Sunday, July 31, 2022

MENELUSURI JEJAK SUFI JALALUDDIN AL RUMI DI BUMI ANATOLIA VII

TARIAN ZIKIR: SENI ATAU IBADAT



Tarian ini diciptakan Rumi sebagai bentuk sebuah ekspresi dari rasa cinta, kasih, dan sayang maha tinggi dari hamba kepada Sang Pencipta dan dalam tarian, diajarkan hilang kesadaran diri karena mengingat dan menuju Nya. Pesan lainnya tentang kematian adalah bahwa hidup memiliki satu tujuan yakni menuju ilahi dengan putaran sebagai simbol menyatunya manusia dengan Nya,

Apabila digabungkan antara tarian dan zikir, maka hanyutlah dalam kekhusyukan pasrah kepada Allah. Ia menggunakan zikir untuk membangkitkan hati dalam pertemuan dengan Tuhan. Meskipun pada hakikatnya metode zikir tersebut banyak dimainkan oleh tarekat-tarekat sufi yang lain, namun tarekat Maulawiyyah jua yang telah menjadikannya sebagai ciri khusus dan tersendiri. Tarian di dalam tarekat tersebut telah menjadi terkenal di dunia Barat dan dikenali sebagai para darwish yang berputar (the whirling derwishes).

Bagi pencinta kesenian sufi, nama tarekat Maulawiyyah telah mengembangkan metode kesenian tarian sebagai salah satu cara zikir mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Inilah yang dikatakan bahawa tarian zikir merupakan kesenian daripada budaya luar seperti tarian di Turki tersebut. Malahan, terdapat pertunjukan aktiviti kesenian tersebut telah dijalankan di beberapa tempat di seluruh pelosok negeri bagi mengenang karya dan ajaran daripada pengasas tarekat itu sendiri iaitu Jalal al-Din al Rumi (An-Nadwi, 1955). Pada ketika itu, Jalal al-Din Rumi dikatakan sangat merindui guru spiritualnya iaitu Syams al-Din Tabriz yang telah hilang sehingga beliau berjumpa dengan seorang tukang pembuat besi emas iaitu Salahuddin Zarkub dan tukang tersebut telah menghasilkan suatu bunyi yang indah menyebabkan Rumi tertarik untuk menari (Jamnia, 2003). Maka, bagi mengubat kerinduanya tersebut Rumi menari secara berputar-putar (Chittick, 2002). Semakin lama beliau menari, beliau dapat merasakan suatu perasaan cinta yang mendalam terhadap Tuhan sehingga mabuk dalam cintaNya (Mulyati, 2004). Oleh itu, tarian zikir telah

menjadi suatu inspirasi yang ditinggalkan oleh beliau sebagai amalan tradisi, sejarah,  kepercayaan dan budaya Turki itu sendiri.

TARIAN ZIKIR, SENI ATAU IBADAT?

Tarian zikir Sebagai Ibadat

Tarian zikir dikatakan sebagai aktiviti seni daripada budaya luar seperti di Turki, ia juga dianggap sebagai amalan ibadat dalam tarekat Maulawiyyah. Tarekat Maulawiyyah merupakan sebuah tarekat kelahiran Turki yang telah menggunakan metode tarian sebagai sarana amalan ibadat zikir mereka terhadap Allah s.w.t (Glasse, 1996). Terdapat pelbagai istilah bagi menunjukkan makna kepada tarian zikir yang telah digunakan di dalam tarekat seperti hadrah,al-ghina’, al-raqs, as-sama’ dan sebagainya. Tarian zikir yang telah menggunakan istilah hadrah inilah merupakan kesenian muzik Islam yang ditampilkan dengan iringan rebana sambal melantunkan syair-syair tentang puji-pujian terhadap Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w (Ernst, 2003). Oleh yang demikian, hadrah harus melibatkan unsur-unsur seni sastera, tarian, muzik dan nyanyian yang disertakan dengan pukulan gendang. Lagu-lagunya pula berupa puji pujian terhadap Allah s.w.t (Yousof, 1994).

