kali yang kedua untuk hari ini. Selepas sarapan, kami diberi masa untuk rehat dan tidur. Tidak ada apa-apa program yang perlu dilakukan pada hari ini kecuali untuk rehat dan masa untuk menyesuaikan dengan Keadaan baru di Jordan dimana kami melalui satu hari yang panjang.

Dipetik dari buku Satu catatan Perjalanan, UMRAH DI KOTA SUCI MAKKAH, Mohd Nadzri Bin Haji Abdul Rahman Ibrahim hal.5-9

Arc de Triomphe : Pintu gerbang patriotik di Perancis


Arc de Triomphe de I'Etoile (ahrk duh tri-ohmf 'duh le-twahl'), adalah pintu gerbang yang melambangkan ‘kemenangan’ yang terbesar di dunia yang pernah dibina. Binaanya  membentuk latar belakang bagi kota  Paris. Arc de Triomphe adalah kemuncak pemandangan sepanjang jalan utama di  Champs Elysées bermula daripada  Arc de Triomphe du Carrousel yang lebih kecil di Tuileries Gardens dan daripada Obélisque de Luxor yang terletak di de la Concorde.




Pada tahun 1806, Napoleon I memutuskan untuk membina pintu gerbang kemenangan ini yang diinspirasikan dari binaan Rom Purba bagi menghargai kemenangan dan kejayaan tenteranya di medan peperangan. Struktur  binaan ini ini direka oleh Jean François Thérèse Chalgrin (1739-1811), dan siap sepenuhnya pada  tahun 1833 serta dirasmikan pada tahun 1836 oleh Raja Perancis, Louis-Philippe. Rekabentuknya yang bersaiz sederhana besar iaitu  49.5 m (162 kaki) tinggi menggambarkan  senibina romantic neoclassicm hasil binaan  akhir abad ke-18. Lengkungan  yang menghubungkan tiang kiri dan kananya mewearisi idea ‘Louis Etienne Boullée,  iaitu bapa  arkitek berwawasan perancis. Tidak hairanlah kerana  pereka monumen ini, Chalgrin, adalah murid kepada Louis Etienne Boullée, Binaan lengkungan  ini kemudiannya dijadikan sebagai lambang kepada semangat patriotisme Perancis.


 
Pada  tahun 1920, kubur  tentera  perancis yang meninggal sewaktu perang dunia pertama diletakkan  dibawah binaan  lengkungan ini. Di sini juga terdapat arca yang dibina bagi memperingati  dua perang dunia yang meletus dan api akan dihidupkan pada setiap malam bermula jam 6:30 pm. Di sini,  setiap kali sambutan Armstive day atau  hari  Gencatan Senjata ( 11 November  setiap tahun), akan diadakan upacara meletakkan karangan bunga oleh Presiden Republik Perancis. Pada  setiap kali tibanya 14 Julai, iaitu  Hari Kebangsaan Perancis (juga dikenali sebagai Bastille Day), satu  perbarisan tentera diadakan  bermula  dari monument ini dan berakhir di  Champs Elysées.  Bagi meraikan hari-hari tertentu terutamanya meraikan  peristiwa-peristiwa penting negara, termasuklah hari cuti kebangsaan, bendera perancis akan dikibarkan  dan digantung di  langit-langit lengkung bahagian dalam Arch. Saya difahamkan juga pusingan terakhir  atau acara kemuncak  perlumbaan basikal jelajah perancis (Tour de France ) juga  akan tamat di sini  yang mana diadakan pada setiap  minggu ketiga atau keempat  pada bulan Julai setiap tahun.





Pada setiap asas binaan  Arc  ini terdapat empat patung besar, yang dibina bagi memperingati The Triumph of  1810 , Resistance, dan Peace , serta yang dikenali  sebagai La Marseillaise. Patung-patung ini dihasilkan oleh juru ukir yang berlainan seperti Cortot, Etex dan Francois Rude . mereka merupakan penggiat seni ukir terkenal di zaman itu.


