Tuesday, September 3, 2019

MENDAKI PUNCAK "THE PEAK"

JAM 1pm, usai program bersama High Court and Family Court of Hong Kong, perut dah mula berkeroncong. Kami tidak mangambil masa lama untuk bergegas ke Muslim Centre Hong Kong untuk menikmati makanan halal di kantin Pusat Islam yang terletak di aras 4 kompleks Islam  Osman Ramju Sadik yang menumpang satu bangunan dengan masjid Amar Hong Kong di WanChai.


Bangunan Masjid Ammar. and Osman Ramju Sadick Islamic
Centre Hong Kong. Di Aras 2 bangunan masjid ini terdapat
 kantin yang menyediakan makanan halaluntuk umat Islam di Hong Kong,



Sebaik menyelesaikan makan tengahari dan menunaikan solat,kami mula bergerak ke 33 Garden Road, Central Hong Kong untuk mendaki 'The Peak'  atau 'Victoria Peak', iaitu puncak tertinggi di kepulauan Hong Kong. "

Pengembaraan ke Hong Kong tak akan sempurna jika tidak merasai pengalaman di Victoria Peak (扯旗山) yang menggabungkan sejarah bandaraya Hong Kong moden,  pusat membeli belah dan hidangan makanan lazat yang menjadikan pengalaman di Hong Kong sesuatu yang amat sukar dilupakan." Selain dari merupakan tempat tertinggi di Hong Kong, The Peak juga merupakan kawasan kejiranan paling eklusif. Di sini juga di katakan menjadi pilihan tempat tinggal kebanyakan selebriti Hong Kong yang terkenal seperti Jacky Chan, Chow Yuen fatt dan lain-lain.

Victoria Peak atau lebih dikenali dengan "The Peak" oleh orang tempatan merupakan tempat pelancongan popular kerana banyak sebab.  Pertamanya kerana lokasi tersebut kita dapat melihat keseluruhan Victoria Harbour yang terkenal, keduanya  tempat ini amat mudah untuk dituju sama ada dengan menaiki kereta kabel, bas atau berjalan kaki mendaki ke puncak. Dari puncak kita boleh melihat pemandangan laut Cina Selatan yang di penuhi dengan pulau-pulau kecil. Kita juga boleh menaiki sky terrace di puncak  The Peak untuk menyaksikan pemandangan bandaraya Hong Kong atau boleh juga memilih melihatnya dari atas bangunan 'The Lions Pavilion yang hanya berdekatan dengan menara di The Peak.


Mr Kelvin, our Tourist Guide
Pemandangan bandaraya Hong Kong jelas dari puncak The Peak
waktu petang pemandangannya agak berkabus



bandaraya Hong Kong sebagai latar langit 'The Victoria Peak"

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...