Sunday, October 25, 2009

Mendaki Permaidani Putih Atas Awan di Jungfrau, Switzerland


Eiger, Monch dan Jungfrau



The Jungfrau (dalam bahasa Jerman ianya membawa maksud "gadis atau perawan" merupakan salah satu puncak utama di Bernese Alps di switzerland, terletak antara kanton di Valais dan Berne di Switzerland. Bersama dengan Eiger dan Mönch,  Jungfrau membentuk tembok besar yang menghadap ke Bernese Oberland dan dianggap sebagai salah satu pemandangan paling cantik di Alp  Switzerland. Kehadiran anda ke Eropah adalah tidak sempurna jika tidak melawati banjaran ini, khususnya di Switzerland.

Pembinaan kereta api di timur Jungfraujoch  ke puncak Jungfrau telah dibina pada awal abad ke-20 menjadikan kawasan ini salah satu tempat yang paling sering dikunjungi di pergunungan Alps. Seiring dengan glasier Aletsch yang berlonggokan di selatan, Jungfrau adalah sebahagian daripada Jungfrau-Aletsch yang merupakan kawasan lindungan yang diisytiharkan sebagai tapak Warisan Dunia pada tahun 2001.



Jungfrau ialah kawasan di sebelah barat dan merupakan titik tertinggi  ialah 10 km mendominasi lembah-lembah di Lauterbrunnen dan Grindelwald. Kawasan ini  dibentuk oleh jajaran dari beberapa kawasan utara di Banjaran Alp, dengan Mönch (4.107 m) dan Eiger (3.970 m) di samping Jungfrau, dengan pemandangan lembah-lembah ke utara dengan ketinggian hingga 3 km. Jungfrau adalah kira-kira 6 km tinggi dengan puncak Mönch yang  kasar terletak di tengah-tengah, 3.5 km dari Jungfrau. Kawasan tersebut meluas ke timur dari Fiescherwand dan di barat oleh  Lauterbrunnen Wall.



 


Perbezaan ketinggian antara lembah yang paling  dalam  di Lauterbrunnen  ialah 800 m dan puncak utama dapat dilihat  dari daerah Mürren. Dari dasar lembah, di sebelah barat massif, ketinggian lebih dari 3 km masih dapat dilihat secara  horizontal sejauh 4 km.

Keadaan kawasan persekitarannya merupakan kawasan yang dipenuhi glasier terbesar di Pergunungan Alp dan juga di Eropah.  The Jungfrau adalah gunung ketiga tertinggi di Bernese Alps setelah Finsteraarhorn dan Aletschhorn, masing-masing 12 dan 8 km.



Puncak gunung pertama kali didaki  pada 3 Ogos 1811 oleh  Meyer Brothers of Aarau, anak-anak  lelaki kepada ahli  topograph JR Meyer. Mereka ditemani oleh dua pemburu daripada Valais, iaitu  A. Volker dan J. Bortis. Mereka adalah orang pertama yang dikatakan mencapai puncak Aletschfirn (bahagian barat glasier  Aletsch ).  Mereka kemudiannya  mendirikan khemah di base camp, utara Aletschhorn. Selepas 3 hari pendakian, mereka kemudiannya berjaya mencapai ke puncak. Pendakian mereka bagaimanapun  dipertikaikan dan mereka memutuskan untuk mengulanginya semula. Seterusnya  pada bulan September pada tahun yang sama, mereka menggunakan laluan yang sama dan bagi membuktikan  kejayaan mereka mendaki, mereka membawa bendera bersama untuk dicacakkan di kemuncak Jungfrau.



Sebelum pembinaan terowong kereta api Jungfraujoch, jarak daripada glasier di sebelah selatan adalah  sangat panjang. Jalan awal dari lembah Lauterbrunnen telah  dibuka pada tahun 1865 oleh Geoffrey Winthrop Young, H. Brooke George dan dengan bantuan Christian Almer. Pendaki harus membawa tangga bersama bagi menyeberangi cerun disebelah utara pada ketika itu. Laluan  ini adalah laluan  biasa sehinggalah  pembukaan stesyen Jungfraujoch.



