Thursday, September 4, 2008

KENANGAN UMRAH DAN ZIARAH DI KOTA SUCI MEKAH


Selepas beberapa hari berpuasa, sambil duduk-duduk di kaki lima masjid sementara menunggu masuknya waktu solat asar semalam, fikiranku melayang-layang pada dua tahun yang lepas. Waktu itu bulan puasa. Aku tidak semena-mena dianugerahkan peluang untuk menjejakkan kaki ke kota Mekah untuk mengerjakan umrah. Alangkah nikmatnya menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan di kota mekah. mengingatkan kenangan itu, teringat pula aku akan sedikit kenangan yang aku coretkan sepanjang ziarah tersebut. Coretan Kenangan tersebut aku namakan sebagai satu catatan perjalanan. nasib baik ada aku catitkan dalam buku tersebut, kerana selepas dua tahun masa berlalu, aku dah mula lupa akan nama-nama tempat, istilah-istilah dan perkara-perkara yang penting. Puas aku cuba mengingatkannya kembali namun tak dapat. Alhamdulillah, adanya coretan kenangan ini sedikit sebanyak aku dapat ingat kembali.So ada baiknya kita kongsi bersama catatan tersebut.

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...