Tuesday, April 10, 2012

Main bbidah para.


Baru ni ambo gi Semporna Sabah. Tahu mana Semporna? Tu, dekat denge  Semporna lah. Bandar tepi laut. Bbetule ambo ada mesyuarat deknu. Hari tu, belah pete, lepah check in hotel Seafest Semporna, ambo terasa puah sangat. Bele-bele cari kopi ssegar tekok, ambo turun raun-raun  tengok kelawase. Bo turun jah dari hotel, bbetule air tengoh pase molek, napok budok-budok main terjun dale air. Budok-budok tu duduk atas batu besar, terjun  plum! Alah ke dale air! Puh, teringat ambo jame budok dulu…

Peduli ko budok tu, ambo jale lagi sore-sore.  Bandar Semporna ni Bandar tepi laut. Meh-meh Tok Bali kalu di Kelate. Celah-celah lorong napok rama budok-budok kecik setengah umur dale 7-9 tahun dok main mace-mace hmene… bele-bele sedut rokok, ambo dok ttinggung atah pagar jeti. Mata dok ralit tengok budok-budok tu…di lenge penuh ngan getah ada sekerat siku… ambo perati ada dale 5 ore budok. Hok hite kecik tu napok lia siket, dia ajak geng dia main capok getah…ada 2-3 ore geng dia main ‘kelong’. Napok sangat dia murih, pah tu gilir tolak. Ambo dok perati lagi…. Hok sore tu rambut keriting, tubuh kasar sikit, main ilat. Awo napok nak kaloh dia mula lah wat tak napok. Hok kecik hite tu pun jet  atah belake, pah tu mulolah berumbah…beraso tak berapo nak rok, hok tubuh kasar rambut keriting pun lari ke belake. Apo lagi, hok kecik hite pun hambat lah…

Lorong tu sepi semula…ambo masih dok ttinggung atas pagar jeti. Palo mulo teringat zame budok-budok dulu. Rama-rama dok ttinggung atas gate tali air. Alik hnaik rumah ambo ada gate tali air. Sebelahnya ada pade lape tepat budok-budok dok main pete-pete, sekalonya lepah balik ngaji quran rumoh muloh tok ayoh. 

Zame budok dulu ambo suko sangat main bbidah getah paro. Tahu main mace mano?
Getah para ni hmene  tradisi budok-budok dulu. Sebut getah para gak, ambo la champion masa kecik dulu. Di lenge tu sekerat siku getah, belum lagi dale kocek seluar, kiri kana nada se berekas getah. Getah ni ambo tak pernah beli, tapi buleh hasil dari main getah para.

 
 getah gelang. Getah ni kalau pintal tebal-tebal 
buleh dijadikan kor pital atau kor sawat itik.

Main getah para ni, kita kena pasak dua bate kayu. Pah tu ambik getah gelang rentang  atah batang kayu tu.  Rentang atah bate kayu tu lah hok ore sebut ‘para’. Pah tu tage lah getah ikut banyok mano hok kita ttaruh. Lagi biso lawe, lagi banyok bertaruh getah gele.

Nak setat main, kena one two som dulu. Sapo mulo dulu dia buleh lah bidah getah atas para tu. Ore luar kata ‘bidik’. Ambo kalu bab nguting bidah getah ni gak, meme champion lah. Gu lawe ambo masa tu gak, jaki anak muloh pak su Ya, Jaghi adik dia, jelan, mat roji, nuar, kadir mak su bia, sedi, supi seri dan ramai lagi.  Kalu bidah, getah kena jatuh dari para. Kalu jatuh masih ttakup lagi dari para, tak leh kiro sebab dia masih ada karan.  Maka giliran ore lepas tu lah pulok bidah supaya jatuh dari para dan tidak ‘karan’. Kalu jatuh tak ttakup denge getah lain atau denge getah para, mako semo getah tu jadi hok kito.

 
 ni lah para. getah disusun atah para. bila kor sawat
 itik kena getah  hok jatuh dari para akan jadi hok kito

