Keliling bandar Melaka menaiki beca adalah satu pengalaman yang menyeronokkan! itulah luahan suara anak-anak. Mereka melihat beca sebagai satu instrumen pelancongan. tanpa mereka sedari beca adalah salah satu kenderaan utama di bandar suatu ketika dulu.
Pengalaman menaiki beca di Melaka sebagai satu kenangan bagi anak-anak tanpa mereka sedari beca adalah sumber rezeki mereka. Adalah sesuatu yang janggal apabila kita menyukai sesuatu tanpa mengetahui asal usulnya. sambil berseronol menaiki beca, sedikit info mengenainya yang mungkin boleh dikongsi bersama;
Beca dikatakan bermula dari kenderaan serupa yang pertama kali beroperasi di Jepun iaitu jinrikisha yang membawa maksud jin-manuasia, riki-daya atau tenaga dan sha-kenderaan pada sekitar tahun 1868 ketika era pemerintahan maharaja Meiji. Kata jinrikisha mula dimasujjan di dalam kamus oxfford sekitar tahun 1887.
Terdapat dua versi pendapat mengenai orang pertama yang menggunakan beca. Sumber pertama mengatakan Jinrikisha (atau rickshaw: China) ditemui
oleh Albert Tolman, seorang tukang besi dari Amerika
Syarikat tahun 1848 di Worcester, Massachussets, untuk
kepentingan pekerjaannya sebagai mubaligh. manakala sumber kedua pula menyatakan Seorang mubaligh Amerika
di Jepun, Jonathan Scobie membuat rickshaw sekitar
tahun1869 sebagai
alat pengangkutan bagi isterinya yang cacat. Suatu ketika dia berfikir bagaimana cara isterinya yang cacat kaki boleh mengikut ia
berjalan-jalan, bagi menyelesaikan masalah itu, ia memerlukan sebuah kenderaan yang tak perlu ditarik oleh haiwan kerana hanya untuk
satu penumpang sahaja. Kemudian ia mulai menggambarkan sebuah kereta kecil tanpa bumbung di atas sehelai
kertas. Orang-orang Jepun yang melihat
kenderaan peribadi ditarik manusia
itu menamakannya jinrikisha. Penarik jinrikisha
biasanya diberi upah setiap
minggu. Lama-kelamaan, jinrikisha menarik perhatian
masyarakat Jepun, khususnya para bangsawan .
Beca yang digunakan di Oldtown China satu ketika dulu
Versi lain pula menyebut bahawa orang-orang Jepun percaya jinrikisha dicipta oleh tiga orang iaitu Izumi Yosuke, Suzuki Tokujiro dan Takayama Kosuke pada tahun 1868. Mereka mendapat inspirasi dari penggunaan kereta kuda penarik yang popular ketika itu. Sejak yahun 1870, kerajaan Jepun telah memberi keizinan untuk mengeluar dan menjual jinrikisha kepada mereka. Sejak tahun 1872, sekitar 40,000 jinrikisha beroperasi di bandar Tokyo. (Powerhouse museum, 2005, The jinrikisha Story, 1996. Kredit ohduniaku http://ohduniaku.com
Berbalik pada beca di Melaka, beca merupakan kenderaan beroda tiga yang berasal dari lanca. Di Malaysia, terdapat dalam rekod bertulis ianya bermula di Singapura pada 1914 apabila 15 buah beca didaftar dan diperkenalkan sebagai basikal roda tiga di Taman Upton. beca ini mempunyai pengayuh di sebelah sisi penumpang. terdapat juga model beca dengan pengayuh di belakang atau di hadapan penumpang. Bumbung juga dipasang bagi memberi teduhan kepada penumpang.
Di negeri lain, perkhidmatan penarik beca makin pupus berikutan kurangnya
permintaan daripada pelancong tempatan atau asing. Di Melaka, harga beca mencecah antara RM3,000 hingga RM5,000 sebuah, bergantung
kepada kelengkapan yang ada padanya seperti bateri, alat perhiasan seperti
lampu dan set radio.