Di bahagian atas Arch pula diukir  nama-nama Perang yang berlaku atau kejayaan yang dimenangi atau kemenangan besar  yang dicapai selama era Revolusi dan era Napoleon. Bagi kemenangan atau kejayaan yang kurang penting, termasuklah  nama 558 orang jeneral ada juga dicatat di Arc ini tetapi diukir di bahagian dalam tembok.

Dalam Arch, sebuah muzium kecil  yang menyimpan dokumen sejarah, rekabentuk  arkitektur dan binaan   - lengkap dengan layar sentuh  yang interaktif. Harga tiket masuk termasuk akses untuk mendaki anak tangga ke puncak Arch dikenakan kepada setiap pengunjung.  Untuk naik ke atas, pengunjung boleh mendaki anak tangga atau mernggunakan lif yang disediakan. Dari bumbung, kita boleh menyaksikan sebahagian pemandangan  kota Paris yang indah.  Melihat ke arah timur, melalui jalan di Champs Elysées, menuju Louvre,  terdapat   Place de la Concorde, Tuileries Gardens, dan Arc de Triomphe du Carrousel.  Dari arah yang berlawanan pula, iaitu di sebelah  barat – ialah  monument  La Grande Arche de la Défense.



Beberapa jam berehat disekitarnya memberikan saya peluang untuk menghayati senibina Arca ini. hasilnya, sekeping lukisan disiapkan berlatar belakangkan arca ini. Malangnya lukisan tu dah kena rembat ngan kawan sebilik. Tak apa lah, hadiah sebagai kenangan setelah 3 jam menunggu bas yang tak kunjung tiba di Arc de Triomphe de I'Etoile. Akhirnya kami balik berjalan kaki....... 


Sunday, October 25, 2009

Mendaki Permaidani Putih Atas Awan di Jungfrau, Switzerland


Eiger, Monch dan Jungfrau



The Jungfrau (dalam bahasa Jerman ianya membawa maksud "gadis atau perawan" merupakan salah satu puncak utama di Bernese Alps di switzerland, terletak antara kanton di Valais dan Berne di Switzerland. Bersama dengan Eiger dan Mönch,  Jungfrau membentuk tembok besar yang menghadap ke Bernese Oberland dan dianggap sebagai salah satu pemandangan paling cantik di Alp  Switzerland. Kehadiran anda ke Eropah adalah tidak sempurna jika tidak melawati banjaran ini, khususnya di Switzerland.

Pembinaan kereta api di timur Jungfraujoch  ke puncak Jungfrau telah dibina pada awal abad ke-20 menjadikan kawasan ini salah satu tempat yang paling sering dikunjungi di pergunungan Alps. Seiring dengan glasier Aletsch yang berlonggokan di selatan, Jungfrau adalah sebahagian daripada Jungfrau-Aletsch yang merupakan kawasan lindungan yang diisytiharkan sebagai tapak Warisan Dunia pada tahun 2001.



Jungfrau ialah kawasan di sebelah barat dan merupakan titik tertinggi  ialah 10 km mendominasi lembah-lembah di Lauterbrunnen dan Grindelwald. Kawasan ini  dibentuk oleh jajaran dari beberapa kawasan utara di Banjaran Alp, dengan Mönch (4.107 m) dan Eiger (3.970 m) di samping Jungfrau, dengan pemandangan lembah-lembah ke utara dengan ketinggian hingga 3 km. Jungfrau adalah kira-kira 6 km tinggi dengan puncak Mönch yang  kasar terletak di tengah-tengah, 3.5 km dari Jungfrau. Kawasan tersebut meluas ke timur dari Fiescherwand dan di barat oleh  Lauterbrunnen Wall.



 


Perbezaan ketinggian antara lembah yang paling  dalam  di Lauterbrunnen  ialah 800 m dan puncak utama dapat dilihat  dari daerah Mürren. Dari dasar lembah, di sebelah barat massif, ketinggian lebih dari 3 km masih dapat dilihat secara  horizontal sejauh 4 km.

