Sunday, August 16, 2009

Kunjungan silaturrahim Ke Rumah Atase Pendidikan MSD di Cleveland Road;

Pada 16hb Ogos 2009, jam 3pm kami beramai-ramai mengadakan kunjungan silaturrahim kerumah Ustaz Mohd Erfino Johari, Atase Pendidikan di Malaysian Student Department (MSD). Ustaz Mohd Erfino, akhir 30an, adalah seorang pegawai yang disegani dan dihormati di UK. Boleh dikatakan beliau dikenali oleh sebahagian besar rakyat Malaysia disini terutamanya pelajar-pelajar Malaysia di United Kingdom kerana beliau sebenarnya bertanggungjawab di atas segala kebajikan pelajar-pelajar Malaysia disini yang dianggarkan seramai 11,000 orang.



Setibanya kami di Ealing Broadway, stesyen tube yang paling hampir dengan tempat tinggalnya, beliau sudah sedia menunggu dan membawa kami menaiki kereta MPV beliau menuju kerumahnya di Claveland Road , Ealing . Beliau tinggal bersama isteri dan empat anak lelaki di sebuah rumah yang disewa khas berhadapan dengan satu kawasan padang rehat di Claveland. Di rumahnya, isterinya sudah sedia menunggu dan kami disambut penuh mesra. Sebaik tiba dirumah, beliau mempersilakan kami masuk dan sedikit ucapan terima kasih kerana kesudian mengunjungi rumah beliau dan kami memulakan majlis dengan sedikit tahlil doa selamat.


Kami kemudiannya dijamu dengan makan tengahari yang agak lazat juga dan dihidangkan dengan pelbagai kuih muih. Selepas makan tengahri, kami berbual panjang dengan ustaz Erfino dan pelbagai topik disentuh yang kebanyakannya menjurus kepada isu-isu agama dan kontemporari terutamanya isu-isu yang sering berlaku di Britain yang meyentuh mengenai agama Islam dan kedudukan orang-orang Muslim di Britain. Beliau juga seronok bercerita mengenai pengalaman beliau sepanjang berkhidmat selama 3 tahun sebagai Atase Pendidikan di MSD.



Seronok bersembang hingga tidak terasa waktu sudah agak lewat petang, kami mohon untuk kembali semula ke TVU setelah hampir dua jam berada di rumah beliau. Keramahan dan kemesraan beliau suami isteri jelas terserlah apabila beliau sekali lagi sudi menghantar kami sehingga ke perhentian bas yang terdekat.



Terima kasih kerana melayani kami. maka tidak hairanlah beliau amat dikagumi dan dihormati oleh pelajar-pelajar Malaysia disini. Budi baik Ustaz akan terus kami kenang!

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...