Bagaimanapun, di kebanyakan tempat seperti Kelantan dan Terengganu, harga beca
sekitar RM800 hingga RM1,000 kerana hanya dilengkapi barangan asas seperti
tempat duduk penumpang dan penutup bahagian atas. Dianggarkan ada kira-kira 300 beca di Melaka, manakala hanya tinggal kurang 30
beca di Kelantan dan Terengganu. Di Melaka, bayaran kira-kira RM20 hingga RM30 dikenakan kepada pelancong yang
ingin merasai pengalaman menaiki beca bagi pusingan tidak sampai satu kilometer
manakala untuk bergambar saja sekitar RM20. Bayaran itu jauh berbeza berbanding diterima penarik beca bagi mengangkut
barang serta penumpang di Kelantan dan Terengganu, iaitu hanya RM2 bagi jarak
kurang dua kilometer dan RM5 hingga RM10 bagi jarak lapan hingga 10 kilometer.
Bagaimanapun, di kebanyakan tempat seperti Kelantan dan Terengganu, harga beca
sekitar RM800 hingga RM1,000 kerana hanya dilengkapi barangan asas seperti
tempat duduk penumpang dan penutup bahagian atas. Dianggarkan ada kira-kira 300 beca di Melaka, manakala hanya tinggal kurang 30
beca di Kelantan dan Terengganu. Di Melaka, bayaran kira-kira RM20 hingga RM30 dikenakan kepada pelancong yang
ingin merasai pengalaman menaiki beca bagi pusingan tidak sampai satu kilometer
manakala untuk bergambar saja sekitar RM20. Bayaran itu jauh berbeza berbanding diterima penarik beca bagi mengangkut
barang serta penumpang di Kelantan dan Terengganu, iaitu hanya RM2 bagi jarak
kurang dua kilometer dan RM5 hingga RM10 bagi jarak lapan hingga 10 kilometer.
Rekod
beca terawal adalah digunakan di Singapura pada 1914 apabila diperkenalkan di
Taman Upton. Bagaimanapun ianya sukar dikendalikan melalui jalan yang sempit
dan berliku waktu itu berbanding lanca yang lebih senang digunakan. Oleh itu
generasi beca pertama itu kemudiannya dijual dan dibawa ke Jawa. Hanya pada
akhir 1920an beca kembali diperkenalkan di Singapura dan kegunaanya meningkat
dengan kedatangan migran China yang mendapati membawa beca memberikan
pendapatan yang baik. beca kemudiannya menjadi semakin popular di Malaysia,
Indonesia, Vietnam dan seluruh Asia.
Nuha di hadapan beca yang dihias berwarna warni
BECA adalah kenderaan beroda tiga yang asalnya
diubahsuai daripada lanca, iaitu kenderaan beroda dua yang ditarik menggunakan
kudrat manusia. Di Malaysia, sejarah bermula pada 1914 apabila 15 beca didaftar di Singapura
sebelum diperkenalkan di negeri-negeri Tanah Melayu. Walaupun pada awalnya ia hanya mengangkut penumpang, kini ia turut digunakan
bagi mengangkut barang. Boleh dikatakan hampir kebanyakan negeri di Malaysia mempunyai
perkhidmatan beca, namun ia paling popular di Melaka dan Pulau Pinang kerana
diiktiraf sebagai aset tarikan pelancongan.
Di Indonesia, banyak beca telah dirampas dan dilupuskan sebagai tukun, sebagai langkah kerajaan menghapuskan perkhidmatan beca tanpa lesen.
Beca atau teksi di kelantan dan terengganu (ihsan hmetro.com)
Di kelantan pula, beca dikenali sebagai teksi. pengayuh beca dipanggil penggatih teksi. Tidak banyak lagi teksi seperti itu di Kelantan kecuali untuk kegunaan mengangkut barangan ke pasar. Kenderaan seperti ini sudah mulai luput dan tidak lagi popular walaupun satu ketika dulu, inilah kenderaanku ke sekolah. Peluh dan hangit bau badan Pak Kob penggatih teksi itu masih terasa hingga kini. Budinya tetap ku ingat sampai mati. Kerana tenaganya menggatih teksi tersebutlah membawa aku sampai ke sini hari ini, memandu BMW 3 series dalam sejuk hawa dingin. al fatihah untuk Pak Kob dan generasinya..
(http://www.hmetro.com.my/articles/Atukbecaterusterpinggir/Article/artikelMA)
No comments:
Post a Comment