Saturday, June 2, 2012

Naik beca, baca sejarah

Keliling bandar Melaka menaiki beca adalah satu pengalaman yang menyeronokkan! itulah luahan suara anak-anak. Mereka melihat beca sebagai satu instrumen pelancongan. tanpa mereka sedari beca adalah salah satu kenderaan utama di bandar suatu ketika dulu.

Pengalaman menaiki beca di Melaka sebagai satu kenangan bagi anak-anak tanpa mereka sedari beca adalah sumber rezeki mereka.  Adalah sesuatu yang janggal apabila kita menyukai sesuatu tanpa mengetahui asal usulnya. sambil berseronol menaiki beca, sedikit info mengenainya yang mungkin boleh dikongsi bersama;
Beca dikatakan bermula dari kenderaan serupa yang pertama kali beroperasi di Jepun iaitu jinrikisha yang membawa maksud jin-manuasia, riki-daya atau tenaga dan sha-kenderaan pada sekitar tahun 1868 ketika era pemerintahan maharaja Meiji. Kata jinrikisha mula dimasujjan di dalam kamus oxfford sekitar tahun 1887.

Terdapat dua versi pendapat mengenai  orang pertama yang menggunakan beca.  Sumber pertama mengatakan Jinrikisha (atau rickshaw: China) ditemui oleh Albert Tolman, seorang tukang besi dari Amerika Syarikat tahun 1848 di Worcester, Massachussets, untuk kepentingan pekerjaannya sebagai mubaligh. manakala sumber kedua pula menyatakan Seorang mubaligh Amerika di Jepun, Jonathan Scobie membuat rickshaw sekitar tahun1869 sebagai alat pengangkutan bagi isterinya yang cacat. Suatu ketika dia berfikir bagaimana cara isterinya yang cacat kaki  boleh mengikut ia berjalan-jalan, bagi menyelesaikan masalah itu, ia memerlukan sebuah kenderaan yang tak perlu ditarik oleh  haiwan kerana hanya untuk satu penumpang sahaja. Kemudian ia mulai menggambarkan sebuah  kereta kecil tanpa bumbung di atas sehelai kertas. Orang-orang Jepun yang melihat kenderaan peribadi ditarik manusia itu menamakannya jinrikisha. Penarik  jinrikisha biasanya diberi upah setiap minggu. Lama-kelamaan, jinrikisha menarik perhatian masyarakat Jepun, khususnya para bangsawan .


Beca yang digunakan di Oldtown China satu ketika dulu

Versi lain pula menyebut bahawa orang-orang Jepun percaya jinrikisha dicipta oleh tiga orang iaitu Izumi Yosuke, Suzuki Tokujiro dan Takayama Kosuke pada tahun 1868. Mereka mendapat inspirasi dari penggunaan kereta kuda penarik yang popular ketika itu. Sejak yahun 1870, kerajaan Jepun telah memberi keizinan untuk mengeluar dan menjual jinrikisha kepada mereka. Sejak tahun 1872, sekitar 40,000 jinrikisha beroperasi di bandar Tokyo. (Powerhouse museum, 2005, The jinrikisha Story, 1996. Kredit ohduniaku http://ohduniaku.com

Berbalik pada beca di Melaka, beca merupakan kenderaan beroda tiga yang berasal dari lanca. Di Malaysia, terdapat dalam rekod bertulis ianya bermula di Singapura pada 1914 apabila 15 buah beca didaftar dan diperkenalkan sebagai basikal roda tiga di Taman Upton. beca ini mempunyai pengayuh di sebelah sisi penumpang. terdapat juga model beca dengan pengayuh di belakang atau di hadapan penumpang. Bumbung  juga dipasang bagi memberi teduhan kepada penumpang.