Keadaan kawasan persekitarannya merupakan kawasan yang dipenuhi glasier terbesar di Pergunungan Alp dan juga di Eropah.  The Jungfrau adalah gunung ketiga tertinggi di Bernese Alps setelah Finsteraarhorn dan Aletschhorn, masing-masing 12 dan 8 km.



Puncak gunung pertama kali didaki  pada 3 Ogos 1811 oleh  Meyer Brothers of Aarau, anak-anak  lelaki kepada ahli  topograph JR Meyer. Mereka ditemani oleh dua pemburu daripada Valais, iaitu  A. Volker dan J. Bortis. Mereka adalah orang pertama yang dikatakan mencapai puncak Aletschfirn (bahagian barat glasier  Aletsch ).  Mereka kemudiannya  mendirikan khemah di base camp, utara Aletschhorn. Selepas 3 hari pendakian, mereka kemudiannya berjaya mencapai ke puncak. Pendakian mereka bagaimanapun  dipertikaikan dan mereka memutuskan untuk mengulanginya semula. Seterusnya  pada bulan September pada tahun yang sama, mereka menggunakan laluan yang sama dan bagi membuktikan  kejayaan mereka mendaki, mereka membawa bendera bersama untuk dicacakkan di kemuncak Jungfrau.



Sebelum pembinaan terowong kereta api Jungfraujoch, jarak daripada glasier di sebelah selatan adalah  sangat panjang. Jalan awal dari lembah Lauterbrunnen telah  dibuka pada tahun 1865 oleh Geoffrey Winthrop Young, H. Brooke George dan dengan bantuan Christian Almer. Pendaki harus membawa tangga bersama bagi menyeberangi cerun disebelah utara pada ketika itu. Laluan  ini adalah laluan  biasa sehinggalah  pembukaan stesyen Jungfraujoch.



Pendakian musim sejuk pula buat kali yang pertama telah dilakukan  pada 22 Januari, 1872, oleh Meta Brevoort dan W.A.B Coolidge. Mereka menggunakan kereta luncur salji untuk mencapai kemuncak glasier Aletsch.  Miss Brevoort  mendaki dengan membawa bersama anjing kesayangannya, Tschingel ketika itu sehingga ke puncak. Pada bulan Julai 2007 enam orang rekrut tentera Switzerland dan  sebahagian daripada pakar gunung  Divisyen 1, telah  meninggal dunia dalam satu kemalangan di laluan biasa. Walaupun punca kematian tidak begitu jelas, laporan oleh Swiss Federal Institute For Snow And Avalanche Research  menyimpulkan bahawa risiko tanah runtuh adalah sangat tinggi sewaktu pendakian pada musim salji.





Oleh kerana kesukaran untuk mendaki ke puncak, Jungfraubahn cog railway  mengendalikan perkhidmatan kereta api untuk mendaki terus ke gunung, Stesyen kereta api Jungfraujoch  pada ketinggian 3.454 m (11.332 kaki), adalah  merupakan stesyen  yang tertinggi di Eropah.

Idea tentang pembinaan  terowong kereta api ke Jungfraujoch bagi melancarkan perjalanan diilhamkan oleh  Adolf Guyer-Zeller pada tahun 1893. Namun pembinaan terowong telah mengambil masa selama 16 tahun dan stesen di puncak telah dibuka mulai tahun 1912. Objektif sebenarnya adalah untuk mencapai puncak Jungfrau dengan menaiki  lif dari stesen kereta api tertinggi di dalam kawasan gunung. Bagaimanapun ilham  projek ini tidak kesampaian kerana tercetusnya Perang Dunia I. Beliau kemudiannya merealisasikan projek tersebut selepas tamatnya perang Dunia Pertama dengan hanya menyediakan perkhidmatan kereta api.