Tambahan pula, setiap amalan ibadat di dalam tarekat mesti melibatkan zikir, wirid-wirid yang menggunakan muzik dan tarian suci (Nasr, 2010). Melalui muzik dan tarian juga menjadi suatu keperluan dan ia penting kerana merupakan syarat bagi ahli dalam tarekat untuk melakukan ibadat-ibadat tertentu (Ozak, 2006). Salah satu alasan beberapa tarekat menggunakan muzik dan tarian adalah untuk meningkatkan tumpuan sepenuhnya terhadap Allah s.w.t. Oleh itu, tarian dijadikan salah satu metode penumpuan mereka kerana ia boleh menghantar mereka kepada fana’ (Sholikhin, 2010).

Namun, di dalam tarekat Maulawiyyah, mereka banyak menggunakan istilah tarian assama’ sebagai merujuk kepada tarian zikir. Istilah as-sama’ telah diumpamakan seperti mendengar suara burung murai atau bunyi yang terbit daripada pukulan gendang dan kompang (Al-Ghazali, T.th). As-sama’ secara etimologi berasal daripada kata sami’a yang bermaksud mendengarkan. Apabila merujuk kepada sebutan bahasa Inggeris ianya membawa maksud listening, hearing, audition dan audience (Al-Ba'albaki, 2002). Dalam kitab Mu’jam Wasit pula memberi definisi tentang as-sama’ merupakan sinonim kepada al-ghina’ adalah nyanyian atau mendengar suara yang merdu (Al-'Arabiyah M. A.-L., 2011).

Sebahagian pendapat, misalnya al-Junaid berpandangan bahawa sesiapa yang mendengar as-sama’ memerlukan tiga  perkara iaitu waktu, tempat dan kawan. Terdapat tiga peluang ahli sufi perlu kecapi melalui as-sama’ iaitu pertama ketika as-sama’, mereka tidak mendengar kecuali tentang kebenaran dan mereka tidak akan berdiri kecuali rasa cinta terhadap Allah s.w.t. Kedua, Ketika mencari ilmu pula mereka tidak akan bersuara kecuali dengan orang yang jujur dan merupakan kekasih Allah s.w.t, sedangkan perkara yang ketiga adalah ketika makan mereka tidak akan makan kecuali apabila mereka memerlukan sahaja. Bagi ahli sufi, as-sama’ adalah makanan rohani bagi ahli makrifat kerana ia bersifat lembut dan jernih yang lahir daripada hati. Oleh itu, as-sama’ atau as-sima’ merupakan suatu bentuk latihan kerohanian yang diamalkan oleh ahli sufi bagi tujuan pemurniaan jiwa. Ia juga menjadi tunjang utama kepada keimanan seseorang melalui mendengar atau melihat. Justeru itu, beliau telah menyimpulkan bahawa as-sama’ atau as-sima’ merupakan istilah tasawuf yang bermaksud mendengar syair syair yang indah, puisi-puisi yang penuh simbolik dan mendendangkan qasidah dengan menyebut nama Allah s.w.t (Idris, 2007).

Di samping itu, as-sama’ jelaslah lebih cenderung menggunakan syair, zikir, nyanyian dan sebagainya yang bersumber daripada Quran. Secara psikologi, perasaan dalaman yang dialami oleh ahli sufi sebenarnya lebih cenderung kepada memuji apa yang dicintai melalui lagu, syair dan sebagainya. Apabila mereka mendengar melodi cinta tersebut yang dapat meresap ke dalam lubuk hati mereka sehingga mencapai keadaan ekstase (wajd) yang memabukkan (Aziz, 2014).

           

