Saturday, June 2, 2012

"Bila Dua Kuasa Duduk Bersama..."




“Buka aje pintu pejabat, dah ada orang dah tunggu minta dinikahkan, jadi kami nak buat macam mana, kalau tak dinikahkan kita bimbang mereka akan terus membuat maksiat atau mereka akan dibawa ke tempat nikah yang tidak mendapat tauliah dari majlis kita sendiri” kata Tuan Guru Haji Ismail Haree, Yang Di-Pertua (YDP) Majlis Agama Islam Wilayah Yala.

Begitulah rutin rakyat Malaysia yang hendak bernikah di Selatan Thailand, sememangnya cinta itu buta, bila sudah jatuh cinta maka tidak ada apa lagi yang dapat menghalang, bahkan katanya lautan api pun sanggup direnang, inikan pula hanya seberang Sungai Golok sahaja.

Tanggal 11 – 12 Jamadilawal 1433H bersamaan 3 – 4 April 2012 bertempat di Perdana Ballroom Hotel Holiday Villa, Alor Setar, Kedah Darul Aman menyaksikan sekali lagi pertemuan dua mata antara semua pihak yang bertanggungjawab menguruskan perkahwinan di Malaysia dan di Selatan Thailand. Peristiwa bersejarah ini sangat-sangat dinanti oleh semua pihak di Malaysia bagi menyelaras urusan perkahwinan warganegara Malaysia yang bernikah di Selatan Thailand. Program yang diurusetiakan oleh Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Komuniti (KSK) Jakim ini merupakan salah satu daripada usaha Jabatan ini untuk melaksanakan Kempen Sah Nikah Sah Nasab iaitu mengadakan penyelarasan pengurusan perkahwinan warganegara Malaysia di Selatan Thailand. 

Mesyuarat pada kali ini lebih bermakna dengan kehadiran YDP Majlis Agama Islam Wilayah Yala;Tuan Haji Haji Ismail bin Haree, Tuan Guru Hj Abdul Basit bin Che Mat – Qadhie Syarie Wilayah Yala; Tuan Guru Haji Ahmad Tuyung – Naib YDP Wilayah Yala, Tuan Guru Haji Abdul Halim bin Hilee – Setiausaha Majlis Wilayah Yala, Ustaz Subyan Yeerim dan Ustaz Abdol Rorfa Surong – YDP dan Naib YDP Majlis Agama Islam Wilayah Phattalung, Us. Man Marasa – YDP Majlis Agama Islam Wilayah Satun, Us. Abdullah Akem – Naib YDP dan Encik Hassan bin Hj Talib – AJK Majlis Agama Islam Wilayah Satun, Dari Majlis Agama Islam Wilayah Pattani; Dr. H. Ahmadkamei bin Hj. Yusof – Naib YDP, Tuan Haji Ahmad bin Wan Lembut – Naib YDP, Ustaz Tariq bin Haji Ahmad – Pegawai di Majlis Agama Islam Wilayah Pattani. Delegasi dari Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla; Tuan Haji Abdul Wahab Senwang bin Abdullah – Naib YDP; Tuan Haji Abdul Razak Meenjala – Naib Setiusaha; Tuan Haji Ismail Awang bin Hj Mohd Daud – AJK Majlis dan Tuan Haji Abdul Halim Matplod  – Pegawai di Majlis, manakala dari Majlis Agama Islam Wilayah Narathiwat;Tuan Hj Abdul Aziz Chemamat – Naib YDP, Tuan Hj Kokari – Ketua Bahagian Urusan Masjid, dan Tuan Haji Mustafa Loko – Pegawai Bahagian Urusan Kedamaian.

Turut dijemput bersama-sama Jakim dalam mesyuarat ini yang telah dipengerusikan oleh Tuan Haji Razali bin Shahabudin; Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan Insan) ialah semua Ketua-ketua Pendaftar Nikah, Cerai dan Ruju’ di 14 negeri-negeri seluruh Malaysia (bagi Wilayah Persekutuan diwakilkan oleh KPP NCR di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur),Tuan Mohd Radzi bin Abdul Latif; Ketua Pendaftar Jabatan Kehakimah Syariah Malaysia, Putrajaya (Ibu Pejabat), Puan Hajjah Saimah binti Mukhtar; Pengarah Bahagian KSK Jakim, Tuan Haji Ghafani bin Awang Teh; Pengarah Bahagian Penyelarasan Undang-undang Jakim, Tuan Abas bin Nordin; Pengarah Bahagian Keurusetiaan dan Rekod JKSM, Tuan Mohd Syahrizal Syah bin Zakaria; Peguam Kanan Persekutuan (mewakili PUU Jakim), Tuan Kol. Hamzah bin Ali; Pengarah Pejabat Persempadanan Darat Malaysia – Thailand (MTBCO - MKN), Supt. Tuan Musytari bin Hj Omar; Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman; dan turut hadir ialah Inspektor Kairul Faiz bin Umar; PDRM Bukit Aman serta Inspektor Mohd Shahrizal bin Rasid; PDRM Kota Setar.

Mesyuarat memutuskan bagi perkahwinan yang tidak mendapat kebenaran bernikah dari JAIN,  semua pihak sama ada di Malaysia mahupun di Selatan Thailand hendaklah memastikan perkahwinan yang dijalankan mengikut hukum syara’ dalam masa sama hendaklah mempunyai dokumen – dokumen utama seperti mempunyai dokumen keluar masuk sempadan Malaysia – Thailand yang sah, perakuan dari pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di Selatan Thailand, serta sijil nikah yang sah dari Majlis Agama Islam yang diiktiraf oleh kerajaan Thailand.

Majlis Penangguhan Persidangan yagn berakhir jam 12:30 tengahari pada 4 April 2012 telah disempurnakan oleh YBhg Dato’ Haji Noh bin Dahya, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman. Dalam ucapan penangguhannya, YBhg Dato’ Haji Noh menyentuh mengenai tanggungjawab bersama menjaga maslahah dan nasab umat Islam serantau yang perlu dipikul oleh semua pihak di Malaysia dan di Selatan Thailand. YBhg Dato' Haji Noh juga telah menyampaikan cenderahati berupa set Kitab Fiqh al Manhaji Mazhab As Syafie  dari Jakim kepada semua wakil dari Majlis Agama Islam berkenaan.

" Bawa Peti Dari Melaka
Berisi Pakaian Si Anak Raja
Kalau Hati Sudahlah Suka
Semua Keadaan Indah Belaka..."



 Puan Hajjah Saimah Binti Mukhtar; Pengarah KSK Jakim
...tekun mendengar ucapan Pengerusi





Majlis Agama Islam Wilayah Satun
Penyampaian Cenderahati Kepada Tuan Guru Haji Ismail Haree;
YDP Majlis Agama Islam Wilayah Yala disempurnakan Oleh 
YBhg Dato' Haji Noh bin Dahya; Pengarah Jabatan Hal Ehwal 
Agama  Islam Negeri Kedah Darul Aman.


Ihsan: http://www.islam.gov.my/bila-dua-kuasa-duduk-bersama



No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...