Selalunya main getah paro ni menguji skill dan kehebatan bbidah yang jitu. Payoh nok main ilat sebab kita duk jauh dari para. Main bidah para ni kena main dengan ‘kor sawat itik’ atau ‘kor pital’. Kor sawat itik atau kor pital ni adalah getah yang dipintal tebal untuk dijadikan kor wat bbidah.  Dok lah jauh mano pun, kalu kor pital tu kemah, buleh bidah tepat. Setakat cicak 4-5 depa atah rabung tu sekali bidah jah hancur ppalo. Sama teloh la kalu getah para, sekali bidah ssembur getah, buleh pate kutip wat nyohor di sekolah…

Main bidah para ni, kalu kor pital atau kor sawat itik tu terlekat atas para, maka tak pasal-pasal lah buleh kok re. jadi kena bidah jange wi lekat atas para dan biar getah hok uting tu jatuh dari para. 

“Bip! Bip! Bip!” tengoh tengoh ambo dok koyal pasal bbidah para, tibo-tibo telepon ambo bbunyi, ada geng telepon dari hotel tanyo kabar ambo dah sapa ko belum. Kacau sungguh, abih hile kenange lalu.....

Dikir duit seriyal

video
Dikir duit seriyal Pok Ya penuh denge pengajare..


Mabul, Kapalai menyempurnakan Semporna!


Pulau Mabul terletak di pesisir tenggara negeri Sabah, Malaysia. Pulau ini terkenal kerana dekat dengan Pulau Sipadan. Pulau kecil dan melengkung ini terkenal kerana terdapatnya banyak batu karang pelbagai jenis. batu karang menjadi tumpuan pelabagai jenis ikan marin kerana banyaknya makanan planton. dasarnya yang tidak dalam sesuai dengan kejadiannya sebagai pentas benua  di Laut Sulawesi. kedalaman sekitar 25-30 meter sesuai untuk aktiviti 'scuba diving'. Banyak sekali hidupan eksotik seperti sotong kurita, cephalopods, udang geragau, ketam. rumpai laut lain dan sebagainya. Disini anda adalah dilarang dari menangkap atau membunuh hidupan laut tersebut, akan tetapi ianya dah memadai apabila  anda boleh memegang dan menyentuh ikan-ikan jinak itu !

Jika anda impikan untuyk bercuti di tempat yang mempunyai air jernih bak cermin, langit biru dan chalet indah di atas air laut, Pulau Kapalai yang terletak di timur sabah, mungkin tempat menyelam yang terbaik di dunia untuk dilawati. pengalaman indah di sana akan menjadi kenangan seumur hidup!

 Welcome to Kapalai Resort... mengasyikkan. Di sini sempat
 juga aku beli magnetic freeze utk kenang-kenangan


 Resort yang terapung di atas air....

Kapalai bukanlah hanya sebuah pulau, tetapi jalur pasir berhampiran  dengan Pulau Sipadan dan Mabul, yang merupakan kepulauan yang indah.

 
 amacam?

Kapalai Island telah wujud  beberapa ratus tahun yang lalu, Pulau Kapalai adalah sebuah pulau yang sebenar, dengan tanah yang tebal dan permukaan yang lebih besar. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh proses hakisan, pulau ini telah  berubah menjadi timbunan pasir, di mana hanya satu lapisan nipis pasir muncul atas perairan Laut Sulawesi. Pulau Kapalai yang merupakan  Terumbu Ligitan dan tanah berpasir hanya muncul beberapa ketika apabila air pasang rendah. Selepas itu, keseluruh resort  kelihatan terapung di atas air apabila air laut mulai pasang. 

 
 Not bad!

Sipadan Yang sepadan dengan namanya!


Sempena Persidangan PKJ kali ke 88, peserta persidangan diberi peluang untuk melawat pulau-pulau tercantik di Sabah juga cukup terkenal di dunia, iaitu kepulauan Mabul, Sipadan kapalai dan sebagainya. Pulau-pulau ini bukan saja terkenal kerana kecantikan koral dan terumbunya, tetapi cukup sinonim dengan peristiwa penculikan dan kegananasan lanun-lanun yang bermaharaja di lautan sabah lela satu ketika dulu.

Pulau Sipadan ialah sebuah pulau lautan berhampiran dengan Semporna, sebuah bandar di pantai timur Sabah, Malaysia. Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut. Pulau Sipadan terkenal sebagai satu pilihan tempat bagi aktiviti menyelam skuba (scuba diving) antara yang terbaik di dunia. Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban terbaik dunia (New 7 Wonders of Nature votes commitee), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia pada tahun berakhir Julai 2009.