Pendakian musim sejuk pula buat kali yang pertama telah dilakukan  pada 22 Januari, 1872, oleh Meta Brevoort dan W.A.B Coolidge. Mereka menggunakan kereta luncur salji untuk mencapai kemuncak glasier Aletsch.  Miss Brevoort  mendaki dengan membawa bersama anjing kesayangannya, Tschingel ketika itu sehingga ke puncak. Pada bulan Julai 2007 enam orang rekrut tentera Switzerland dan  sebahagian daripada pakar gunung  Divisyen 1, telah  meninggal dunia dalam satu kemalangan di laluan biasa. Walaupun punca kematian tidak begitu jelas, laporan oleh Swiss Federal Institute For Snow And Avalanche Research  menyimpulkan bahawa risiko tanah runtuh adalah sangat tinggi sewaktu pendakian pada musim salji.





Oleh kerana kesukaran untuk mendaki ke puncak, Jungfraubahn cog railway  mengendalikan perkhidmatan kereta api untuk mendaki terus ke gunung, Stesyen kereta api Jungfraujoch  pada ketinggian 3.454 m (11.332 kaki), adalah  merupakan stesyen  yang tertinggi di Eropah.

Idea tentang pembinaan  terowong kereta api ke Jungfraujoch bagi melancarkan perjalanan diilhamkan oleh  Adolf Guyer-Zeller pada tahun 1893. Namun pembinaan terowong telah mengambil masa selama 16 tahun dan stesen di puncak telah dibuka mulai tahun 1912. Objektif sebenarnya adalah untuk mencapai puncak Jungfrau dengan menaiki  lif dari stesen kereta api tertinggi di dalam kawasan gunung. Bagaimanapun ilham  projek ini tidak kesampaian kerana tercetusnya Perang Dunia I. Beliau kemudiannya merealisasikan projek tersebut selepas tamatnya perang Dunia Pertama dengan hanya menyediakan perkhidmatan kereta api.

Kereta api  berlepas ke  gunung daripada Kleine Scheidegg dari Grindelwald dan Lauterbrunnen. Kereta api memasuki terowong dan bergerak  ke arah timur melalui Eiger  selepas meninggalkan Kleine Scheidegg. Sebelum tiba di Jungfraujoch, ia berhenti selama beberapa minit di dua stesen, iaitu di Eigerwand (di utara Eiger) dan Eismeer (di sebelah selatan), di mana pelancong boleh melihat pemandangan indah  melalui lubang yang dikorek disekitarnya. Perjalanan daripada Kleine Scheidegg ke Jungfraujoch berlangsung sekitar 50 minit, akan tetapi perjalanan pulang hanya mengambil masa  hanya 35 minit sewaktu menuruni bukit.

Sebuah kompleks besar dan bangunan terowong telah dibina di Jungfraujoch, terutama di sebelah selatan Mönch. Ada sebuah hotel, dua Restoran, sebuah balai cerap, stesen penyelidikan, pawagam kecil, sekolah ski, dan "Istana Ais" serta  koleksi patung ais. Terdapat satu terowong lain mengarah keluar untuk ke tanah datar,  yang tertutup dengan  salji, di mana orang ramai boleh berjalan-jalan dan melihat ke bawah ke Konkordiaplatz dan glasier Aletsch, serta gunung-gunung sekitarnya.



Pengalaman ke Jungfrau adalah sesuatu yang amat menakjubkan dan saya percaya ianya akan menjadi ingatan sepanjang hayat. Sesuatu yang amat menakjubkan apabila anda berjalan di atas ais yang tebal dan sejuk seluas mata memandang tanpa tenggelam. Tiba di sini anda seolah-olah berjalan di atas permaidani putih dan begitu dekat dengan awan. Segala-galanya adalah putih…..

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...