Kereta api  berlepas ke  gunung daripada Kleine Scheidegg dari Grindelwald dan Lauterbrunnen. Kereta api memasuki terowong dan bergerak  ke arah timur melalui Eiger  selepas meninggalkan Kleine Scheidegg. Sebelum tiba di Jungfraujoch, ia berhenti selama beberapa minit di dua stesen, iaitu di Eigerwand (di utara Eiger) dan Eismeer (di sebelah selatan), di mana pelancong boleh melihat pemandangan indah  melalui lubang yang dikorek disekitarnya. Perjalanan daripada Kleine Scheidegg ke Jungfraujoch berlangsung sekitar 50 minit, akan tetapi perjalanan pulang hanya mengambil masa  hanya 35 minit sewaktu menuruni bukit.

Sebuah kompleks besar dan bangunan terowong telah dibina di Jungfraujoch, terutama di sebelah selatan Mönch. Ada sebuah hotel, dua Restoran, sebuah balai cerap, stesen penyelidikan, pawagam kecil, sekolah ski, dan "Istana Ais" serta  koleksi patung ais. Terdapat satu terowong lain mengarah keluar untuk ke tanah datar,  yang tertutup dengan  salji, di mana orang ramai boleh berjalan-jalan dan melihat ke bawah ke Konkordiaplatz dan glasier Aletsch, serta gunung-gunung sekitarnya.



Pengalaman ke Jungfrau adalah sesuatu yang amat menakjubkan dan saya percaya ianya akan menjadi ingatan sepanjang hayat. Sesuatu yang amat menakjubkan apabila anda berjalan di atas ais yang tebal dan sejuk seluas mata memandang tanpa tenggelam. Tiba di sini anda seolah-olah berjalan di atas permaidani putih dan begitu dekat dengan awan. Segala-galanya adalah putih…..

Red Light District : Kupu-Kupu Malam nadi Kota Amsterdam



Perkembangan Amsterdam bermula  pada lewat abad ke 14 dan abad ke-15. Di zaman pertengahan, Amsterdam adalah bandar  biara batu dan rumah-rumah kayu. Sehingga kini, hanya beberapa bangunan  sahaja yang  masih ada. Bangunan  utama di kawasan ini ialah "Old Church"  dan "New Church". The " New Church " terletak di Dam Square dan "Old Church" berada di tengah-tengah pusat Red Light District sepertimana yang ada sekarang.


Pada zaman ‘Golden Age’ ( iaitu sekitar abad ke-17) Amsterdam merupakan  pasaran perdagangan utama di dunia waktu itu. Pada waktu itu,  panjang keseluruhan terusan-terusan di Armsterdam adalah sekitar 100 km yang dirintangi oleh tidak kurang  200 jambatan. Antara Monumen utama di Amsterdam ialah  Town Hall di Dam Square yang kemudian dijadikan sebagai pusat pemerintahan kerajaan serta  rumah-rumah bersejarah yang dibina  sepanjang terusan yang turut berkembang selari dengan perkembangan pesat kota Armsterdam waktu itu.


Pada akhir abad ke-17, Kota Amsterdam cukup terkenal  di Eropah kerana terdapat banyaknya  “houses of pleasure". Terdapat banyak brothel-brothel mewah dimana orang ramai boleh  menikmati muzik, tarian dan  perniagaan berasaskan pelacuran.


Di abad pertengahan, pelacuran  tidaklah  banyak menimbulkan  masalah moral. Waktu itu pelacuran  hanya  dianggap sebagai suatu perlakuan yang tidak jujur ( tanpa kehormatan), ia  dilihat sebagai satu fenomena yang tidak elok tetapi  sangat diperlukan oleh masyarakat setempat, Jadi isu pelacuran  diabaikan. 


Pelacur di Armsterdam mempunyai ‘dress code’ tersendiri. Mereka  tidak dibenarkan berkahwin. Mereka  dilarang  daripada  berkahwin bagi menggalakkan kaum lelaki jalang lebih kerap mengunjungi pelacur dan industri pelacuran pula  adalah  terhad  di tempat-tempat  tertentu sahaja di sekitar kota Armsterdam. Tempat-tempat tertentu tersebut dikhususkan di persekitaran kawasan yang kini dikenali sebagai  The Red Light District atau uen ‘Daerah Lampu Neon Merah!’

