Thursday, January 12, 2023

Hierapolis: Warisan Byzantine Di 'Istana Kapas' Pamukkale

Pamukkale, bermaksud "istana kapas" dalam bahasa Turkiye. Kawasan ini ialah tapak semula jadi di Wilayah Denizli di barat daya Turkiye. Kawasan ini terkenal dengan mineral karbonat yang ditinggalkan oleh aliran mata air terma. Ia terletak di rantau Aegean Di Turkiye, di lembah Sungai Menderes, dengan iklim sederhana sepanjang tahun. 

Di Kawasan ini terdapat Bandar Yunani (Greek) kuno Hierapolis yang dibina di atas formasi travertine yang keseluruhannya kira-kira 2,700 meter (8,860 kaki) panjang, 600 m (1,970 kaki) lebar dan 160 m (525 kaki) tinggi. Ia boleh dilihat dari bukit di seberang lembah di bandar Denizli, 20 km jauhnya. Kawasan ini menarik pengunjung ke mata air termanya sejak zaman kuno klasik. Pamukkale merujuk kepada permukaan batu kapur seputih salji yang berkilauan, dibentuk selama ribuan tahun oleh mata air yang kaya dengan kalsit. Menitis perlahan-lahan di lereng gunung, air yang kaya dengan mineral berkumpul dan mengalir ke bawah teres mineral, ke dalam kolam di bawah.

Kawasan ini dijadikan Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1988 bersama-sama dengan Hierapolis.







Tapak arkeologi Hierapolis di Pamukkale, Turki. Foto menunjukkan 
Pintu Frontinus (atau Domitian) di Jalan Frontinus.

Jalan bertiang di Laodicea di Lycus.

Terdapat beberapa fakta sejarah tentang asal usul bandar ini. Orang Frigia membina sebuah kuil, mungkin pada separuh pertama abad ke-7 SM. Kuil ini, yang pada asalnya digunakan oleh warga kota Laodicea yang berdekatan, kemudiannya akan membentuk pusat Hierapolis.

Hierapolis diasaskan sebagai spa air panas pada awal abad ke-2 SM dalam lingkungan Empayar Seleucid. Antiochus the Great menghantar 2,000 keluarga Yahudi ke Lydia dan Frigia dari Babylon dan Mesopotamia, kemudian disertai oleh lebih ramai lagi orang-orang yahudi. Jemaah Yahudi berkembang di Hierapolis dan telah dianggarkan setinggi 50,000 pada 62 SM. Hierapolis kemudiannya menjadi pusat penyembuhan (rawatan) di mana doktor menggunakan mata air haba sebagai rawatan untuk pesakit mereka. Bandar ini mula mencetak syiling gangsa pada abad ke-2 SM. Syiling ini memberi nama Hieropolis. Masih tidak jelas sama ada nama ini merujuk kepada kuil asal (ἱερόν, hieron) atau Hiera yang dihormati, isteri Telephus, anak Heracles dan puteri Mysian Auge. Nama ini akhirnya bertukar menjadi Hierapolis ("kota suci"). Pada 133 SM, apabila Attalus III meninggal dunia, dia mewariskan kerajaannya kepada Rom. Oleh itu, Hierapolis menjadi sebahagian daripada wilayah Rom di Asia. Pada 17 AD, semasa pemerintahan Maharaja Tiberius, gempa bumi besar memusnahkan bandar itu.

 Melalui pengaruh Pope st. Paul, sebuah gereja telah diasaskan di sini semasa dia berada di Efesus. Martyrium di bandar itu dikatakan telah dibina di atas tempat di mana Philip (Pope Christ Philip) disalibkan pada tahun 80 AD. Anak-anak perempuannya juga dikatakan telah bertindak sebagai nabiah di rantau ini. Semasa abad ke-4, orang Kristian mengisi Pintu Pluto (sebuah ploutonion) dengan batu, menunjukkan bahawa agama Kristian telah menjadi agama yang dominan dan telah mula menggantikan kepercayaan lain di kawasan itu. Pada asalnya takhta Phrygia Pacatiana, Maharaja Byzantine Justinian mengangkat biskop Hierapolis ke pangkat metropolitan pada tahun 531. Tempat mandian Romjuga telah diubah menjadi basilika Kristian. Semasa zaman Byzantine, bandar ini terus berkembang dan juga kekal sebagai pusat penting bagi agama Kristian.

 

Pamukkale adalah keajaiban semulajadi yang mengagumkan dari travertine separa bulat, putih tulen yang duduk di antara ladang hijau. Gunung putih ini merupakan salah satu tempat paling berpotensi di Turkiye dan salah satu mercu tanda negara yang paling terkenal.

Walaupun kebanyakan pelancong datang ke sini untuk travertines semata-mata, Pamukkale sebenarnya merupakan tawaran dua-dalam-satu untuk tarikan pelancongan, dengan runtuhan bandar spa Roman Hierapolis yang berada di puncak gunung travertine. Di sini, serta runtuhan teater dan monumen-monumen besar yang lain, anda akan dapati kolam renang musim panas yang terkenal, di mana anda dapat melakukan seperti yang dilakukan oleh orang-orang Rom dengan membasuh nyeri dan kesakitan lenguh lumpuh anda.

  

Travertine 

Puncak calcite putih Pamukkale yang indah itu dicipta oleh deposit kalsium dari mata air panas di kawasan tersebut. Dengan cara yang sama, stalaktit terbentuk dalam gua-gua batu kapur, deposit tumbuh di lereng curam, secara beransur-ansur mengalir untuk membentuk teres semula jadi. Pamukkale bererti "istana kapas, " dan warna putih yang menyilaukan travertine ini kelihatan seperti benteng alam semulajadi yang aneh.

  


Hierapolis City Ruins

 

Diasaskan oleh Raja Eumenes II dari Pergamon tidak lama selepas 190 SM, Hierapolis pada mulanya adalah sebuah koloni tentera yang diperkaya. Bandar asal telah musnah oleh gempa bumi pada 60 AD.

Bandar ini menikmati kemakmuran terbesarnya pada abad ke-2 dan ke-3. Dengan mata air panas semula jadi di atasnya, ia menjadi pusat spa terpenting ketika itu. Sisa-sisa jalan besar di jalan raya selari dengan travertine di bawah hanya lebih satu kilometer, memanjangkan antara nekropolis ke utara dan sebuah gereja Byzantine di hujung selatan.

 




Peta tarikan pelancong Di Heirapolis, Pamukkale

Teater Hierapolis

Di lereng di atas sisa runtuhan Hierapolis terdapat teater besar, dengan fasadnya melebihi 100 meter dan dua tier tempat duduk, masing-masing dengan 26 baris. Dibina semasa pemerintahan Maharaja Rom Hadrian dan Septimius Severus, teater ini sangat terpelihara dengan baik. Ia telah mengekalkan banyak butiran asalnya, dengan kotak imperial (di mana tetamu VIP akan menonton hiburan) dan beberapa panel hiasan sepanjang panggung masih hidup. Terdapat pemandangan halus dari tier tempat duduk teratas


Indahnya kejadian tuhan di Pamukkale, Turkiye

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...