Pulau ini pernah sama-sama dituntut oleh Malaysia dan Indonesia. Isu tersebut telah dibawa kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Dengan bukti yang disiapkan Malaysia dan dengan sokongan British, Mahkamah Keadilan Antarabangsa menyerahkan Pulau Sipadan kepada Malaysia bersama-sama dengan Pulau Ligitan pada 2003. Keputusan ini berdasarkan "penguasaan berkesan" (effective occupation) yang ditunjukkan oleh British (bekas pengkoloni Malaysia sebelum ini), dan ketiadaan tuntutan yang lebih baik. Kerajaan Indonesia mengulas rasa sangat kecewa di atas keputusan tersebut.





Alam bawah laut Sipadan menawarkan kepada para penyelam pemandangan yang penuh dengan kehidupan marin seperti Barracuda, penyu, ikan, dan sebagainya. Warna-warna yang banyak dan bertukar ganti, birai, celah, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk oleh pelbagai karang menanti untuk disaksikan oleh para penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan di dunia.
Pulau ini telah diwujudkan sebagai tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1933 dan persekitarannya yang asal telah dapat dikekalkan sehingga kini.

Di sekitar Pulau Sipadan mempunyai beberapa kawasan popular untuk penyelam "Hot spot center to scuba divers" misalnya Barracuda Point, Turtle Cavern (Gua Penyu), Coral Gardens Drop Off (terletak berhampiran jeti utama Pulau Sipadan), North Point, West Ridge, Taman-taman Tergantung (Hanging Gardens), Lobster Lair, Staghorn Crest, South Point, Turtle Patch, Batu Karang Tengah (Mid Reef), Whitetip Avenue dan Coral Gardens.

Ekoran pencerobohan dan penculikan di pulau-pulau peranginan di perairan Timur Sabah oleh anasir-anasir luar, Operasi PADAN telah dilancarkan pada 29 April 2000. Satu seksyen trup Tentera Darat (TD) telah ditempatkan di Pulau Sipadan bagi melindungi pulau tersebut daripada ancaman berulang disamping membantu Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dalam menguatkuasakan undang-undang dan keselamatan. Jemaah Menteri yang bermesyuarat pada 13 September 2000 telah mengarahkan pasukan TD diaturgerakkan ke semua pulau dan Resort di Perairan Timur Sabah. Operasi ini dinamakan Operasi PASIR menggantikan Operasi PADAN mengambil singkatan lokasi insiden kes penculikan yang berlaku iaitu Pandanan And Sipadan Island Resort.

Sehubungan dengan itu, Jemaah Menteri telah memutuskan Bahagian Keselamatan Negara (BKN), Putrajaya untuk mewujudkan Sel Koordinasi Operasi PASIR (SKOP), di BKN Negeri Sabah untuk menyelaraskan tindakan yang akan diambil oleh pelbagai agensi penguatkuasa termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam mengatasi ancaman tersebut. Dengan pelancaran Operasi PASIR pada 18 September 2000, TD telah menempatkan anggota di beberapa pulau, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah melaksanakan rondaan maritim sepanjang masa dan Tentera Udara Diraja Malaysia ((TUDM) telah melaksanakan rondaan di ruang udara dari masa ke semasa serta menugaskan satu detasmen pesawat helikopter.

Lawatan pada hari sabtu 8 April 2012 juga tetap menjadi kenangan apabila kami di bawa untuk melawat lokasi penculikan satu ketika dulu dan tak ketinggalan juga berkesempatan melawat tempat ternakan penyu !

Percayalah, jika tidak melihatnya sendiri, kita tidak akan menyedari bahawa Pulau Sipadan adalah Pulau tercantik, wajarlah ianya menjadi sebutan dunia. Sipadan memamng padan dengan namanya!


Bot navy yang mengiringi kami
 
Terima kasih kepada Kolenel Amirul kerana mengiringi, menjaga dan memberikan taklimat untuk kami!

