Tuesday, September 3, 2019

MEETING WITH THE HON JUSTICE MDM AU YEOUNG JUDGE OF 1ST INSTANCE HIGH COURT JUDGE AND HON JUDGE OF HONG KONG FAMILY COURT

28 OGOS 2019 Jam 9.00 pagi, selepas sarapan pagi di hotel, kami yang telah siap berpakaian  resmi, bergegas ke lobi hotel kerana bas dah sedia menunggu untuk misi utama lawatan kerja ke Hong Kong ini, iaitu Mahkamah Tinggi  dan Mahkamah Keluarga Hong Kong. Kami dikhabarkan Hakim Mahkamah Tinggi Hongkong yang mengetuai agensi tersebut telah menangguhkan perbicaraan pagi ini  kerana menunggu ketibaan kami dan akan mempengerusikan meeting seperti yang dijadualkan.


Di hadapan Silka Seaview Hotel, bersiap untuk ke Mahkamah Tinggi Hong Kong

sempat lagi mentelaah atas bas sebelum tiba ke lokasi mesyuarat

Mahkamah Tinggi Hong Kong terletak di 38 Queensway, admiralty. Bangunan 20 tingkat ini dibina pada 1985 dan menempatkan Supreme Court Of Hong Kong. Lokasinya betul betul di hadapan jalan 'Suporeme Court Road' Hong kong. Bangunan High Court ini direkacipta oleh arkitek bernama K. M Tseng.

Setibanya kami di lobby bangunan tersebut, kami disambut mesra oleh kakitangan High Court Hong Kong dan diiring naik ke aras 24 bangunan terus ke bilik mesyuarat. Kami disambut dan disapa mesra oleh The Homours Justice madam Au yeoung dan Hakim Mahkamah keluarga HK iaitu Honourable Judge George Own. Turut bersama ialah Adminstrative officer HKHC iaitu Mr David Lim.

Kami disambut oleh Justice Mdm Au Yeong , Judge of 1st Instance High Court



Bersama The Hon Justice Of 1st Instance High Court Mdm Eu Young 
and High Court Judge George Own
wakil konsulat yang turut bersama kami dalam mesyuarat tersebut, 
mrs. Grace Rebecca Teh


Sewaktu taklimat, Justice Madam au yeong memperkenalkan wakil Mahkamah Tinggi Hong Kong dan mempersilakan Judge George Own untuk memberi sedikit taklimat mengenai Family Court dan mediasi di Hong Kong. kami bertukar-tukar pandangan dan suasana perbincangan yang harmoni dan begitu banyak maklumat yang kedua-dua pihak perolehi. Perbincangan yang asalnya hanya dijadualkan berlangsung selama sejam berakhir lebih kurang jam 1.00 tengahari, iaitu satu jam lebih dari yang dirancangkan. Perbincangan diakhiri dengan kedua-dua pihak bertukar-tukar cenderahati dan bergambar kenangan di halaman  depan Mahkamah Tinggi Hong kong yang bersejarah.



Dari kiri Judge Of Family Court, Honourable Mr George Own,
Justice Mdm Au Yeong dan Mr David Lim the Senior 
Administrative officer of hong High Court.


di hadapan bangunan High Court Of Hong kong, Queensway

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...