Thursday, February 3, 2011

Kasut kayu: Tradisi 700 tahun yang masih kekal di Belanda


The Zaanse Schans adalah kawasan  lama di mana bangunan kayu asal  bewarna hijau  yang dibina semula dan letaknya di kawasan  Zaandam, Belanda.

Di Zaanse Schans kami sempat mengunjungi sebuah kilang kasut kayu, di mana kasut kayu dalam semua jenis saiz dan warna disusun sesuai dengan kaedah tradisional (buatan tangan, dari rangka kayu kasar). Tak jauh dari kawasan tersebut kami bergerak pula ke Volandam untuk mengintai ladang keju yang terkenal  di Holland. Kami berkesempatan melawat ladang keju otentik, di mana keju disiapkan sesuai dengan kaedah tradisional. Ladang keju dan kilang kasut kayu ini letaknya bersebelahan dengan bangunan yang sama.

kasut kayu atau terompah amat  popular di Belanda  sekitar 700 tahun dahulu. Pemakai an kasut kayu amat diperlukan  kerana ianya menghangatkan terutamanya pada  musim sejuk,  dan amat dingin di musim panas serta memberikan sokongan untuk postur tubuh yang baik. Kayu juga menyerap keringat sehingga kaki boleh bernafas. kasut kayu, sebagai ikon budaya Belanda, muncul dalam kebiasaan seperti amalan lelaki muda Belanda  yang menyajikan fiancees mereka dengan sepasang kasut kayu berukir.

Mengikut sejarah awal,  Orang-orang Belanda sekitar 700 tahun dahulu telah memakai kasut kayu, atau penyumbatan, atau "Klompen", iaitu sejak sejak abad pertengahan. Awalnya, kasut kayu  dibuat dengan tunggul kayu dan kulit atau tali ditampal kayu. Akhirnya, kasut secara keseluruhannya  mula dibuat  dari kayu untuk melindungi seluruh kaki.  Pada peringkat awal kayu jenis  alder dan  willow sering digunakan kerana ianya agak lembut dan senang ditarah.
Di Belanda, kasut kayu kebanyakannya digunakan oleh petani, nelayan, pekerja kilang, pengusaha  dan lain-lain untuk melindungi kaki mereka. Paku, memancing kait dan alatan  tajam yang mungkin menembusi  kasut  biasa tidak mampu menembusi  kasut kayu.  Bagi pekerja Kapal ,dermaga dan di kawasan yang  berlumpur, kasut kayu juga menjadi pilihan mereka kerana ianya menjaga kaki  menjadi kering dan tidak lembab. kasut kayu juga digunakan sebagai sebahagian penting dari kostum tradisional untuk  penari  tradisi  atau Klompendanskunst.  Ia dibuat dengan cara yang agak berbeza sedikit  untuk memudahkan pergerakan tarian dan  lebih ringan. Bahagian atas dipotong lebih rendah dari pergelangan kaki. Penari  akan membuat irama dengan menekankan  jari-jari kaki dan tumit pada lantai kayu bagi menghasilkan irama hentakan kasut kayu yang indah dan mengasyikkan.

Hari ini, kasut kayu sebahagian besarnya  dibuat dengan mesin dan tidak lagi dengan tangan. Tetapi masih banyak pengusaha-pengusaha kilang kasut kayu atau clogs yang  boleh ditemui di beberapa kawasan pelancongan Belanda termasuk di ‘ The Zaanse Schans’ iaitu tempat yang kami lawati ini.  Pengusaha terompah kayu ini  menunjukkan banyak alat yang mereka gunakan dan bagaimana mereka memilih batang pohon dan saiz yang  sesuai dengan saiz kasut yang akan mereka buat. Kedua-dua kasut dari pasangan kiri dan kanan  harus dibuat dari jenis kayu yang sama, bahkan sisi yang sama dari pohon, sehingga kayu akan menyusut pada tahap yang sama. Biasanya, kurma, alder, willow dan kayu poplar digunakan untuk  buatan tangan, dan birch digunakan untuk buatan  mesin.  Pembuatan kasut kayu di Belanda  ini harus lulus ujian tertentu  bagi menjadikannya tahan dengan  suhu ekstrim  di Belanda.






Mencuba terompah gergasi di Wooden Shoes
and Cheese Farm, Volendam, Holland


2 comments:

Anonymous said...

Amazing! Its truly awesome piece of writing, I have got much clear idea on the
topic of from this paragraph.

My page :: what to say to beautiful women

Anonymous said...

Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and
I will be waiting for your next post thank you once again.


Feel free to surf to my website ... how to prevent yeast infections while taking amoxicillin

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...