Semporna yang sempurna


Semporna, Sabah cukup dikenali dengan air laut jernih nak cermin, cahaya matahari yang muncul disebalik horizon dan keputihan pepasir yang mengelilingi pulau-pulaunya. Terumbu karang, paya bakau dan lambaian pepohon kelapa menyerikan lagi panorama ini. Ia masih tidak terganggu, tidak terusik dan asli, bagaikan masa tidak pernah berdetik walau sesaat tatkala kebanyakkan tempat lain sudahpun dinodai dengan pembagunan  pesat kemodenan.
Semporna berada pada kedudukan pantai timur Sabah, lebihkurang 1 jam perjalanan dari udara daripada Bandaraya Kota Kinabalu dan anda akan sampai ke Lapangan Terbang Tawau. Dari situ, anda cuma perlukan 1 jam lagi untuk sampai ke daerah yang sempurna ini. 

Semporna mempunyai keluasan 442 batu persegi atau 113,412 hektar (282,880 ekar) dan terbahagi kepada dua kawasan iaitu Tanah Besar Semporna dan Kawasan Pulau yang dikenali sebagai Pulau Bum-Bum dan pulau-pulau sekitarnya. Daerah Semporna berhampiran dengan sempadan perairan antarabangsa iaitu Filipina dan Indonesia.

Apa yang sempurnanya semporna? Pertanyaan ini akan terjawab sebaik sahaja menjejakkan kaki ke sini. Dari jauh kelihatan pulau-pulau peranginan yang berbalam seolah-olah terapung dipermukaan laut. Terdapat 49 pulau keseluruhannya yang menjadi tapak kepada 119 kampung orang-orang tempatan. Apabila pandangan dialihkan ke arah samudera, ia bagaikan lukisan, kelihatan air laut sejernih kristal yang bertukar dari hijau zamrud ke hijau tua, dari biru muda ke biru tua. Dasar lautnya jelas kelihatan dengan terumbu karang, ikan berwarna-warni dan pasir halus memutih bagai melambai-lambai perasaan untuk sama-sama terjun menikmati keindahan alam semulajadinya.

mercutanda bandar Semporna

Pekan Semporna, sebuah pecan pinggir pantai di daratan adalah pecan kecil kepada daerah semporna yang sempurna. Pecan ini menyediakan segala kemudahan dari jabatan kerajaan ke syarikat swasta, dari kedai kecil ke gedung perniagaan besar. Bayu laut yang meniup lembut ke muka tatkala mundar-mandir di sini melengkapkan lagi suasana berada di sini. Di pekan Semporna, boleh dilihat  percampuran pelbagai budaya, bahasa dan bangsa - Bajau, Suluk, Melayu, Cina, Kadazan dan 'Palauh' hidup harmoni sejak dahulu lagi. Deretan bot-bot penambang, kapal-kapal besar dan perahu-perahu layar tradisional memenuhi ruang gigi airnya.

Daerah Semporna menempatkan Pulau Sipadan yang terkenal kepada penyelam dalam dan luar negeri. Ramai ahli samudera dan penyelam professional datang saban tahun untuk meneroka keindahan lantai lautnya. Kehidupan marin di sini adalah pelbagai, dari hidupan mikro ke kerang gergasi, dari ikan buran ke jerung harimau dan dari udang geragau ke 'lobster' menjadi sebab mengapa penyelam ini datang ke mari. Tarikan lain seperti dinding dan gua melengkapkan lagi penerokaan bawah laut. Pulau peranginan lain yang terkenal ialah Pulau Mabul, Kapalai, Mataking dan Sibuan.

Lawatan ke sini sempena mesyuarat / Persidangan Ketua-ketua jabatan ke 88 telah member peluang untuk turut merasai kesempurnaan Semporna apabila kami dibawa melawat ke pulau-pulau indah ini. Skuad gerak khas angkatan tentera Darat, navy dan udara mengiri kami bagi tujuan keselamatan melancarkan lagi perjalanan ke pulau-pulau hujung sempadan tersebut. Biarpun hati agak kecut mengenangkan peristiwa penculikan dan kegananasan yang berlaku di sini saban tahun sebelum ini, iringan pasukan keselamatan dan tawakal kepada Allah menguatkan perjalanan kami.
Hotel Seafest Semporna, tempat penginapan
 peserta Persidangan PKJ kali ke 88