Tarian Zikir Sebagai Satu Aktiviti Seni 

Meskipun tarian zikir di dalam tarekat tersebut dianggap sebagai amalan ibadat mereka, sebenarnya ia menyimpang mengikut pada pandangan ahli fekah sama ada amalan tersebut dibenarkan atau tidak telah menjadi ibadat yang mengelirukan masyarakat, namun bagi ahli sufi, mereka tetap dengan alasan bahawa ini merupakan cara mereka untuk membangkitkan zikir kepada Allah s.w.t di dalam hati (Chittick, 2002). Upacara yang dinamakan zikir inilah yang pada asalnya bertujuan untuk mengingati Allah s.w.t dan kemudian pada akhirnya mereka ingin mencapai tujuan ekstase sebenarnya iaitu suatu keadaan yang memabukkan (Arberry, 1985). Inilah yang dikatakan mereka telah bersikap ghuluw dalam beribadah iaitu mereka menjalankan aktiviti seni tarian zikir dengan melampaui batas. Sikap melampaui batas atau berlebih-lebih dalam beragama sangat dilarang oleh syariat Islam (Al-'Uthaimin, 1998). Oleh itu, apabila melaksanakan sesuatu amalan ibadat dalam agama hendaklah bersandarkan kepada Quran dan Sunnah. Sekiranya, sesuatu amalan itu tidak pernah Rasul Allah s.a.w laksanakan, maka sebagai umatnya janganlah pandai menokok tambah (Taimiyyah, 1966). Justeru, seorang Muslim itu janganlah melampaui batas yang dikehendaki Allah s.w.t dan tidak melalaikan mahupun mengurangi batasan yang dikehendakiNya (Al-'Uthaimin, 1998). Tambahan lagi, perkara ghuluw tersebut boleh menyebabkan berlakunya taklid kerana terlalu mengikut secara membabi buta adat daripada budaya luar yang menyelinap masuk ke dalam pemikiran umat Islam. Ini kerana mereka terlalu taksub kepada syeikh sehingga mereka bertaklid terhadap ajarannya (Abidin, 2005). Oleh itu, umat Islam telah bersepakat bahawa tidak wajib taat kepada seseorang sekalipun dalam segala sesuatu kecuali kepada Rasul Allah s.a.w ('Izz, 1985).

Seterusnya, apabila niat mereka berzikir untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dilihat baik pada pandangan tetapi boleh menjadi bidaah yang haram lagi menyesatkan daripada segi cara perlaksanaannya (Ali, 1980 ). Ini kerana, semua amalan yang dilakukan apabila tidak ada dalil sahih yang diperintahkan oleh Allah s.w.t, mahupun yang dicontohi oleh Nabi Muhammad s.a.w berserta para sahabat Baginda, ianya dipanggil bidaah yang direka-reka (Al-'Uthaimin, 2009). Oleh itu, ahli sufi dalam tarekat yang telah menganggap tarian zikir ini merupakan amalan ibadat mereka kerana mereka sebenarnya ada bersandarkan kepada Quran dan Hadis. Namun, ia tidak diterangkan secara terang-terangan tarian zikir tersebut dibenarkan di dalam tarekat.

Hakikatnya, berzikir boleh dilakukan dalam keadaan apa sekalipun seperti baring, duduk, berdiri, menggerakkan kepala dan sebagainya. Ia tidak menjadi masalah dan dibenarkan syarak sekiranya gerakan tersebut hanya sekadar gerakan ringan sahaja serta bukan gerakan yang memerlukan banyak gerakan sambil diiringi dengan alunan muzik yang boleh melalaikan (AlKhadimi, 2011).

Kesimpulan

Berdasarkan apa yang telah di utarakan, demikianlah penjelasan penjelasan secara terperinci tentang tarian zikir sama ada ianya suatu bentuk aktiviti kesenian atau amalan ibadat. Berhubung dengan apa yang telah dipaparkan secara terperinci dapatlah dirumuskan secara keseluruhannya, tarian adalah cabang kepada aktiviti kesenian dan menjadi salah satu medium untuk mencapai kehidupan spiritual dalam sesebuah tarekat. Ia dapat juga mengenal dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Hal ini kerana, tarian merupakan unsur sarana pengenalan terhadap Tuhan dan Tuhan sendiri dianggap sebagai sumber keindahan serta keindahan itu juga terdapat dalam hasil seni tarian itu sendiri. Melalui keindahan hasil sesuatu karya dapatlah melahirkan perasaan gembira, senang dan memuaskan jiwa seseorang apabila tarian tersebut menjadi bermanfaat.

