Monday, July 17, 2023

TOLEDO: KOTA TIGA BUDAYA

DI TENGAH-TENGAH Semenanjung Iberia terletak sebuah bukit granit yang pada ketiga sisinya dialiri Sungai Tagus. Selama berabad-abad sungai itu telah memahat tebing terjal yang melindungi sisi bukit itu. Pada posisi yang strategik inilah  berdiri kota Toledo.

Melalui jalan yang sempit dan berliku di kota tua Toledo, pengunjung dibawa ke zaman Pertengahan. Pintu Gerbang, istana dan jambatan di kota itu semuanya masih memiliki ciri abad pertengahan dan menjadi saksi bisu mengenai zaman kala Toledo yang merupakan salah satu kota terpenting di Eropah.

Bandar bersejarah Toledo (Castilla-La Mancha, Sepanyol), terletak di tanjung yang mengelilingi Sungai Tagus adalah sebuah kota yang unik dengan sejarah lebih dari dua milenium yang mewakili simbol sebenar pertemuan budaya di Semenanjung Iberia. Hanya dengan mengunjungi Bandar Lama Toledo, kita dapat menemui warisan monumental yang sangat besar yang menempatkan rumah-rumah bandar Castilian ini, yang dianggap sebagai muzium kota hidup  yang sebenar, Bandar ini dimasukkan sebagai Budaya Warisan Budaya UNESCO pada tahun 1986.



Dikenali juga dengan nama Bandar Tiga Budaya, bandar Toledo amat  mempesonakan bagi sesiapa yang mengunjunginya. Bandar ini merupakan  cerminan gaya yang pelbagai budaya, Arab, Romanesque, Mudejar, Renaissance dan Gothic dan sebagainya.

Toledo tidak begitu jauh dengan kota Madrid, hanya 70 kilometer perjalanan darat.

kota ini diasaskan oleh jeneral Rom Marcus Fulvius untuk beberapa abad sebelum kelahiran Kristus. Di bandar ini juga menghimpunkan album sejarah yang pelbagai, kemegahan, kejayaan, kejatuhana, peperangan, penaklukan khususnya kerajaan islam, termasuklah pengusiran mereka di luar Pyrenees dan seterusnya Reconquista.

Ia adalah ibu negeri wilayah di sebelah barat daya dari Madrid, berhampiran dengan pusat negara. Semua bunga api peristiwa-peristiwa sejarah jelas terpancar di dalam kemunculan bandar, yang kini muncul dengan mata kita. Lebih daripada apa-apa kejutan lain di sini keaslian visual sejarah, tahap pemeliharaan pusat bandar bersejarah - ia tidak pernah berubah sejak Zaman Pertengahan. Mungkin ini bukan kes yang unik sesebuah negara seperti Sepanyol. Toledo adalah lebih dalam pemeliharaan seni bina zaman pertengahan persekitaran bandar, banyak bandar tidak kurang kuno dan terkenal yang lain. Tetapi dengan menumpukan kepada kawasan yang agak kecil monumen seni bina Toledo di dunia mempunyai banyak pesaing.

Seperti di lain-lain bandar-bandar Sepanyol, di sini tempat-tempat manifestasi yang boleh dilihat dengan tradisi agama Islam dan Yahudi.

Bandar yang dipenuhi dengan seni bina gaya Gothic seperti Katedral utama ini bandar ini iaitu Santa Maria yang dibina di abad ketiga belas, gereja purba San Roman dan Santiago de Arrabal, kubu Alcázar of Toledo dan sebagainya. Monumen yang paling purba dan kekal di sini ialah  reruntuhan masa amfiteater Empayar Rom dan saluran air yang masih lagi terpelihara. Monumen tertua budaya Yahudi di seluruh Eropah Barat pula  adalah pembinaan rumah ibadat sewaktu abad kedua belas, Santa Maria la Blanca. Masjid Cristo de la Luz  pula merakamkan seni bina yang mewakili budaya Islam.

Sebelum orang Rom datang ke Sepanyol, orang Kelt dan Iberia telah membangunkan  kota di lokasi yang strategik ini. Orang Rom menyebut kota ini dengan nama Toletum (dari tollitum, artinya ”mencuat”) dan menjadikannya ibu kota dari salah satu wilayah mereka. Sejarawan Rom,  Livy, menggambarkan Toledo sebagai “kota kecil, tetapi kuat karena kedudukannya”. Sewaktu orang Visigot menakluki Sepanyol setelah kejatuhan empayar  Rom, mereka memilih Toledo menjadi ibu kota mereka. 

Situasi mula berubah apabila Toledo menjadi sebahagian dari wilayah  khilafah Islam. Jalan-jalan sempit di bahagian kota tua itu mula dibina bermula dari abad ke-8 hingga abad ke-11. Amalan toleransi orang-orang Muslim terhadap orang kristian, Yahudi, dan kebudayaan Moor di Toledo membolehkan mereka  hidup berdampingan. Akhirnya, pada tahun 1085, Raja Alfonso VI (seorang raja Katolik) menaklukkan kota itu, namun senibina, bahasa dan budaya yang berbeza tetap kekal Bersama.






JALAN SEMPIT DAN BERLIKU

Jalan sempit dan berliku tinggalan Muslim Moor
Gate of Puerta del Sol (The Sun door)


Puerta Del Sol (The Sun Door)

berlatar belakangkan  pinggiran Kota Toledo


Kemahiran kaum yahudi menempa pedang waja

Kedai cenderamata milik orang Islam. bagi salam, 
Insyaallah dapat diskaun



Banyak monumen di Toledo yang berasal dari abad pertengahan. Penguasa Katolik menobatkan kota itu sebagai  ibu kota mereka, warga Yahudi menggunakan kemahiran mereka di bidang kerajinan tangan dan perdagangan, dan orang Muslim menyumbangkan bakat mereka di bidang arkitektur. Para cendekiawan dari ketiga aliran ini bekerja sama dalam ‘Lembaga Penerjemah’.  Sewaktu abad ke-12 dan ke-13, mereka menerjemahkan sejumlah besar karya kuno ke bahasa Latin dan Sepanyol. Berkat usaha para penerjemah ini lah tersedia bagi dunia barat sejumlah besar ilmu pengetahuan yang telah dihimpunkan oleh kebudayaan Arab.

Toleransi agama ini kemudiannya berakhir pada abad ke-14 apabila ribuan warga Yahudi dibunuh dalam pembantaian agama. Sewaktu Columbus menemui tanah Amerika, orang-orang Kristian pimpinan Alfonso Putera kepada Ferdinand I  telah pun menguasai Toledo. Saat itu orang-orang yahudi dan muslimin  diberi dua pilihan:_

1.    Murtad; atau

2.    Keluar dari Toledo

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...