Sedikit info mengenai Semporna,Tong Talun' adalah merupakan nama asal bagi daerah Semporna yang bererti "Hujung Hutan" dalam istilah Suku Kaum Bajau. Orang yang bertanggungjawab untuk menamakan Tong Talun ialah Panglima Uddang, Panglima Sallehangni dan Panglima Sakti dari keturunan Bajau Kubang. Ini kerana pada ketika itu daerah Semporna diliputi/diselubungi oleh hutan belantara di awal penemuannya. Kemudian, Tong Talun telah ditukar dengan nama Semporna yang membawa pengertian "Tempat Yang Aman atau Damai" sehinggalah sekarang.

Nama Semporna juga dikatakan berasal daripada perkataan Simporna yang bermaksud 'tempat untuk berehat'. Nama Simporna ini diberi oleh seorang Gabenor Inggeris, iaitu W.M Crocker apabila beliau dan beberapa orang rakannya termasuklah seorang pedagang China yang bernama Toonah menemui daerah tersebut pada pertengahan tahun 1887 (Tabrett 1999).


Dulu, Daerah Semporna berada dibawah jajahan takluk Kesultanan Sulu, sebuah kuasa politik yang dominan pada suatu ketika. Jajahan takluknya meliputi sebahagian Filipina (sebelah selatan) dan Borneo Utara. Pada 1876 kawasan yang dikenali dengan Borneo Utara ini telah diperintah oleh Syarikat 'British North Borneo Chartered Company' yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan British. Bermula dari itu, Sultan Sulu telah menyerahkan Sabah secara "untuk selamanya dan berkekalan" kepada syarikat ini sebagai wilayah kuasa urus-tadbir mereka.

Kuasa lain yang pernah cuba menakluk Semporna termasuklah Belanda, namun mereka gagal berbuat demikian kerana kehadiran syarikat British disini. Pada tahun 1963, Sabah telah bersatu dengan Persekutuan Malaya untuk membentuk Malaysia.

Pulau Umaral (Omadal), sebuah pulau kecil di perairan Semporna merupakan titik penting sejarah Semporna. Ini kerana Pulau Omadal merupakan tempat asal suku kaum Bajau yang mendiami Semporna. Orang Bajau Pulau Omadal merupakan pelaut/ nelayan yang gigih dan aktif dalam perdagangan hasil laut dan seringkali berurusan dengan lain-lain kepulauan termasuklah tanah besar Semporna. Bukti-bukti terhadap kenyataan ini dapat diperhatikan menerusi ukiran/tulisan di batu nisan dan lain-lain artifak yang jelas menandakan mereka ini beragama Islam.

Daerah Semporna juga adalah kawasan kediaman suku kaum nomad (orang-asli) laut yang dikenali dengan 'Palauh'. Kaum ini masih wujud di Semporna hingga kini dan boleh dilihat di perairan Semporna. Mereka tinggal di bot-bot tradisi di laut dan sentiasa berpindah-randah dari satu pulau ke pulau yang lain. Kaum palauh hanya akan singgah ke tanah besar Semporna jika memerlukan barangan harian atau sebab kematian. Kini sesetengah mereka telah berubah kepada kehidupan yang lebih moden.


http://www.sabah.gov.my/pd.sprn/sejarah.html

Pusat pemulihan akidah sedia ada akan dimanfaatkan sepenuhnya



BERNAMA - Sunday, April 08, 2012

SEMPORNA, (Bernama) - Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha pusat pemulihan akidah yang ada di beberapa buah negeri setakat ini akan dimanfaatkan sepenuhnya tanpa perlu membina pusat pemulihan yang baru. 

"Sudah ada pusat pemulihan akidah di (negara kita), (tetapi) tidak semua negeri ada pusat pemulihan akidah. Jadi kita nak manfaatkan pusat akidah berkenaan kepada negeri-negeri lain. 
Negeri lain juga boleh menggunakan (pusat pemulihan akidah itu). Mana-mana negeri yang mempunyai kes yang dirujuk daripada Mahkamah Syariah boleh membawa mereka yang berkenaan ke negeri-negeri yang mempunyai pusat pemulihan seperti itu tanpa perlu menambah pusat yang baru, katanya kepada pemberita di sini, malam tadi. 

