Sunday, April 4, 2010

Ambo Anok Oghe Kapung


Ambo anok oghe kapung. Ambo masih ingat dulu maso kecik-kecik muloh ayoh selalu bena bawok ambo gi bbaruh. Baruh  ni tak jauh mano nge ghumah ambo. Belake ghumaoh. Hok mano beso gi dumah tahu lah alik mano baruh ambo. Ghumah ambo ni baruh so keliling pening. Rumoh ambo sebutir jah tengoh-tengoh. Luah baghuhnyo maso tu tak leh nak ghoyat. Tok napok oghe jjale sebere kapung. Kalu napok pun tak kena sapo. Sebenarnya tidak lah luah mano, bilo ambo gi kota bharu sekali sekalo maso tu ambo tengok baghuh tunjung lagi luah, dok ingat ko baghuh kapung ambo jah luah… Nok wat guano ambo kecik kecik dulu mano ado gi jjale tepat lain. Buleh gi kota Bharu tu pun biso tak mudah doh, seminggu bbual ko saing-saing…
Maso tu duk kkapung ambo susoh. Kasut sekolah pun kade paka kade dok. Acak paka selipar jah gi sekolah. Ado sekali cik gu tanyo mano kasut sekolah, ambo ghoyat basah, cik gu tak kata apo.. pade hal ambo tak dok kasut. Ada sepase kalu puye huje seminggu jemur tak keghing. Kalu keghing pun kasut tok napok mace kasut pasa penuh selut. Jale kkapung ambo kalu kena huje sekerat haghi 3 haghi tak abih lagi lecah. Kalu puye ccedung, jale tok sah ghoyat molek lah, lecah tegele betih. Keno kereto ggalo pulok, sekali tengok oghe betuka jale ko paghit.
Muloh mok wo kalu buke musim padi dia tane tembaka. Kalu tak huje dia gi menoreh. Buat puk maso tu buleh lah wat beli ikan tambe tiga amah sepagi. Mok ambo pulak, di beri tuhe buleh ngaji. Molej sogho dia kalu mengaji. Ghama budak-budak sekeliling kapung maghi mengaji kuran rumah ambo. Ngajar kuran ni tak leh pitih jame ghitu, tapi make kenye ado sokmo oghe wat maghi. Pulut kuning nge telor misti kalu ngaji sapa ‘walyatalattop’. Kalu khate jenuh lah kito pakat make pulut kuning nge aye percik. Sebule ada lah dua tiga kali lagu tu.
Kalu puye ccedung pulok, muloh tok ni ada kuba sekor. Ambo panggil ‘balar’ pasal kuba tu ppetik putih.  Muloh ni saye bena ko kuba tu. Puye ccedung buleh lah caghi pitih ambik upah ggalo. Harap ko kuba sekor tu lah rak hidup sapa ke tuo.  Sebut pasal ggalo ning, ambo ingat lagi kerek ambo ikut muloh tok ni gi ggalo tengoh baghuh. GGalo paka kuba ni payoh kalu tak beso. Ggalo oghe paka kayu keghah jenis kayu halban. Maso ggalo air baghuh sekalanya tak banyok, nak perabih sekeping, le ik juga belake. Bele ggalo ambo ingat lagi suko sangat nyanyi lagu Mat Yih, ‘Ggalo patah nanggar’, bele-bele ggalo bele-bele bedikir…..”Cha ! No! Paling! Ggalo kuba seko…”
Habih ggalo tanah keno wi le ik sikit. Lok dulu dua tiga haghi, pah tu mmasuk air wi tanah rende air sughuh lembut sikit. Lepah seminggu sekalanya kena tinde nge ggerap. Setengoh oghe panggil menyisir. Menyisir ni paka kuba seko tak berapo nak rok, tapi muloh Tok ni dah tak dok kuba lain, paka kederat kuba balar seko tu lah.  Gerat atau menyisir nip aka paka sisir kayu, sekalanya oghe wat nge kayu cengal, setengah oghe wat nge kayu beruas, gigi dio pula buat nge bate nibong, nge bate pine pun ado. Hok kedian sikit demo wat sisir nge besi. Sisir besi sedap kalu ggerat pasal buleh dok ttinggong atas sisir bele ggerat.


 gamba hiase...
Mujo lah kederat kuba sekor tu buleh lah muloh ni caghi samah serial. Ambo ingat lagi, muloh ni menitik air mato jual kubo tu maso ambo nak masuk universiti. Seingat ambo, kuba tu dia pera ada dekat 20 tahun….ambo kecik lagi dia pegha kuba balar tu sapa lah ambo besar. Maso jual kuba tu menitik juga air mato ambo pasal jak kkecik lagi ambo jago dia. De rukah atah belake  naik wat supo kudo, kuba Balar tu lah ambo hmandi nanak pete ritu-ritu. Jual kuba tu pasal muloh ayoh ambo tak dok pitih, nok wat tambe gi kola Lupo.
 Maso jual kuba tu, muloh Tok lamo doh tak wat ggalo. Pegho sajo-sajo, saye dio kato. Kerano cucu nak ngaji, dia jual kuba hok paling dia saye, tu jah harta hok dia ado….Lepah tiga bule, dia sakit bawak ko mati.. kesal jugok ambo tak de balah jaso dio…
Sapa ko lo ni, ambo tak leh tengok kuba, kalu kuba balar ko hati ambo bejerit. Kerana kuba tu lah, ambo mengaji di kola Lupo dan jadi oghe besa haghi ni… kalu tidak kerana kuba sekor tu, tak tahu lagi ambo maghi  ke tidak… Mungkin nasib ambo tidak supo haghi ning….

1 comment:

Anonymous said...

salam tuan..sedak crito lamo2 gini..kito prikak mudo ni payoh doh nok denga crito lgu ni.ore2 tuo kg pun x dop abih doh.smoga tuan byok kn lg crito2 gni utk mberi tladan kpd generasi mudo:)