Friday, July 24, 2009

The Emirates, Stadium Bolasepak Arsenal yang canggih.

Jumaat 24th july 2009, kami dijadualkan solat jumaat di Finsbury park, tak jauh dari Emirates Stadium, stadium bolasepak pasukan Arsenal yang tersohor. Memikirkan waktu yang masih awal, baru jam 10 pagi, Aku dan Bro arif berjalan kaki lebih kurang 10 minit menuju ke Ashburton Grove untuk mendekati Stadium tersebut. Walaupun tak lah minat sangat dengan pasukan ni, tapi alang-alang dah datang inilah peluang untuk mengenali the Gunners secara lebih dekat.

Arsenal Football Club (juga dikenali sebagai Arsenal atau The Arsenal, atau lebih terkenal dengan gelaran The Gunners) adalah sebuah kelab bolasepak profesional Inggeris yang berasas di Holloway, utara London. Kelab bolasepak ini adalah antara pasukan utama di Premier League dan merupakan salah satu kelab yang Berjaya di kepulauan British. Pasukan Arsenal pernah memenangi tiga belas kali kejuaraan Liga Division satu dan Premier League serta sepuluh kali kejuaraan piala FA. Pasukan ini juga memegang rekod tanpa kalah sebanyak 43 kali dan masih belum dipecahkan oleh mana-mana pasukan setakat ini.

Kelab bolasepak Arsenal pertama kali ditubuhkan pada tahun 1886 dan mulai menyertai liga bolasepak pada tahun 1893. Kejuaran besar pertama yang dimenangi oleh mereka ialah seawal tahun 30an dengan lima kejuaraan League Championship dan dua FA cups. Pada musim 1970/71, mereka telah memenangi kejuaraan berganda iaitu piala UEFA dan FA cup. Warna merah dan putih merupakan jersi tradisi kelab ini sejak dari dulu. Lokasi kelab pula telah berubah seiring dengan perubahan waktu. Pasukan bolasepak Arsenal awalnya bertapak di Woolwich, sebelah tenggara London, dan pada tahun 1913 mereka berpindah ke utara kota London iaitu di Arsenal Stadium, Highbury. Pada tahun 2006 mereka sekali lagi berpindah ke stadium yang lebih selesa, tidak jauh dari tapak asal, iaitu dikenali dengan Stadium Emirates di Holloway.

Pada ketika ini, Arsenal merupakan salah satu kelab terkaya di England (bernilai lebih dari £ 600M sehingga 2008). Arsenal menghabiskan sebahagian besar waktu mereka dengan bermain di padang kecil di iaitu di Manor Ground, Plumstead. selama tiga tahun mereka bermain di Invicta Ground iaitu antara tahun 1890 dan 1893. The Manor Ground awalnya hanya padang biasa sehinggalah mereka menyertai Liga bolasepak England pada bulan September 1893. Mereka bermain di manor ground sebagai tuan rumah selama dua puluh tahun sehinggalah mereka berpindah ke utara London pada tahun 1913. Stadium Arsenal sebelum ini dikenali sebagai Highbury, iaitu sejak September 1913 sehinggalah Mei 2006. Asalnya stadium ini dirancang oleh arkitek terkenal iaitu Archibald Leitch, dan memiliki rekacipta umum yang memenuhi kehendak bolasepak Inggeris waktu itu.

Pada zaman kemuncaknya, stadium Highbury dapat menampung seramai 60,000 penonton sehingga awal tahun 1990-an (Termasuk berdiri atau tanpa tempat duduk). Taylor Reports dan Peraturan Premier League kemudiannya memaksa Arsenal menukar stadium Highbury supaya menyediakan tempat duduk kepada semua penonton. Keadaan itu menjadikan jumlah penonton hanya sekitar 38,419 sahaja bagi musim 1993-94. Kapasiti jumlah penonton ini terpaksa dikurangi lagi pada musim 1999/2000 sewaktu kejuaraan liga bagi menyediakan tempat duduk kepada penontton. Keadaan ini tidak cukup bagi menampung jumlah penyokong yang semakin meningkat memaksa Arsenal menjadikan stadium Wembley di London sebagai stadium tuan rumah yang boleh menampung sehingga 70,000 penonton dalam satu masa.