Oleh yang demikian, tarian zikir dalam tarekat Maulwiyyah telah dijadikan aktiviti kesenian yang dapat mengungkapkan keindahan tersebut melalui alunan muzik dan syair yang indah kerana disertakan dengan zikir puji-pujian terhadap Allah s.w.t dan Rasul Allah s.a.w. Tarian zikir inilah yang dianggap sebagai amalan ibadat dalam sesebuah tarekat. Muzik, tarian, syair, nyanyian dengan ibadat tidak dapat dipisahkan lagi oleh golongan para sufi tarekat. Ia menjadi sarana penting untuk mencapai tujuan yang sebenar dalam beribadat bagi mereka. Untuk mencapai tujuan tersebut, semua aktiviti kesenian tersebut haruslah disatukan. Oleh itu, tarian zikir bagi golongan tersebut sekali lagi telah menonjolkan aspek kesenian dan kebudayaan sesuatu kaum atau bangsa. Ini kerana, tarian zikir telah mencerminkan budaya dan identiti masyarakat khususnya di dalam sesebuah tarekat serta dijadikan alat untuk berkomunikasi antara seorang hamba dengan Tuhannya. Walau bagaimanapun, tarian sebegini sebenarnya menyimpang daripada hukum syarak kerana ia dianggap suatu perbuatan yang melampaui batas, bidaah dan terlalu bertaklid buta. Sebaliknya sekiranya ia dilakukan dengan cara yang disyariatkan, maka ia dibenarkan.

 

Abidin, M. (2005). Ensiklopedi Minangkabau. Padang: Pusat Pengajian Islam dan Minangkabau.

Al-'Arabiyah, M. a.-L. (2004). Al-Mu'jam Al-Wasit. Misr: Maktabat al- Shuruq al-Dawliyah.

Al-'Arabiyah, M. a.-L. (2011). Al-Mu'jam Al-Wasit. Misr: Maktabat al- Shuruq al-Dawliyah.

Al-Ba'albaki, R. (2002). al-Mawrid al-Mar'ī: Inklizi, 'Arabi, Faransi, Isbani. Beirut: Dar al-'Ilm lil Malayin.

Al-Baghdadi, A. (2005). Seni Dalam Islam Vokal, Muzik dan Tari . Selangor: Synergymate Sdn.Bhd.

Al-Ghazali, A. H. (T.th). Ihya' Ulumuddin. Beirut: Dar al-Fikr.

Al-Hujwiri, '. I. (1992). Kasyful Mahjub: Risalah Persia Tertua Tentang Tasawuf. Bandung: Penerbit Mizan.

Ali, A. &. (1980 ). Al-Bid'a Tahdiduha wa Mauqif al-'Islam Minha. Beirut: Dar al-Kitab al-'Arabi.

Al-Khadimi, A. S. (2011). Al-Bariqah al-Mahmudiyah fi Syarh al-Tariqah al-Muhammadiyyah. Beirut, Lubnan: Dar al-Kutub al-'Ilmiah.

Al-Qardawi, Y. (2004). Fiqh al-Ghina' wal-Musiqi Fi Dhau' al-Qur'an wa as-Sunnah. Al-Qahirah: Maktabah Wahbah.

Al-'Uthaimin, M. S. (1998). Majmu' Fatawa wa Rasa'il Fadilah al-Syeikh Mohd Soleh 'Uthaimin . Riyadh: Dar al-Thariya lil Nashr.

Al-'Uthaimin, M. S. (2009). Manzumah Usul al-Fiqh wa Qawa'iduhu. Riyadh: Dar Ibn al-Jawzi.

An-Nadwi, A. H. (1955). Saviours of Islamic Spirit. Lucknow: Academy of Islamic Research and Publications.

Arberry, A. J. (1985). Pasang Surut Aliran Tasawuf. Bandung: Penerbit Mizan.

As-Sarraj, A. N. (2002). Al-Luma': Rujukan Lengkap Ilmu Tasawuf. Surabaya: Risalah Gusti.

Aziz, A. (2014). Tasawuf dan Seni Muzik: Studi Pemikiran Abu Hamid al-Ghazali Tentang Muzik Spiritual. Jurnal Tajdid 13(1): 57-86 . Retrieved Januari-Jun 2014, from portalgaruda: http://download.portalgaruda.org/article.php?article=401835&val=6804&title=TASA WUF%20DAN%20SENI%20MUSIK

Bahron, B. A. (2014). Syarah Zikir Munajat: Taman-taman Syurga di Dunia Kehidupan Insan. Sungai Buloh: Kemilau Publika.

Chittick, W. C. (2002). Tasawuf di Mata Kaum Sufi. Bandung: Penerbit Mizan.

Ernst, C. W. (2003). Ajaran dan Amaliah Tasawuf. Jogjakarta: Pustaka Sufi.

Glasse, C. (1996). Ensiklopedi Islam Ringkas. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hadi, S. (2000). Seni Dalam Ritual Agama. Jogjakarta: Yayasan Untuk Indonesia.

Ibrahim, S. M. (2015). Seni Dalam Islam. Kuala Lumpur: Green Dome Publications Sdn.Bhd.

Idris, A. b. (2007). Tarian, Nyanyian & al-Sima' Dalam Tariqat Tasawuf. Negeri Sembilan: Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.

'Izz, '. b. (1985). Al-'Itba'. Al-Qahirah: Dar al-Salafiyah.

Jamnia, M. B. (2003). Para Sufi Agung: Kisah dan Legenda. Jogjakarta: Pustaka Sufi.

Kemal, A. (2010). DimensiMuzik Dalam Islam Pemikiran Hazrat Inayat Khan. Tesis. Dr. Fakulti Ushuluddin dan Filsafat. Retrieved Mac 21 , 2011, from UIN Syarif Hidayatullah: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/5464/1/ALI%20KEMALFUH.pdf

Khan, H. I. (1999). The Heart of Sufism: Essential Writings of Hazrat Inayat Khan. Boston & London: Shambhala.

Kussudiardjo, B. (1981). Tentang Tari. Jogjakarta: Nur Cahaya.

Mulyati, S. (2004). Mengenal dan Memahami Tarekat-Tarekat Muktabarah di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Nasr, S. H. (2002). Ensiklopedi Tematis Spiritualitas Islam Manifestasi. Bandung: Penerbit Mizan.

Nasr, S. H. (2010). The Garden of Truth. Bandung: PT Mizan Pustaka.

Ozak, M. (2006). Dekap Aku Dalam Kasih Sayangmu: Jalan Cinta Pendamba Reda Allah. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.

Read, H. E. (1968). The Meaning of Art. London: Faber and Faber Limited.

Schimmel, A. (1993). Akulah Angin Engkaulah Api: Hidup dan Karya Jalaluddin Rumi. Bandung: Penerbit Mizan.

Schimmel, A. (2002). Dunia Rumi: Hidup dan Karya Penyair Besar Sufi. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Sufi.

Sedyawati, E. (1986). Pengetahuan Elementer Tari dan Beberapa Masalah Tari. Jakarta:

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sholikhin, M. (2010). Menyatu Diri Dengan Ilahi: Makrifat Ruhani Syaikh ‘Abd al-Qadir al-Jailani. Jakarta: Penerbit Narasi.

Soedarsono. (1992). Pengantar Apresiasi Seni. Jakarta: Balai Pustaka.

Susanti, I. M. (2006). Tarian Spiritual: Studi Analisis Tarekat Mawlawiyyah. Tesis. Dr. Fakulti Ushuluddin. Retrieved Februari 25 , 2006, from IAIN Walisongo: http:// Library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/16/jtptiain-gdl-s1-2006-isnaenymil-771- Bab2_410-0.pdf

Taimiyyah, A. b. (1966). Majmu' Fatawa. Riyadh: Maktabi' Riyadh.

Tim, P. K. (1988). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Yousof, G. S. (1994). Dictionary of Traditional South East Asian Theatren. Kuala Lumpur: Oxford University Press 


Sebahagian artikel dipetik dari  sumber asal tarian Zikir: Kesenian Atau Ibadat oleh Nurul Alieya Binti Zakaria, Pusat Akidah dan Keamanan Global, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Email: alieya_z@yahoo.com dan  Norzira Salleh, Pensyarah Kanan (Ph.D), Pusat Akidah dan Keamanan Global, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Email: aziera@ukm.edu.my  3rd International Seminar on Islamic Thought  PROCEEDINGS: ISBN 978-967-0913-95-7

http://www.ukm.my/isoit/wp-content/uploads/2018/09/Alieya-Zakaria.pdf sumber asal 


No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...