Pada  abad ke 16 dan 17, pengaruh Gereja terhadap dasar atau polisi kerajaan semakin meningkat.  Gereja mendesak kerajaan mengenakan sekatan dan hukuman keras terhadap pelacur dan mereka yang terlibat secara langsung dalam industri pelacuran, bagaimanapun, semakin disekat dan dihalang, industri pelacuran ini semakin subur dan berkembang pesat di bandar perdagangan  Armsterdam yang maju dan berada di kemuncak waktu itu di Eropah. Ketika itu pelacuran di Armsterdam masih dalam  skala  yang kecil danperempuan-perempuan  pelacur bekerja untuk ‘majikannya’. Majikan mereka biasanya juga adalah bekas pelacur senior yang sudah bersara, mereka bekerja demi  untuk sesuap makanan dan mendapatkan tempat untuk  tidur  dan  sesetengahnya pula bekerja sebagai pelacur hanya untuk membayar hutang  pakaian dan make-up.    


Pada abad ke-18, peraturan  bagi menghadkan pelacuran ini kembali  longgar. Pemilik bilik-bilik kecil atau rumah tumpangan  atau bilik menari dibenarkan untuk memperluaskan perniagaan di persekitaran Red Light District secara terbuka  dan pelacur mulai bekerja di tempat-tempat ini bagi mencari rezeki. Pada waktu ini,  perniagaan berorientasikan pelacuran menjadi satu perkara biasa di  mata awam dan ianya tidak lagi dianggap sebagai satu dosa atau menyentuh soal moral.

Sewaktu Napoleon menguasai Belanda, masalah kesihatan adalah lebih diutamakan berbanding daripada isu moral. Bagi mengelakkan tentera –tentera  yang melanggani pelacur di Armsterdam dijangkiti penyakit 
syphilis , Napoleon mewujudkan satu dasar bagi memaksa pelacur yang mencari rezeki disini  membuat pemeriksaan kesihatan dua kali seminggu. Pada era Napoleon ini, meskipun  khidmat seks berbayar  dipandang sebagai sesuatu yang keji, tetapi  keperluan kepada aktiviti  seksual bagi mengurangkan tekanan kepada tentera  dan bagi memberi sedikit semangat untuk hidup bagi mereka terus berjuang di medan perang memaksa Napoleon mengekalkan dasar tersebut, iaitu menghalalkan pelacuran. 


selepas tamatnya era penguasaan tentera   Perancis di Belanda,  pendekatan yang pragmatik terhadap pelacuran mula berubah. Pelacuran  dipandang sebagai  "legalized sexual abuse"  dan isu moral mula menjadi perhatian serta beberapa peraturan ketat diwujudkan sehingga   undang-undang pada tahun 1911, yang melarang pelacuran telah digubal. 


Sungguhpun  pelacuran kemudiannya  berkurangan, undang-undang  tahun 1911 ini tidak cukup untuk menghalang pelacuran daripada terus berkembang.



Pihak berkuasa waktu itu sedar, bahawa adalah mustahil untuk menguatkuasakan undang-undang bagi menghalang industri pelacuran di kawasan sekitar Old Church yang sudah bertapak selama berkurun-kurun, jadi  dasar tidak rasmi telah diwujudkan oleh kerajaan  secara toleransi bertujuan menghadkan perkembangan industri ini. Perempuan-perempuan pelacur dibenarkan  bekerja di dalam bilik-bilik menunggu pelanggan dan mereka  tidak dibenarkan  berdiri di pintu  secara terbuka. Bagi menghubungkan mereka dengan pelanggan, satu lubang kecil disediakan di antara tirai. Dan tingkap-tingkap bilik bercermin merupakan pengantara antara pelacur-pelacur yang mencari rezeki dan pelanggan-pelanggan.