Othman berada demikian ketika menghadiri Persidangan Ketua-Ketua Jabatan/Majlis Agama Islam Seluruh Malaysia kali ke-88. Majlis berkenaan yang bermula Jumaat lepas, dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Nasir Tun Sakaran. 

Othman berkata pada masa ini, beberapa buah negeri termasuk Selangor, Negeri Sembilan dan Sabah mempunyai pusat pemulihan akidah.

Menurut Othman bagi mengukuhkan lagi pusat-pusat berkenaan dalam melaksanakan proses pemulihan akidah, ia akan dilengkapkan dengan pakar-pakar kaunseling agama yang memahami secara mendalam berkaitan kes-kes penyelewengan akidah. 

"Pakar-pakar ini sudah ada. Pegawai-pegawai kita yang mempunyai maklumat dan kemahiran dalam mengendalikan kes-kes seperti ini sudah ada di negeri-negeri. Kita boleh memanfaatkan mereka atau menambahbaik lagi jika perlu. Mungkin di negeri-negeri tertentu ada yang lebih faham mengenai isu-isu tertentu, maka kita bawa mereka ke negeri berkeaan," katanya.

Menurut Othman selain memiliki tenaga pakar sedia ada di pusat-pusat pemulihan akidah, Jakim juga boleh mendapatkan khidmat tenaga pakar pemulihan akidah dari institusi pengajian tinggi di negara ini untuk memulihkan akidah umat Islam termasuk yang terlibat dengan ajaran sesat. 

MESYUARAT PKJ KE 88: Pusat pemulihan akidah sedia ada akan dimanfaatkan sepenuhnya, tidak perlu dibina yang baru: Jakim April 10, 2012

6-8 April 2012 baru baru ini telah diadakan  persidangan Ketua-Ketua Jabatan kali ke 88 anjran JAKIM yang diadakan di bandar Semporna, sabah.

SEMPORNA: Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha berkata pusat pemulihan akidah yang ada di beberapa buah negeri setakat ini akan dimanfaatkan sepenuhnya tanpa perlu membina pusat pemulihan yang baru.

“Sudah ada pusat pemulihan akidah di (negara kita), (tetapi) tidak semua negeri ada pusat pemulihan akidah. Jadi kita nak manfaatkan pusat akidah berkenaan kepada negeri-negeri lain. Negeri lain juga boleh menggunakan (pusat pemulihan akidah itu).”

Mana-mana negeri yang mempunyai kes yang dirujuk daripada Mahkamah Syariah boleh membawa mereka yang berkenaan ke negeri-negeri yang mempunyai pusat pemulihan seperti itu tanpa perlu menambah pusat yang baru, katanya kepada pemberita di sini, malam tadi.

Othman berkata demikian ketika menghadiri Persidangan Ketua-Ketua Jabatan/Majlis Agama Islam Seluruh Malaysia kali ke-88. Majlis berkenaan yang bermula Jumaat lepas, dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Nasir Tun Sakaran.

Othman berkata pada masa ini, beberapa buah negeri termasuk Selangor, Negeri Sembilan dan Sabah mempunyai pusat pemulihan akidah.

Menurut Othman bagi mengukuhkan lagi pusat-pusat berkenaan dalam melaksanakan proses pemulihan akidah, ia akan dilengkapkan dengan pakar-pakar kaunseling agama yang memahami secara mendalam berkaitan kes-kes penyelewengan akidah.

“Pakar-pakar ini sudah ada. Pegawai-pegawai kita yang mempunyai maklumat dan kemahiran dalam mengendalikan kes-kes seperti ini sudah ada di negeri-negeri. Kita boleh memanfaatkan mereka atau menambahbaik lagi jika perlu. Mungkin di negeri-negeri tertentu ada yang lebih faham mengenai isu-isu tertentu, maka kita bawa mereka ke negeri berkeaan,” katanya.

Menurut Othman selain memiliki tenaga pakar sedia ada di pusat-pusat pemulihan akidah, Jakim juga boleh mendapatkan khidmat tenaga pakar pemulihan akidah dari institusi pengajian tinggi di negara ini untuk memulihkan akidah umat Islam termasuk yang terlibat dengan ajaran sesat. – BERNAMA