Thursday, January 12, 2023

'ULU CAMI' GRAND MOSQUE BURSA YANG DAMAI



“Ulu Cami” (Grand Mosque) dibina oleh Yıldırım Bayezid antara 1396 dan 1399. Selepas kemenangan di Nicopolis (Niğbolu) pada 1396, Yıldırım Bayezid ingin membina 20 masjid di Bursa, tetapi atas cadangan Emir Sultan, anaknya- mertua dan salah seorang tokoh penting zaman itu, dia membina hanya satu, “Ulu Cami”, atau Masjidil Haram, menutupinya dengan 20 kubah. 




Masjid ini menjadi contoh terbesar seni bina masjid berbilang kubah dalam seni bina Uthmaniyyah. Para ulama zaman itu mengiktiraf "Ulu Cami"  antara tempat suci dalam Islam sebagai berada di tempat kelima (selepas Mekah, Madinah, Baitulmaqdis dan Damsyik). “Ulu Cami” dibina dengan pelan segi empat tepat. Ia mempunyai tiga pintu, masing-masing satu di bahagian hadapan timur, barat dan utara. Pintu mahkota di fasad utara struktur itu lebih megah berbanding yang lain. Pintu ini dibina daripada marmar. Masjid ini ditutup dengan 20 kubah dengan diameter 11 m setiap satu. Mereka duduk di atas gerbang dan pendatif, yang menghubungkan dua belas tiang besar, pelan persegi dengan dinding utama yang tebal. Kubah di bahagian tengah masjid ini ditutup dengan kaca. Di bawahnya terdapat air pancutan wuduk yang besar dengan 16 penjuru. Bahagian dalam masjid ini dihiasi dengan 129 tulisan, sebahagian daripadanya ditulis oleh ahli kaligrafi terkenal seperti Abdulfettah Efendi, Mustafa Izzet Efendi, Sami Efendi, dan Shefik Efendi. Tulisan-tulisan ini dipersembahkan sebagai contoh seni khat yang sahih. Terdapat salinan Asma-ul Husna, 99 nama Allah, ditulis dengan tulisan "celi sulus" dan "kufi" di seluruh tiang-tiang ini. Tambahan pula terdapat tulisan kaligrafi oleh Sultan Mahmud II.

Mimbar masjid ini dibuat dalam teknik "kundekari" tanpa menggunakan paku atau unsur penyambung lain. Oleh itu, ia mempunyai watak karya seni yang dibina oleh Hadji Muhammad bin Abdulaziz bin Ibnu’d-Devaki. Relief di sebelah timur dan barat mimbar mewakili sistem suria dan galaksi Bima Sakti, masing-masing. Tambahan pula, papan batu nisan di atas pintu mimbar menyatakan bahawa masjid ini telah siap pada tahun 1399, atas perintah  Sultan Yıldırım Bayezid 1.

air pancutan wudhuk


Masjid Agung Bursa ialah mercu tanda yang terkenal di pusat bandar Bursa. yang merupkan ibu kota pertama Uthmaniyyah. Dengan dua menara yang menjulang tinggi dan 20 kubah, bangunan ini adalah salah satu yang paling mengagumkan dan penting di Bursa. Ia juga termasuk dalam inskripsi Tapak Warisan Dunia UNESCO 2014 Bursa. Masjid Besar Bursa dibuka pada tahun 1399 dan dibina dalam gaya seni bina Seljuk, yang terdiri daripada unsur Seljuk dan Uthmaniyyah awal. 20 kubah masjid ini disusun dalam empat baris lima dan disokong oleh 12 tiang. Susunan ini membahagikan bilik segi empat tepat yang besar, 2200 meter persegi kepada beberapa bahagian, membolehkan rasa privasi di tengah-tengah kebesaran bangunan itu. Ciri-ciri dalaman masjid termasuk air pancutan wuduk marmar yang besar terletak di bawah kubah kaca. Dinding dan tiang dihiasi dengan sejumlah 192 sampel kaligrafi yang ditulis oleh 41 orang kaligrafi berbeza, menjadikannya salah satu koleksi kaligrafi Islam yang paling penting di dunia. Pintu dan mimbar diperbuat daripada kayu walnut yang diukir dengan mahir, dan mimbar mengandungi ukiran model berskala sistem suria. Di sebelah timur mihrab yang sangat berhias, tirai pintu berusia berabad-abad dari Kaabah Mekah dipamerkan dalam bekas kaca.

Peluang untuk menunaikan solat tahiyyatul masjid dan solat zohor di sini yang menyamankan. Sesuatu yang tajk sepatutnya dilepaskan. begitu sahaja.


No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...