Masalah penempatan penonton menjadikan pasukan Arsenal berada dalam keadaan yang meruncing waktu itu kerana bimbang tertinggal dalam arus perkembangan sukan bolasepak di England. Dari segi kewangan misalnya, Arsenal kerugian 900,000 pound seminggu semata-mata kerana pengurangan 30,000 penyokong yang gagal menyaksikan perlawanan kerana kekurangan tempat duduk. Keadaan itu memaksa pihak pengurusan mencari jalan untuk menambah pembesaran stadium atau mencari tapak baru bagi pembinaan stadium baru. Keputusan telah diambil dengan memilih membangunkan sebuah stadium baru yang boleh memuatkan kapasiti 60,355 orang penyokong atau penonton dalam satu masa. Pada tahun 2000 Arsenal diajukan sebuah bangunan baru berdekatan dengan Ashburton Grove,dan dinamakan dengan Emirates Stadium, iaitu sekitar 500 meter ke barat laut Highbury. Pembinaan stadium baru ini selesai pada bulan Julai 2006 dan bermula pada 2006-07 mereka mula bermain sebagai stadium bagi tuan rumah kepada kelab Arsenal yang diberi nama mengikut penaja terbesar mereka iaitu Emmirate. Sebahagian besar penyokong yang tidak bersetuju dengan nama stadium tersebut menggelar stadium Arsenal sebagai Ashburton Grove, atau Grove. Bagaimanapun selepas beberapa perundingan, pihak penaja dan pengurusan kelab bersetuju menamakan stadium tersebut sebagai the Emirates secara resmi sehingga tahun 2012 dan Fly Emmirates terus kekal sebagai penaja resmi sehingga akhir musim 2013-2014.

The Emirates Stadium

Itulah secara ringkas sejarah Arsenal dan stadiumnya. Melawati stadium Emirates ini anda dikenakan bayaran sebanyak GBP12 untuk sekali lawatan. Stadium ini memang besar dan merupakan antara stadium yang tercanggih di Eropah. Di sebelah hadapan berdekatan dengan pintu masuk stadium ialah Production homes, menempatkan ruang produksi Tv. (Arsenal punyai siaran TV sendiri). Sebelah kanannya pula merupakan club level yang menempatkan bar dan restaurant serta tempat santai untuk ahli-ahli kelab yang berdaftar. Mewah juga. Ditingkat atas pula terdapat bilik media centre, satu ruang yang cukup luas dan selesa bagi pengulas-pengulas sukan dan media membuat liputan yang dilengkapi dengan system jalur lebar, internet dan sebagainya yang cukup mudah bagi petugas media berinteraksi dan menyampaikan maklumat secara online. Di aras yang sama, terdapat bilik Press conference yang boleh memuatkan 100 tempat duduk. Disinilah Arsene Wenger akan buat ulasan kalau teamnya kalah ditempat sendiri. Director Box pula ialah bilik eklusif pengerusi kelab ini iaitu Peter Hill-Wood. Biliknya amat luas, mempunyai ruang santai dan lebih kurang 10 meja minum vip dan kerusi menghadap terus ke padang stadium.

Diamond Club pula ialah bilik eklusif untuk ahli kelab yang diketuai oleh Raymond Blanc. Bilik ini juga mempunyai restoran dan bar dan kerusi atau tempat duduk eklusif menghadap ke stadium. Memang syok tengok Fabregas dan Adebayor dari sudut ini.

Saya juga berpeluang meninjau bilik persalinan the Gunners. Wah memang besar. Berbentuk oval dengan garisan melengkung dan petak-petak . Terdapat lebih kurang 32 petak dan setiap petak diisi dengan nama setiap pemain. Terdapat nama pemain di setiap petak tersebut dimulai dengan jersey No 1 (keeper lah tu) Lehman, sehingga 11 dan beberapa nama pemain simpanan. Sebelah kanannya masih banyak petak yang kosong. Mungkin akan tergantung baju Amri Yahya atau mana-mana pemain Malaysia suatu hari nanti disini. Insyaallah.

All Arsenal !

Kelab bolasepak Arsenal yang juga menjual barangan sukan
Arsenal berdekatan stesyen tube di Finsbury park

Bro Arif dengan pose selamba di hadapan Stadium The Emirates



Diluar stadium, bersebelahan dengan production house terdapat kedai menjual cenderamata dan pakaian sukan Arsenal. Saya tak lepaskan peluang untuk meneroka dan cari mana-mana jersey Arsenal, itu pun yang ada diskaun lah. Semua ada, tak yah citer lah. Dekat juga ada muzium bolasepak Arsenal. dari tahun 1880 sampai sekarang. Biasak la, macam baca majalah Shoot! atau Premier League. Gambar-gambar dan kasut bola star dia orang. Best juga, bayaran dikenakan sebanyak GBP6 sahaja untuk masuk ke muzium ini.








Sedang que untuk beli tiket tour in stadium




Saya tak nak komen apa-apa pasal pasukan Arsenal dan Stadium Emirates ni. Pasal Stadium rasanya kita tak lah jauh ke belakang, malah sebelum Stadium Emirates ini wujud tahun 2006, Stadium Bukit Jalil lagi canggih dari Highbury, tempat duduk pun hanya sekitar 30,000 orang sahaja, selebihnya penonton terpaksa berdiri. Tapi bab main bola ni, tak payah komen la.. mereka walaupun tak ada fasiliti, tapi masih boleh jadi juara. Stadium highbury yang asal tu sekali tengok lebih teruk dari stadium sultan Muhammad ke IV di kota Bharu, tapi Arsenal tetap juga menang Cup Winners Cup, Malaysia ada beberapa buah stadium yang canggih macam Bukit Jalil termasuk kat trengganu yang baru roboh tu, tapi masih tak boleh menang Tiger Cup. Harap-harap keadaan berubah suatu hari nanti.

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...