Thursday, January 12, 2023

BURSA: IBU KOTA PERTAMA TURKI UTHMANIYYAH


Menurut sejarawan, bahawa Prusias I, raja Bitinia, menyusun rancangan bandar untuk Bursa dengan bantuan Hannibal, jeneral Carthaginian yang terkenal, antara 185-184 B.C. Hannibal datang ke Bithynia selepas Carthage kalah dalam "Perang Pontic Kedua" dengan Rom. Akibat kekaklahan tersebut, popularitinya telah berkurangan dan dia melarikan diri ke Anatolia di mana dia disambut oleh Prusias I yang berkonflik dengan Raja Eumenes dari Pergamum. Hannibal mendirikan khemah tentera di lereng utara gunung "Olympus of Mysia". Prusias dan Hannibal mula membina sebuah bandar di kawasan yang mempunyai gambaran keseluruhan dataran besar di bawahnya. Bandar baru itu dinamakan sebagai Prusia ad Olympum sempena nama raja Prusias I. Lama-kelamaan ia menjadi Prusa yang di Turkikan menjadi Bursa hari ini.

ketika era pemerintahan Rom, Bursa mempunyai kedudukan strategik di hujung barat daya Bithynia. Ia tidak sampai 74 B.C. bahawa raja terakhir Bitinia mewariskan kerajaan itu kepada Rom. Akhirnya ia digabungkan dengan Pontus sebagai wilayah dalam empayar pada 63 B.C. (Bithynia et Pontus). Untuk sebahagian besar sejarah Bithynia, Nicomedia (Izmit) dan Nicaea (Iznik) adalah dua bandar utama yang bersaing untuk menonjol dengan Bursa menduduki lokasi strategik di sempadan.

Pada 40 M. Dio Chrysostom dilahirkan di Bursa. Dia kemudian menjadi seorang ahli retorik dan ahli falsafah yang terkenal di seluruh empayar. Dia dibuang dari Itali dan Bitinia atas sebab politik bermula pada 82 M tetapi pengasingannya berakhir dengan kematian Maharaja Domitian. Sebanyak 80 ucapannya masih dijadikan panduan pada hari ini.

Tradisi gereja Ortodoks Yunani (Greek) berpendapat bahawa St. Peter dan saudaranya Andrew melawat Bursa dan mendirikan gereja pertama pada pertengahan abad pertama M. Pada awal abad ke-2, semasa beliau menjadi gabenor Bithynia et Pontus, Pliny the Younger meminta nasihat daripada maharaja mengenai bagaimana dia harusmengatasi masalah menghadapi orang Kristian yang di wilayah itu yang enggan tunduk kepada Rom dan enggan menyembah tuhan Rom. Pliny juga merupakan orang yang mengubah suai kamar mandi Rom lama di Bursa.


Bandar Bursa diduduki secara berterusan sejak penubuhannya, bagaimanapun terdapat sangat sedikit struktur zaman Rom yang boleh dilihat hari ini kerana bangunan lama telah diganti dan digunakan semula. Terdapat beberapa artifak Rom di Muzium Arkeologi yang terletak di Taman Budaya tetapi nampaknya tidak ada sebarang artifak di muzium yang berkaitan secara langsung dengan bandar Rom Bursa itu sendiri.


Bandar asal terletak di dalam tembok purba yang boleh dilihat di seberang Zafer Plaza Mall yang terdapat di hujung barat Cumhuriyet Avenue "Walls ". Taman Teh Yamaç betul-betul berada di dasar dinding timur yang berdekatan dengan Masjidil Haram atau ‘Grand Mosque’.


Suasana di Bursa yang menggamit jiwa menjadikan ia destinasi pelancongan istimewa kerana di sinilah bermulanya sejarah Empayar Uthmaniyah. Nilai sentimental dan sejarah khususnmya masjid agung atau Grand Mosque di Bursa ini meletakkannya sebagai sebuah khazanah yang tidak ternilai. Ia juga dikenali sebagai muzium kaligrafi kerana masjid agung itu dihiasi seni kaligrafi Islam yang cantik pada sekeliling dinding. Terletak di tengah-tengah Empayar Uthmaniyah, Grand Mosque of Bursa yang berusia 600 tahun ini adalah ibu kota pertama empayar berkenaan dan menjadi antara tempat perlindungan umat Islam paling terkenal selepas Masjidil Haram di Makkah. Struktur monumen suci ini dibina pemerintah keempat Empayar Uthmaniyah, Sultan Bayezid I untuk memperingati kejayaannya ketika Perang Salib Nicopolis.


Digambarkan sebagai 'Hagia Sophia of Bursa,' ia antara tarikan utama pelancong di Turki dan mesti dikunjungi.


Grand Mosque Bursa



Hanya lima minit dari Grand Mosque of Bursa, terdapat makam Sultan Uthmaniyyah Mehmed I. Makam ini sebahagian daripada Kompleks Uthmaniyyah abad ke-14 yang terdiri daripada makam, masjid dan sekolah teologi.

Makam tempat jasad Sultan Uthmaniyyah Mehmed I disemadikan pada 1421 itu dibina oleh putera sultan dan direka arkitek, Haci Ivas Pasha yang turut mereka Masjid Yesil yang juga dikenali sebagai Green Mosque.

Ia dihiasi jubin berwarna-warni di bahagian luar dan dalaman dengan pintu masuk yang mempunyai reka bentuk separa payung.

Selain itu, pengunjung juga dapat melihat kedudukan makam ini lebih tinggi daripada monumen lain di kompleks berkenaan dan dibina dengan struktur heksagon.


makam Sultan Mehmet 1, di Bursa



Di Bursa juga yang berdekatan dengan Konya, terdapat Pengaruh Maulana Rumi, seorang tokoh sufi yang juga satu nama besar di Turki jelas dapat dirasai di Muzium Mevlana.

Monumen ini berbentuk kubah berwarna hijau dan ia didirikan di atas makam penyair, juri, sarjana Islam dan pemimpin agama Parsi yang terkenal sejak abad ke-13 iaitu Maulana Jalaluddin Rumi.

Ia terletak di pusat bandar dan kompleks yang diasaskan oleh Maulana Rumi pada abad ke-14 adalah tarikan pelancongan utama di bandar berkenaan.









Grand Bazaar Bursa, syurga membeli belah
Pelancong dapat menikmati persembahan tarian sufi oleh sekumpulan darwis sufi dan ia dipersembahkan di muzium itu ketika musim panas.



Muzium Mevlana jalaluddin al Rumi di Konya berdekatan Bursa

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...