Friday, May 7, 2010

Rumoh Tanggo Semin Di Bawoh Pohon Nako

cuba hayati lagu ini....

Haghi ni aku suko
Raso nak bbini ayah pun dah nak kiro
rumah tangga simen di bawah pohon nako
Tahi lalat atah kening tando dale mato

Ayah tanyo dia sanggup selalu
Dia kata lama doh dok gilo kat ku
Tekoh tambon rokmo dok cakul tanah pusu
suko tengango ngango napok tak kering dagu

Dan jadi denge dio dale rumoh dia lah rajo
Tido dale kelambu lembek tigo seto
Aku nak tepok aku nak palu  tepat terghik jadi kendo
suap nasi denge sudu hide atah mejo
walau petak budu make rasa selero

jiko dio tu nye mengandung
Ambo nak meniat  main mnogha tujuh panggung
Ai..nak tepoh gele toso pah nak sughuh tokttua jadi pok cetong

Anok elok ghupo idung tu nye macung

Anok mulo-mulo oghe panggil anok sulung
Anok jate sughuh jadi pegawa
Masuk hute jendera asekar
Negara Thailand dan juga Malaysia
Anok ambo soghe la dapat kawal....

Haghi ni aku suko
Raso nak bbini ayah pun dah nak kiro
rumah tangga simen di bawah pohon nako
Tahi lalat ataf kening tando dale mato

Ayah tanyo dia sanggup selalu
Dia kata lama doh dok gilo kat ku
Tekoh tambon rokmo dok cakul tanah pusu
suko tengango ngango napok tak kering dagu

Mat Yeh.

P/S:   Bukan saja satira, tapi penuh makna.....

No comments: