Friday, July 17, 2009

Solat Jumaat Dua kali di Hounslow Jamia Masjid, London

Jumaat 17hb Julai 2009, sepertimana minggu-minggu sebelumnya, pada minggu ini kami berpeluang untuk solat jumaat di Masjid Jamia Hounslow, di Wellington Road South, Hounslow, Barat London. Terletak agak terpinggir dan jauh sedikit daripada pekan, Masjid Hounslow ini di kelilingi oleh taman perumahan yang dihuni sebahagian besarnya oleh warga Pakistan dan Somali. Berada di masjid ini kami terasa seolah-olah berada di negara sendiri kerana pandangan seperti ini tidak jauh bezanya dengan masjid Pakistan, di Kuala Lumpur.

Terletak di jalan Wellington Road, South Hounslow, Middlesex, berjalan kaki lebih kurang 20 minit dari stesyen tube Hounslow Centre, tidaklah memenatkan kerana kebetulannya cuaca agak sejuk dan suasana yang agak tenang. Berbeza dengan masjid-masjid yang pernah kami lawati sebelumnya, Masjid Jamia Hounslow agak jauh sedikit dari pekan dan bebas dari kesibukan trafik.

Tidak banyak maklumat yang kami perolehi daripada masjid ini kecuali sebahagian besarnya dipengaruhi oleh etnik Muslim Pakistan. Masjid ini didirikan di tapak persendirian dan tidak sepertimana kebanyakan masjid-masjid lain di London yang didirikan daripada bekas rumah atau gereja lama yang dibeli, masjid ini didirikan dengan sumbangan derma dan usaha penduduk tempatan dan sedikit bantuan daripada kerajaan Saudi.



40 minit sebelum masuk waktu zohor, imam telah memulakan tugas pada hari jumaat dengan memberi ceramah atau 'al bayan'. al Bayan disampaikan oleh Imam dalam bahasa urdu, Arab dan Inggeris. Tajuk yang diberi penekanan pada minggu ini ialah mengenai isra' mi'raj Rasulullah saw ke sidratul muntaha. Sebaik masuk waktu solat zohor, bilal mengalunkan azan. selepas azan kedua, sekali lagi imam memainkan peranan dengan menaiki ke mimbar dan membaca khutbah. Khutbah yang disampaikan adalah sangat ringkas, iaitu kira-kira 5 minit sahaja. Amalan ini adalah kebiasaan sepertimana di pakistan kerana imam telah memberikan ceramah yang panjang sebelum waktu solat. Selesai solat jumaat, kami berpeluang menunaikan solat jenazah almarhumah Maryam bt Mahmud, seorang etnik Pakistan yang meninggal sakit tua.



Apa yang agak menghairankan kami ialah, solat jumaat di masjid ini dibuat sebanyak dua kali. kali pertama sebaik saja masuk waktu zohor jam 1.05, dan solat jumaat bermula pada jam 1.30 tengahari. Manakala solat jumaat yang kedua bermula pada jam 2.30 petang. Tidak pula dapat dipastikan sama ada diimamkan oleh Imam yang lain atau sebaliknya. Saya cuba bertanya kepada beberapa orang pengunjung disini, tapi mereka tidak dapat memberikan jawapan yang tepat. Oleh kerana cuaca agak kurang baik dan hujan mulai turun, kami mula bergerak untuk meninggalkan masjid tersebut tanpa mendapat jawapan yang diperlukan.


1 comment:

Candy said...

papa ingat x besday adik?

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...