Friday, June 14, 2013

Lagu untuk ibu


Setitik air susu yang masuk ke mulut
Besar hajat ibu nak tengok ku hidup
Air susu ibu nilai tadak rego
Walau pitih beribu denge duit berjuto
Kutengok muko ibu sejak mudo sapa tuo
Dahi kedut seribu ube putih penuh ppalo
Tapi aku tahu ibu banyok jaso
Air tange ibu seribu bau seribu raso
Oh ibu oh ibu terima kasih ibu

Sejak kecik hinggo dewaso
Nyamok sekor tak bui ketik mu dok jaga
Make minum kain baju tak bui kure
Didik aku denge penuh kasih saye
Bila besar baru aku kenal diri
Tak ternilai jasa ibu tabur budi
Tange paha kaki sanggup jadi jambe
Relo susah diri pegho aku soghe

Ibu yang dah tuo dok perati anok-anok
Hok dia tabur jaso bilo besar
Anak yang berjaya ditaruh harape
Bekal hari tuo tepat dia nak menumpe
Oh ibu oh ibu jasamu kukene

Selama ini ibu duduk jadi hamba
Hari ini ku nak balas segala jasa
Sakit deme make minummu  ku jaga
Nak bui  sene hidupmu di maso tuo
Jasa baik budi ibu ku tak lupo
Walau setitik air susu kurasa
Nok buleh ku sore mu ngandung sembile bule
Letih penat badan mu tak ghoyat ko ore
Kucium tange ibu mintak halal mintak ampun
Segala salah aku banyak sangat kalu hitung

Hari ini ku tahu nilai kasih ibu kandung
Budi dan jaso ibu setinggi-tinggi aku sanjung
Pado anok-anok hok masih ada ibu
Tolonglah pakat tengok walau sekali sari seminggu
Harta dia tak nak harap kasih anak cucu
Tengok mato anak terubatlah segala rindu

Oh ibu oh ibu kusaye pada mu
Oh ibu oh ibu halallah make dan minumku
Oh ibu oh ibu ampunkan dosaku
oh ibu oh ibu terima kasih ibu

-Sulizi Awang


No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...