Saturday, February 5, 2011

Amsterdamse Bos Hostel Camping: Rimba di Pinggir Kota "Het Amsterdamse Bos"


Perkhemahan yang sangat ideal di pinggiran selatan hutan Amsterdam megah ("bos", berkapasiti 900 hektar keluasan) adalah sebuah wilayah alam semulajadi  yang indah dengan pohon-pohon oak yang tinggi, rumput  menghijau dan saluran air yang bersilang-silang, namun sangat dekat dengan pusat bandar Amsterdam. Diantara aktiviti lain yang boleh dilakukan di hutan Amsterdam ini ialah anda boleh mengambil peluang  untuk berjalan-jalan, naik basikal, berkuda,berenang atau menyewa kano sepanjang anda bermalam di sini.


Pusat kota  Amsterdam boleh dengan mudah dimasukki dari semua arah  dari perkhemahan ini; Anda hanya perlu menaiki  metro / trem cepat (kereta api  bawah tanah) yang akan membawa anda terus  ke pusat bandar Amsterdam  yang boleh dimasukki juga  dengan berjalan kaki. Ada juga bas yang berhenti tepat di depan perkhemahan Amsterdamse Bos yang akan membawa anda dalam masa 10 minit untuk metro Amsterdam . Bagi yang ingin mencari adventure yang lebih untuk ke segenap tanah Holland, stesen kereta api bawah tanah adalah berdekatan dengan Ansterdamse Bos Camping dimana anda boleh pergi ke semua bahagian Holland (misalnya Rotterdam atau Den Haag) hanya dalam masa15 minit dengan bas dari sini juga ke Lapangan Terbang Schiphol antara yang terbesar dan tercanggih di Eropah. 


 pemandangan di Amsterdamse Bos yang tenang


 antara aktiviti di sini.
 datang jauh-jauh, tidur dalam khemah....jimat kos...
 bersama bro arif..tunggu ambil kunci..
 malam tadi tidur dalam khemah.. sejuk giler..
 sempat bergambar dengan kenalan dari Bombay yang 
menghadiri perkahwinan keluarga merekadi Amsterdam.


Dari perkhemahan ini juga terdapat tanah datar indah dan  pusat basikal untuk disewa  ke pusat bandar Amsterdam, lima kilometer pertama sekitar  Amsterdamse Bos anda akan melalui "Vondelpark" (taman terkenal) untuk ke  Leidseplein (alun-alun terkenal di Amsterdam dengan banyak bar dan restoran) atau Museumplein (alun-alun dengan beberapa muzium indah di sekitar Amsterdam: Rijksmuseum, Van Gogh Museum dan Museum of Modern Art). Keseluruhannya, anda hanya mengambil masa sekitar lapan kilometer (45 minit) untuk ke sana dari Pusat Perkhemahan ini..

Daya tarikan  lain di Bos Amsterdamse ialah  adalah ladang kambing Bio Dyn Geitenkaasboerderij, di mana sekitar seratus ekor  kambing dipelihara di sini.  kawasan sekitarnya juga terdapat satwa liar di sekitar ladang di mana mouflons dan bison meragut rumput.

Bagi mereka yang berminat dalam botani,di Amsterdamse Bos anda akan berkesempatan  melawat Vogeleiland Botanical Garden, di mana semua jenis flora dari Bos Amsterdamse ditanam. Anda juga boleh berkanu melalui saluran air yang dipenuhi dengan ikan dan boleh memancing . The Museumtram, yang beroperasi semasa musim panas, memberikan pengunjung peluang untuk melihat sisi timur hutan dari Haarlemmermeerstation ke Bovenkerk.  Anda tidak akan menyesal ke sini.



No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...