Sunday, October 25, 2009

Red Light District : Kupu-Kupu Malam nadi Kota Amsterdam



Perkembangan Amsterdam bermula  pada lewat abad ke 14 dan abad ke-15. Di zaman pertengahan, Amsterdam adalah bandar  biara batu dan rumah-rumah kayu. Sehingga kini, hanya beberapa bangunan  sahaja yang  masih ada. Bangunan  utama di kawasan ini ialah "Old Church"  dan "New Church". The " New Church " terletak di Dam Square dan "Old Church" berada di tengah-tengah pusat Red Light District sepertimana yang ada sekarang.


Pada zaman ‘Golden Age’ ( iaitu sekitar abad ke-17) Amsterdam merupakan  pasaran perdagangan utama di dunia waktu itu. Pada waktu itu,  panjang keseluruhan terusan-terusan di Armsterdam adalah sekitar 100 km yang dirintangi oleh tidak kurang  200 jambatan. Antara Monumen utama di Amsterdam ialah  Town Hall di Dam Square yang kemudian dijadikan sebagai pusat pemerintahan kerajaan serta  rumah-rumah bersejarah yang dibina  sepanjang terusan yang turut berkembang selari dengan perkembangan pesat kota Armsterdam waktu itu.


Pada akhir abad ke-17, Kota Amsterdam cukup terkenal  di Eropah kerana terdapat banyaknya  “houses of pleasure". Terdapat banyak brothel-brothel mewah dimana orang ramai boleh  menikmati muzik, tarian dan  perniagaan berasaskan pelacuran.


Di abad pertengahan, pelacuran  tidaklah  banyak menimbulkan  masalah moral. Waktu itu pelacuran  hanya  dianggap sebagai suatu perlakuan yang tidak jujur ( tanpa kehormatan), ia  dilihat sebagai satu fenomena yang tidak elok tetapi  sangat diperlukan oleh masyarakat setempat, Jadi isu pelacuran  diabaikan. 


Pelacur di Armsterdam mempunyai ‘dress code’ tersendiri. Mereka  tidak dibenarkan berkahwin. Mereka  dilarang  daripada  berkahwin bagi menggalakkan kaum lelaki jalang lebih kerap mengunjungi pelacur dan industri pelacuran pula  adalah  terhad  di tempat-tempat  tertentu sahaja di sekitar kota Armsterdam. Tempat-tempat tertentu tersebut dikhususkan di persekitaran kawasan yang kini dikenali sebagai  The Red Light District atau uen ‘Daerah Lampu Neon Merah!’

Pada  abad ke 16 dan 17, pengaruh Gereja terhadap dasar atau polisi kerajaan semakin meningkat.  Gereja mendesak kerajaan mengenakan sekatan dan hukuman keras terhadap pelacur dan mereka yang terlibat secara langsung dalam industri pelacuran, bagaimanapun, semakin disekat dan dihalang, industri pelacuran ini semakin subur dan berkembang pesat di bandar perdagangan  Armsterdam yang maju dan berada di kemuncak waktu itu di Eropah. Ketika itu pelacuran di Armsterdam masih dalam  skala  yang kecil danperempuan-perempuan  pelacur bekerja untuk ‘majikannya’. Majikan mereka biasanya juga adalah bekas pelacur senior yang sudah bersara, mereka bekerja demi  untuk sesuap makanan dan mendapatkan tempat untuk  tidur  dan  sesetengahnya pula bekerja sebagai pelacur hanya untuk membayar hutang  pakaian dan make-up.    


Pada abad ke-18, peraturan  bagi menghadkan pelacuran ini kembali  longgar. Pemilik bilik-bilik kecil atau rumah tumpangan  atau bilik menari dibenarkan untuk memperluaskan perniagaan di persekitaran Red Light District secara terbuka  dan pelacur mulai bekerja di tempat-tempat ini bagi mencari rezeki. Pada waktu ini,  perniagaan berorientasikan pelacuran menjadi satu perkara biasa di  mata awam dan ianya tidak lagi dianggap sebagai satu dosa atau menyentuh soal moral.

Sewaktu Napoleon menguasai Belanda, masalah kesihatan adalah lebih diutamakan berbanding daripada isu moral. Bagi mengelakkan tentera –tentera  yang melanggani pelacur di Armsterdam dijangkiti penyakit 
syphilis , Napoleon mewujudkan satu dasar bagi memaksa pelacur yang mencari rezeki disini  membuat pemeriksaan kesihatan dua kali seminggu. Pada era Napoleon ini, meskipun  khidmat seks berbayar  dipandang sebagai sesuatu yang keji, tetapi  keperluan kepada aktiviti  seksual bagi mengurangkan tekanan kepada tentera  dan bagi memberi sedikit semangat untuk hidup bagi mereka terus berjuang di medan perang memaksa Napoleon mengekalkan dasar tersebut, iaitu menghalalkan pelacuran. 


selepas tamatnya era penguasaan tentera   Perancis di Belanda,  pendekatan yang pragmatik terhadap pelacuran mula berubah. Pelacuran  dipandang sebagai  "legalized sexual abuse"  dan isu moral mula menjadi perhatian serta beberapa peraturan ketat diwujudkan sehingga   undang-undang pada tahun 1911, yang melarang pelacuran telah digubal. 


Sungguhpun  pelacuran kemudiannya  berkurangan, undang-undang  tahun 1911 ini tidak cukup untuk menghalang pelacuran daripada terus berkembang.