Di negeri lain, perkhidmatan penarik beca makin pupus berikutan kurangnya permintaan daripada pelancong tempatan atau asing. Di Melaka, harga beca mencecah antara RM3,000 hingga RM5,000 sebuah, bergantung kepada kelengkapan yang ada padanya seperti bateri, alat perhiasan seperti lampu dan set radio.
Bagaimanapun, di kebanyakan tempat seperti Kelantan dan Terengganu, harga beca sekitar RM800 hingga RM1,000 kerana hanya dilengkapi barangan asas seperti tempat duduk penumpang dan penutup bahagian atas. Dianggarkan ada kira-kira 300 beca di Melaka, manakala hanya tinggal kurang 30 beca di Kelantan dan Terengganu. Di Melaka, bayaran kira-kira RM20 hingga RM30 dikenakan kepada pelancong yang ingin merasai pengalaman menaiki beca bagi pusingan tidak sampai satu kilometer manakala untuk bergambar saja sekitar RM20. Bayaran itu jauh berbeza berbanding diterima penarik beca bagi mengangkut barang serta penumpang di Kelantan dan Terengganu, iaitu hanya RM2 bagi jarak kurang dua kilometer dan RM5 hingga RM10 bagi jarak lapan hingga 10 kilometer. 
Bagaimanapun, di kebanyakan tempat seperti Kelantan dan Terengganu, harga beca sekitar RM800 hingga RM1,000 kerana hanya dilengkapi barangan asas seperti tempat duduk penumpang dan penutup bahagian atas. Dianggarkan ada kira-kira 300 beca di Melaka, manakala hanya tinggal kurang 30 beca di Kelantan dan Terengganu. Di Melaka, bayaran kira-kira RM20 hingga RM30 dikenakan kepada pelancong yang ingin merasai pengalaman menaiki beca bagi pusingan tidak sampai satu kilometer manakala untuk bergambar saja sekitar RM20. Bayaran itu jauh berbeza berbanding diterima penarik beca bagi mengangkut barang serta penumpang di Kelantan dan Terengganu, iaitu hanya RM2 bagi jarak kurang dua kilometer dan RM5 hingga RM10 bagi jarak lapan hingga 10 kilometer. 








Rekod beca terawal adalah digunakan di Singapura pada 1914 apabila diperkenalkan di Taman Upton. Bagaimanapun ianya sukar dikendalikan melalui jalan yang sempit dan berliku waktu itu berbanding lanca yang lebih senang digunakan. Oleh itu generasi beca pertama itu kemudiannya dijual dan dibawa ke Jawa. Hanya pada akhir 1920an beca kembali diperkenalkan di Singapura dan kegunaanya meningkat dengan kedatangan migran China yang mendapati membawa beca memberikan pendapatan yang baik. beca kemudiannya menjadi semakin popular di Malaysia, Indonesia, Vietnam dan seluruh Asia.




 Nuha di hadapan beca yang dihias berwarna warni
BECA adalah kenderaan beroda tiga yang asalnya diubahsuai daripada lanca, iaitu kenderaan beroda dua yang ditarik menggunakan kudrat manusia. Di Malaysia, sejarah bermula pada 1914 apabila 15 beca didaftar di Singapura sebelum diperkenalkan di negeri-negeri Tanah Melayu. Walaupun pada awalnya ia hanya mengangkut penumpang, kini ia turut digunakan bagi mengangkut barang. Boleh dikatakan hampir kebanyakan negeri di Malaysia mempunyai perkhidmatan beca, namun ia paling popular di Melaka dan Pulau Pinang kerana diiktiraf sebagai aset tarikan pelancongan.
Di Indonesia, banyak beca telah dirampas dan dilupuskan sebagai tukun, sebagai langkah kerajaan menghapuskan perkhidmatan beca tanpa lesen. 


Beca atau teksi di kelantan dan terengganu (ihsan hmetro.com)

Di kelantan pula, beca dikenali sebagai teksi. pengayuh beca dipanggil penggatih teksi. Tidak banyak lagi teksi seperti itu di Kelantan kecuali untuk kegunaan mengangkut barangan ke pasar. Kenderaan seperti ini sudah mulai luput dan tidak lagi popular walaupun satu ketika dulu, inilah kenderaanku ke sekolah. Peluh dan hangit bau badan  Pak Kob penggatih teksi itu masih terasa hingga kini. Budinya tetap ku ingat sampai mati. Kerana tenaganya menggatih teksi tersebutlah membawa aku sampai ke sini hari ini, memandu BMW 3 series dalam sejuk hawa dingin. al fatihah untuk Pak Kob dan generasinya..
(http://www.hmetro.com.my/articles/Atukbecaterusterpinggir/Article/artikelMA)

No comments: