Monday, June 26, 2023

MEDINA AZZAHRA: BUKTI KASIH PENGUASA YANG TIDAK BERTAHAN LAMA

Medina Azzahra atau dikenal sebagai kota yang bersinar ini merupakan sebuah istana dan pusat  pemerintahan kerajaan Islam pada tahun 900-an Masehi di Cordoba. Tempat ini juga merupakan sebuah kota pemukiman yang indah yang dibangun di atas kontur lahan bertingkat 3. Di tingkat teratas merupakan pusat pemerintahan, tingkat kedua adalah pemukiman warga, dan yang terbawah adalah taman yang indah.

Medina Azzahra terletak sekitar 13 km dari pusat kota Cordoba. Kawasan ini ditemui arkeologi buat pertama kalinya pada tahun 1910. Sejak itu dibuat penggalian dan penelitian runtuhan Medina Azzahra hingga pada 1923, Kawasan ini selanjtnya diwartakan sebagaikawasan  bersejarah. Pada tahun 2014, Medina Azzahra diiktiraf sebagai salah satu warisan budaya dunia oleh Unesco. Sejak itu Medina Azzahra tidak pernah sepi dari kedatangan pelancong seluruh dunia.


Kota ini dibina oleh Abdul Rahman III ditahun 900an tidak lama sebelum jatuhnya kepada kerajaan Sepanyol. Selain dibangun untuk menandakan kebesaran kerajaan Islam saat itu, Medina Azzahra konon merupakan bangunan yang dibina oleh Khalifah Abdurrahman III untuk sang istri yang dicintai bernama Zahara. Bangunan ini dibuat untuk menggembirakan istri yang sering merindui kampung halamannya. Sayangnya, Medina Azzahra tidak berumur panjang. Tidak sampai 1 abad, pasukan Barbar berhasil merebut dan menghancurkan kota ini.



Medina az Zahra

Duduk berteleku
Antara dua lutut di tengah Medina azZahra
air mata seakan mengalir
Titisnya bukan air yang menitik
Tapi darah yang menyimbah

Sebak bagai meraung tiada suara
Ngilu bagai dihiris tanpa luka
Lantainya diinjak
Penuh debu habuk jalanan
Melekat di tapak sepatu antara suci  air wudhuk
dan najis haiwan

Tiada lagi kemuliaan

Dindingnya disingkap telanjang
Yang ada hanya patung-patung salib
Bagai menyongsing lengan penuh tatu

Medina azzahra
Bukan saksi kegemilangan sejarah
 
Tapi parut luka yang parah


Cordoba
12 Jun 2023












No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...