Dari tahun ke tahun, tirai-tirai (tingkap) ini semakin terbuka dan kembali seperti asal apabila penguatkuasaan oleh pihak kerajaan semakin longgar. Kini, tirai-tirai ini tidak lagi wujud kecuali cermin dengan pandangan telus menampakkan pelacur-pelacur santai dengan pakaian yang menggiurkan bagi menarik pelanggan secara terbuka. Dari tahun ke tahun juga, sejak era tahun 60an ke 70an, toleransi kerajaan terhadap industri pelacuran semakin longgar. Desakan daripada masyarakat  dan keperluan masyarakat barat kepada hiburan luar menjadikan kerajaan banyak mengalah dan akhirnya pada tahun 2000, industri pelacuranb ini adalah sah di sisi undang-undang.   Objektif utama daripada undang-undang baru yang menghalalkan pelacuran ini  adalah untuk mencegah ‘pelacuran paksa’ oleh sindiket  dan mengelakkan eksploitasi terhadap wanita. Kesimpulannya, kerajaan Belanda menghalalkan pelacuran jika ia dilakukan atas kerelaan perempuan itu sendiri bagi tujuan mencari rezeki. Maka The Red Light District kekal menjadi pusat hiburan paling erotis dan utama di Armsterdam, bahkan di Eropah. 


De Wallen adalah kawasan  terbesar dan paling terkenal di Armsterdam sebagai pusat pelacuran. Ia lebih dikenali sebagi  red-light district di  Amsterdam dan merupakan sumber  pelancongan utama di sini. Industri pelacuran ini terletak di pusat  bahagian tertua Amsterdam, yang meliputi beberapa blok sebelah selatan gereja Oude Kerk dan menyeberangi beberapa terusan disekitarnya. De Wallen adalah rangkaian lorong-lorong yang mengandungi sekitar tiga ratus bilik kecil yang disewa oleh wanita yang bekerja sebagai  pelacur (dan beberapa Ladyboys) yang menawarkan perkhidmatan mereka dari balik tingkap/ jendela atau pintu kaca, biasanya diterangi dengan lampu neon merah yang bergemerlapan. Kawasan ini  juga memiliki sejumlah besar kedai-kedai berorientasikan seks, seks teater, persembahan ‘peep shows’, muzium seks,  muzium ganja, dan beberapa kedai kopi yang menjual  ganja secara terbuka. 


De Wallen, dan kawasan-kawasan lain sekitarnya seperti  Singelgebied dan Ruysdaelkade,Rosse Buurt (Red Light District) adalah merupakan pusat pelacuran utama dan terbesar di Amsterdam bahkan di Eropah. membentuk

Luas keseluruhan kawasan persekitaran ini ialah  sekitar 6.500 meter persegi, membujur sehingga  Niezel di utara, Daik  laut (sea dike) / Nieuwmarkt di timur, Sint Jansstraat di selatan dan Warmoesstraat di barat. Pelacuran wujud di dalam kawasan ini secara terbuka terutamanya di jalan-jalan atau lorong seperti Barndesteeg, Bethlehemsteeg, Bloedstraat, Boomsteeg,Dollebegijnensteeg, Enge Kerksteeg, Goldbergersteeg, Gordijnensteeg, Molensteeg,Monnikenstraat, Oudekerksplein, Oudekennissteeg, Oudezijds Achterburgwal, Oudezijds Voorburgwal, Sint Annendwarsstraat, Sint Annenstraat, Stoofsteeg dan Trompettersteeg.



 
The red light district telah wujud sejak abad ke 14 dan sebelumnya terdapat banyak distilleries,medieval) iaitu dinding bendungan (penahan) di old centre  of Amsterdam terutama bagi  memberi khidmat seks  dan melayani para pelaut waktu itu. Nama Wallen (dinding) merujuk pada abad pertengahan (medieval).

