Thursday, February 24, 2011

Nostalgia Komik Yamin Daud dan Pustaka Trijaya

OK, Kali ni kita layan komik lah pula. Komik ni  diupload dari http://ra-cd.blogspot.com/2009/06/pendekar-monyet.html#more, karya Saudara Yamin Daud. terima kasih. 

Saudara Yamin Daud  dulu merupakan pelukis dan penerbit komik yang berpengkalan di Kepong. Kini beliau menumpukan buletin bulanan PERSONA di bawah syarikat penerbitan sendiri. Saya amat meminati karya  lukisan Yamin Daud sejak dibangku sekolah dahulu. Komik-komik karyanya akan disimpan  dan di susun hingga dibawa ke tempat tidur. Kami membesar dengan komilk-komik seperti Bambino, Bujal, Wak Dojer dsb. Bila besar sikit berubah kepada  memilih Salina, Murni  dll. 

Pendekar Monyet adalah salah satu karyan Yamin Daud ya yang pernah saya sayang satu ketika dulu. Antara karya  saudara Yamin Daud yang paling saya ingati komik bersiri dengan  watak heronya 'indera' manakala heroinnya ialah 'Puspa'. Sayangnya semua komik-komik itu telah tiada lagi... 

Apa pun terima kasih pada blog Komik Malaysia kerana  mengembalikan nostalgia lama.  Jom kita layan komik Pendekar Monyet...























1 comment:

Unknown said...

Boss saya dulu ni. Saya kerja ngan dia 5 tahun, 1980-1985. Banyak belajar melukis dengan sifu Yamin.

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...