Tuesday, April 10, 2012

Sipadan Yang sepadan dengan namanya!


Sempena Persidangan PKJ kali ke 88, peserta persidangan diberi peluang untuk melawat pulau-pulau tercantik di Sabah juga cukup terkenal di dunia, iaitu kepulauan Mabul, Sipadan kapalai dan sebagainya. Pulau-pulau ini bukan saja terkenal kerana kecantikan koral dan terumbunya, tetapi cukup sinonim dengan peristiwa penculikan dan kegananasan lanun-lanun yang bermaharaja di lautan sabah lela satu ketika dulu.

Pulau Sipadan ialah sebuah pulau lautan berhampiran dengan Semporna, sebuah bandar di pantai timur Sabah, Malaysia. Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut. Pulau Sipadan terkenal sebagai satu pilihan tempat bagi aktiviti menyelam skuba (scuba diving) antara yang terbaik di dunia. Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban terbaik dunia (New 7 Wonders of Nature votes commitee), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia pada tahun berakhir Julai 2009.

Pulau ini pernah sama-sama dituntut oleh Malaysia dan Indonesia. Isu tersebut telah dibawa kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Dengan bukti yang disiapkan Malaysia dan dengan sokongan British, Mahkamah Keadilan Antarabangsa menyerahkan Pulau Sipadan kepada Malaysia bersama-sama dengan Pulau Ligitan pada 2003. Keputusan ini berdasarkan "penguasaan berkesan" (effective occupation) yang ditunjukkan oleh British (bekas pengkoloni Malaysia sebelum ini), dan ketiadaan tuntutan yang lebih baik. Kerajaan Indonesia mengulas rasa sangat kecewa di atas keputusan tersebut.





Alam bawah laut Sipadan menawarkan kepada para penyelam pemandangan yang penuh dengan kehidupan marin seperti Barracuda, penyu, ikan, dan sebagainya. Warna-warna yang banyak dan bertukar ganti, birai, celah, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk oleh pelbagai karang menanti untuk disaksikan oleh para penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan di dunia.
Pulau ini telah diwujudkan sebagai tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1933 dan persekitarannya yang asal telah dapat dikekalkan sehingga kini.

Di sekitar Pulau Sipadan mempunyai beberapa kawasan popular untuk penyelam "Hot spot center to scuba divers" misalnya Barracuda Point, Turtle Cavern (Gua Penyu), Coral Gardens Drop Off (terletak berhampiran jeti utama Pulau Sipadan), North Point, West Ridge, Taman-taman Tergantung (Hanging Gardens), Lobster Lair, Staghorn Crest, South Point, Turtle Patch, Batu Karang Tengah (Mid Reef), Whitetip Avenue dan Coral Gardens.

Ekoran pencerobohan dan penculikan di pulau-pulau peranginan di perairan Timur Sabah oleh anasir-anasir luar, Operasi PADAN telah dilancarkan pada 29 April 2000. Satu seksyen trup Tentera Darat (TD) telah ditempatkan di Pulau Sipadan bagi melindungi pulau tersebut daripada ancaman berulang disamping membantu Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dalam menguatkuasakan undang-undang dan keselamatan. Jemaah Menteri yang bermesyuarat pada 13 September 2000 telah mengarahkan pasukan TD diaturgerakkan ke semua pulau dan Resort di Perairan Timur Sabah. Operasi ini dinamakan Operasi PASIR menggantikan Operasi PADAN mengambil singkatan lokasi insiden kes penculikan yang berlaku iaitu Pandanan And Sipadan Island Resort.

Sehubungan dengan itu, Jemaah Menteri telah memutuskan Bahagian Keselamatan Negara (BKN), Putrajaya untuk mewujudkan Sel Koordinasi Operasi PASIR (SKOP), di BKN Negeri Sabah untuk menyelaraskan tindakan yang akan diambil oleh pelbagai agensi penguatkuasa termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam mengatasi ancaman tersebut. Dengan pelancaran Operasi PASIR pada 18 September 2000, TD telah menempatkan anggota di beberapa pulau, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah melaksanakan rondaan maritim sepanjang masa dan Tentera Udara Diraja Malaysia ((TUDM) telah melaksanakan rondaan di ruang udara dari masa ke semasa serta menugaskan satu detasmen pesawat helikopter.

Lawatan pada hari sabtu 8 April 2012 juga tetap menjadi kenangan apabila kami di bawa untuk melawat lokasi penculikan satu ketika dulu dan tak ketinggalan juga berkesempatan melawat tempat ternakan penyu !

Percayalah, jika tidak melihatnya sendiri, kita tidak akan menyedari bahawa Pulau Sipadan adalah Pulau tercantik, wajarlah ianya menjadi sebutan dunia. Sipadan memamng padan dengan namanya!


Bot navy yang mengiringi kami
 
Terima kasih kepada Kolenel Amirul kerana mengiringi, menjaga dan memberikan taklimat untuk kami!

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...