Pihak berkuasa waktu itu sedar, bahawa adalah mustahil untuk menguatkuasakan undang-undang bagi menghalang industri pelacuran di kawasan sekitar Old Church yang sudah bertapak selama berkurun-kurun, jadi  dasar tidak rasmi telah diwujudkan oleh kerajaan  secara toleransi bertujuan menghadkan perkembangan industri ini. Perempuan-perempuan pelacur dibenarkan  bekerja di dalam bilik-bilik menunggu pelanggan dan mereka  tidak dibenarkan  berdiri di pintu  secara terbuka. Bagi menghubungkan mereka dengan pelanggan, satu lubang kecil disediakan di antara tirai. Dan tingkap-tingkap bilik bercermin merupakan pengantara antara pelacur-pelacur yang mencari rezeki dan pelanggan-pelanggan.

Dari tahun ke tahun, tirai-tirai (tingkap) ini semakin terbuka dan kembali seperti asal apabila penguatkuasaan oleh pihak kerajaan semakin longgar. Kini, tirai-tirai ini tidak lagi wujud kecuali cermin dengan pandangan telus menampakkan pelacur-pelacur santai dengan pakaian yang menggiurkan bagi menarik pelanggan secara terbuka. Dari tahun ke tahun juga, sejak era tahun 60an ke 70an, toleransi kerajaan terhadap industri pelacuran semakin longgar. Desakan daripada masyarakat  dan keperluan masyarakat barat kepada hiburan luar menjadikan kerajaan banyak mengalah dan akhirnya pada tahun 2000, industri pelacuranb ini adalah sah di sisi undang-undang.   Objektif utama daripada undang-undang baru yang menghalalkan pelacuran ini  adalah untuk mencegah ‘pelacuran paksa’ oleh sindiket  dan mengelakkan eksploitasi terhadap wanita. Kesimpulannya, kerajaan Belanda menghalalkan pelacuran jika ia dilakukan atas kerelaan perempuan itu sendiri bagi tujuan mencari rezeki. Maka The Red Light District kekal menjadi pusat hiburan paling erotis dan utama di Armsterdam, bahkan di Eropah. 


De Wallen adalah kawasan  terbesar dan paling terkenal di Armsterdam sebagai pusat pelacuran. Ia lebih dikenali sebagi  red-light district di  Amsterdam dan merupakan sumber  pelancongan utama di sini. Industri pelacuran ini terletak di pusat  bahagian tertua Amsterdam, yang meliputi beberapa blok sebelah selatan gereja Oude Kerk dan menyeberangi beberapa terusan disekitarnya. De Wallen adalah rangkaian lorong-lorong yang mengandungi sekitar tiga ratus bilik kecil yang disewa oleh wanita yang bekerja sebagai  pelacur (dan beberapa Ladyboys) yang menawarkan perkhidmatan mereka dari balik tingkap/ jendela atau pintu kaca, biasanya diterangi dengan lampu neon merah yang bergemerlapan. Kawasan ini  juga memiliki sejumlah besar kedai-kedai berorientasikan seks, seks teater, persembahan ‘peep shows’, muzium seks,  muzium ganja, dan beberapa kedai kopi yang menjual  ganja secara terbuka. 


De Wallen, dan kawasan-kawasan lain sekitarnya seperti  Singelgebied dan Ruysdaelkade,Rosse Buurt (Red Light District) adalah merupakan pusat pelacuran utama dan terbesar di Amsterdam bahkan di Eropah. membentuk

Luas keseluruhan kawasan persekitaran ini ialah  sekitar 6.500 meter persegi, membujur sehingga  Niezel di utara, Daik  laut (sea dike) / Nieuwmarkt di timur, Sint Jansstraat di selatan dan Warmoesstraat di barat. Pelacuran wujud di dalam kawasan ini secara terbuka terutamanya di jalan-jalan atau lorong seperti Barndesteeg, Bethlehemsteeg, Bloedstraat, Boomsteeg,Dollebegijnensteeg, Enge Kerksteeg, Goldbergersteeg, Gordijnensteeg, Molensteeg,Monnikenstraat, Oudekerksplein, Oudekennissteeg, Oudezijds Achterburgwal, Oudezijds Voorburgwal, Sint Annendwarsstraat, Sint Annenstraat, Stoofsteeg dan Trompettersteeg.



 
The red light district telah wujud sejak abad ke 14 dan sebelumnya terdapat banyak distilleries,medieval) iaitu dinding bendungan (penahan) di old centre  of Amsterdam terutama bagi  memberi khidmat seks  dan melayani para pelaut waktu itu. Nama Wallen (dinding) merujuk pada abad pertengahan (medieval).

Apa yang menarik disini, sebahagian pelacur-pelacur itu adalah datangnya dari Asia. Anda mungkin terkejut apabila disapa dengan bahasa Melayu  yang lembut, paling mengejutkan anda disapa dengan salam….. Melalui kenyataan seorang kawan, kebanyakannya dari Indonesia dan sebahagian besarnya bukan beragama Islam. Apa-apa sajalah…  Tempat ini agak menggerunkan bagi kami yang masih kebingungan.  Apabila hasrat untuk mengambil gambar ditegur dan dihalang oleh beberapa orang yang mungkin mengawas disekitar kawasan Red Light District, kami cepat-cepat membuat pilihan untuk meninggalkan tempat tersebut…..

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...