Apa yang menarik disini, sebahagian pelacur-pelacur itu adalah datangnya dari Asia. Anda mungkin terkejut apabila disapa dengan bahasa Melayu  yang lembut, paling mengejutkan anda disapa dengan salam….. Melalui kenyataan seorang kawan, kebanyakannya dari Indonesia dan sebahagian besarnya bukan beragama Islam. Apa-apa sajalah…  Tempat ini agak menggerunkan bagi kami yang masih kebingungan.  Apabila hasrat untuk mengambil gambar ditegur dan dihalang oleh beberapa orang yang mungkin mengawas disekitar kawasan Red Light District, kami cepat-cepat membuat pilihan untuk meninggalkan tempat tersebut…..

Saturday, October 17, 2009

Majlis Konvokesyen IIUM ke 25

Alhamdulillah, 10 Oktober 2009 yang lalu, selepas setahun setengah menempuh penat lelah dan jerit perih mengharungi susah payah, akhirnya dapat juga menamatkan pengajian peringkat LLM di IIUM. Belajar sambil bekerja ternyata memerlukan perhatian, fokus, serta pengorbanan yang lebih. Menghabiskan masa selama setahun setengah banyak meninggalkan kesan dalam perjalanan kehidupanku. Apa pun, sedar tak sedar, masa itu hanya sekejap saja berlalu dan 10 Oktober yang lalu, Dewan Konvokesyen IIUM menjadi saksi segala pengorbanan selama ini telah terbayar. Terima Kasih kepada JPA sebagai penaja kewangan yang membolehkan kami menerus dan menamatkan pengajian!

Ini adalah konvokesyen kedua bagi tahun ini selepas graduation ceremony di Muslim College , London hujung bulan Ogos yang lalu.Sekali lagi terima kasih kepada JPA yang memberikan peluang.

Indahnya konvo kali ni apabila dihadiri oleh anak-anak, isteri dan ibu tersayang. Mereka adalah pendokong dan penyemarak motivasi bagi meneruskan karier dan memajukan diri ku.

Di samping ibu, isteri dan anak-anak.(dan bunga)


Bergambar bersama sebahagian kawan-kawan sarjana
Tn Zaim, Tn Naser AG, Bro Naseem Maldives, YA MTSWP,
YA Labuan, Tn Ketua Pendaftar dan Pn Norziza AG, Tahniah!


Apa yang membanggakan, majlis konvokesyen yang disampaikan oleh Tan Sri KSN tersebut juga turut dihadiri oleh Tan Sri Syeikh Ghazali Abdul Rahman, Mantan Ketua Hakim Syarie dan Ketua Pengarah JKSM yang sekarang ni mengetuai Bahagian Syariah Jabatan Peguam Negara Malaysia, Putrajaya. Tan Sri adalah tulang belakang yang mendorong kami untuk menjadi perintis program LLM tersebut dengan kerjasama Tan Sri Abdul Ghani Patail, Peguam Negara Malaysia serta pihak IIUM dan JPA sebagai penaja resmi. Seramai 25 orang pegawai kanan JKSM dan Jabatan Peguam Negara Malaysia telah bergabung tenaga sebagai murid pertama bagi program yang pertama kali diadakan sejak Julai 2007 yang lalu.Terima ksaih Tan Sri Syeikh Ghazali dan Tan Sri Abdul Gani Patail, jika tidak kerana Tan Sri-Tan Sri, kami tidak akan berada di sini hari ini.


Sebahagian dari kami sempat merakamkan kenangan bersama
Tan Sri Sheikh Ghazali selepas majlis konvokesyen berlangsung.

Terima kasih JKSM
Terima Kasih JPN
Terima Kasih JPA dan
Terima Kasih IIUM

Terima kasih juga KL-Seremban dan Plus Highway, Tak lupa MRR2 yang sering melengahkan perjalanan, Terima kasih Restoran Ulek Mayang dan FS kampung Pandan yang membekalkan tenaga dan mengurangkan lapar kami, Terima Kasih Dr Fazli  (Exco PendidikanNegeri Kelantan dan mantan Ketua Jabatan AIKOL, IIUM) dan DR Azmi yang sering menyokong dan memberi semangat untuk kami, Terima Kasih kepada mereka yang sering menumpangkan kami, Terima kasih kepada anda semua!