Monday, August 1, 2022

MENELUSURI JEJAK SUFI JALALUDDIN AL RUMI DI BUMI ANATOLIA XIII

 DUNIA CINTA JALALUDDIN RUMI

 

Sebagai seorang sufi sekaligus penyair, Rumi mengungkapkan gagasan-gagasannya dalam bentuk puisi, prosa puisi, khutbah, dan dialog. Karyanya sangat melimpah, yang paling termasyhur ialah Divan’i Shamsi Tabriz (sajak-sajak puisi kepada Shamsi Tabriz), Matsnawi Ma’nawi (prosa lirik tentang makna-makna), Ruba’iyat (kumpulan sajak empat baris), Fihi Maa Fihi (di dalam ada seperti yang di dalam), Makatib (kumpulan surat-surat Rumi kepada sahabat-sahabatnya), dan Majalis Sab’ah (himpunan khutbah Rumi di masjid-masjid dan halakah agama).

Sekian banyak karya sastera sufistik, Rumi hanya mengenegahkan sifat mahabahnya kepada Sang Yang Maha Esa, yakni Allah yang ar-Rahman dan ar-Rahim. Kecintaanya kepada Sang Khalik dilampiaskan  dalam setiap titisan tinta karyanya. Bagi Rumi, sebelum Tuhan menciptakan segala sesuatu yang ada di dunia ini, terlebih dahulu Tuhan menciptakan apa yang namanya cinta. Tanpa cinta segala sesuatu tidak akan terwujud. Cinta bagaikan cahaya yang selalu memberikan terang di setiap kegelapan.

CINTA dan BENCI adalah satu kesamaan sifat yang hanya dipisahkan oleh benang merah yang tipis dan itu boleh menjadikan perbezaan yang maha luas. Perasaan benci akan menimbulkan sikap amarah, kasar, iri hati, angkuh, bahkan sifat dingin akan tumbuh dalam diri seseorang. Jadi, perasaan seperti itu tidak elok ketika merasuk dalam jiwa kita sebagai mahluk Tuhan, Sang Maha Mahabah.

Kerana itu, tubuh kita memerlukan apa yang dinamakan cinta; rasa cinta dan kasih sayang yang dimiliki manusia. Sifat cinta dan kasih sayang ini akan melahirkan sikap harmonis kepada sesama manusia. Kerana perasaan cinta merupakan modal awal dalam mewujudkan hubungan yang harmonis. Perasaan cinta juga dapat merubah segalanya menjadi lebih baik. Hal ini sejalan dengan syair Jalaluddin Rumi (Jalaluddin Rumi, 1989: 33)  berikut ini:

 

CINTA

 

Kerana cinta duri menjadi mawar

Kerana cinta cuka menjelma menjadi anggur segar

Kerana cinta keuntungan menjadi mahkota penawar

Kerana cinta kesukaran menjelma keuntungan

Kerana cinta penjara tampak bagaikan pasar mawar

Kerana cinta tompokan debu kelihatan seperti teman

Kerana cinta api yang berkobar-kobar jadi cahaya yang aman  

Kerana cinta syaitan berubah menjadi bidadari

Kerana cinta batu yang keras menjadi lembut bagaikan mentega

Kerana cinta duka menjadi riang gembira

Kerana cinta hantu berubah jadi malaikat

Kerana cinta singa tak menakutkan seperti tikus

Kerana cinta sakit jadi sehat

Kerana cinta amarah menjadi keramah-ramahan

 

                                        (Abdul Hadi W.M, 1985: 107)

 

Syair di atas menjelaskan bahwa manusia harus memiliki rasa cinta kepada sesama manusia. Sebab, dengan cinta kita akan menciptakan ruang-ruang yang harmonis terhadap sesama dan memaafkan segala kekurangan yang dimilki oleh setiap manusia. Melalui cinta, segala sesuatu yang buruk akan tertutupi, yang baik akan menjadi lebih baik, dan sifat-sifat yang buruk dengan sendirinya akan menjadi baik dengan adanya kekuatan cinta. Ibarat kata, “Karena cinta duri menjadi mawar” yang bermakna sesuatu yang menyakitkan akan berubah menjadi keindahan jika dibaluti rasa cinta. “Karena cinta kesukaran menjelma keuntungan” yang bermakna kesusahan, kesukaran, ketakutan, kerugian, dan kesedihan akan tertutupi menjadi rasa bahagia apabila dibaluti rasa cinta.

Rasa cinta landasan utama yang diperlukan oleh manusia untuk mewujudkan hubungan yang baik sesama manusia, kerana segala kelemahan dan kekurangan manusia akan tertutupi oleh kekuatan rasa cinta. Misalnya sahabat kita memiliki kekurangan fizikal, dengan rasa cinta dengan sendirinya kita akan rasa kasih kepadanya. Jika sikap kita sudah dilandasi rasa cinta, maka kekuatan cinta akan berfungsi dan menunjukan wujudnya cinta dalam diri, sehingga akan timbul sikap kasih sayang, tolong-menolong, membantu, dan saling mengasihi satu dengan yang lain. Adapun syair Rumi yang lain yang bercerita mengenai keagungan cinta sebagai berikut:

 

Lewat cintalah semua yang pahir akan menjadi manis,

Lewat cintalah semua yang tembaga akan jadi emas.

Lewat cintalah semua endapan akan jadi anggur murni;

 

Lewat cintalah semua kesedihan akan jadi penawar.

Lewat cintalah si mati akan jadi hidup,

Lewat cintalah raja jadi hamba!

 

(Annemarie Schimmel, 2008: 239-240).

Rumi menyebutkan bahwa yang pertama diciptakan Tuhan adalah cinta, dari sinilah Rumi menganggap cinta sebagai kekuatan kreatif paling dasar yang menyusup ke dalam setiap makhluk dan menghidupkan mereka. Cinta pulalah yang bertanggung jawab menjalankan evolusi alam dari material anorganik yang berstatus rendah menuju level yang paling tinggi pada diri manusia. Menurut Rumi, cinta adalah penyebab gerakan dalam dunia material.

Cinta adalah keinginan yang kuat untuk mencapai sesuatu, untuk menjelmakan diri. Bahkan Rumi menyamakan cinta dengan pengetahuan intuitif. Cinta adalah penggerak kehidupan dan perputaran alam semesta. Cinta yang sejati dan mendalam dapat membawa seseorang mengenal hakikat sesuatu aitu hakikat kehidupan yang tersembunyi di balik bentuk-bentuk formal kehidupan. Kerana Cinta dapat membawa kepada kebenaran tertinggi.

Rasa Cinta Rumi siapa sangka, rasa cinta dan kerinduan dalam jiwa Rumi abadi hingga saat ini. Memang benar bahwa rasa yang hanya dapat diketahui bagaimana bentuk sesak dadanya oleh Rumi sendiri itu tidak bisa digambarkan oleh manusia lain. Tetapi, semua manusia mengetahui bahawa Rumi bahkan menghidupkan rasa itu sampai hari ini—bahkan mungkin sampai tiada lagi yang namanya hari. Syair-syair yang dilukiskan oleh Rumi dapat dinikmati oleh seluruh kalangan manusia di seluruh penjuru dunia. Apalagi bagi manusia yang sedang dilanda kasmaran (dilamun cinta). Syair Rumi sangat lumrah dijadikan sebagai warkah yang mereka lontarkan pada pujaan hati mereka.

See - https://ibtimes.id/tarian-rumi/

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...