Wednesday, July 29, 2009

Gudwara Sri Guru Singh Sabha, Southall, Candi Sikh Terbesar di Eropah

Gurdwara Sri Guru Singh Sabha, Southall, London

pagi 27hb Julai 2009, bagi memenuhi subjek interfaith yang paling tidak aku gemari, kami dikehendakki hadir ke sebuah kuil sikh di Southall, london. Kuil tersebut merupakan kuil bagi penganut kepercayaan sikhs yang terbesar di Eropah. Gurdwara Sri Guru Singh Sabha Southall (SGSS) yang terkenal dengan panggilan Sikh Gurdwara terletak di suburban London iaitu di Southall di Havelock Road, Park Avenue. Kuil sikh ini adalah antara yang terbesar di luar India. Kerja-kerja membangunkan candi sikh ini bermula pada bulan Mac 2000 dan mula dibuka pada umum pada 30mac 2003, iaitu 3 tahun kemudian dalam rangka untuk pembangunan dan perkembangan masyarakat sikh.Kos pembinaan candi ini bernilai £ 17,5 juta dan sebahagian bessarnyaa adalah dari sumbangan anggota masyarakat sikh setempat dan atas bantuan pinjaman Allied Irish Bank.
Kuil atau Candi Gurdwara Sri Guru Singh Sabha, Southall ini didirikan di bumi Inggeris oleh masyarakat keturunan Sikhs yang berhijrah ke kepulauan British pada awal tahun 50an dan 60an. Pada tahun 1950-an, sejumlah besar masyarakat keturunan Sikhs tinggaldan berkumpul di Shepherd's Bush Gurdwara.Bagi menyatukan masyarakat Sikhs di Southall, pertubuhan ‘the Southall Sikh Cultural Society’ telah ditubuhkan pada tahun 1960.
lakaran dalam kelas saat-saat diserang mengantuk yang amat sangat...


Organisasi ini mengadakan program mingguannya pada setiap hari minggu di Shackleton Hallsehinggalah mereka berpindah ke Jalan Beaconsfield 11. Imigrasi dari masyarakat Sikhs dari Malaysia dan Singapura menyebabkan pembentukan kelompok lain yang dikenali sebagai - Sri Guru Nanak Singh Sabha. Kedua kelompok ini bergerak secara independen sehinggalah pada tahun 1964. Pada tahun 1962, kedua kelompok masyarakat Sikhs ini kemudiannya bergabung membentuk Sri Guru Singh Sabha Southall. Ia juga merupakan ibu pejabat kepada Sri Guru Singh Sabha.
pada tahun 1967, mereka telah membeli sebuah bangunan di Havelock Road sites.Pada 1997, mereka sekali lagi berpindah, iaitu ke tapak sekarang di Park Avenue, iaitu tapak yang asalnya dibeli sejak tahun 1984 sebelum dibangunkan pada tahun 1997. Bagaimana pun candi seperti yang ada sekarang ini mula dibina pada tahun 2000 sebelum siap sepenuhnya dan mula dibuka pada umum terutamanya kepada masyarakat Sikhs, mulai bulan Mac 2003.
Kuil ini merupakan antara yang terbesar di Eropah selain dari kuil emas Amritsar yang terkenal di India.

Tidak banyak karenah sepertimana kuil Hindu di nesdean yang pernah kami lawati, Kuil Sikhs ini memberi peluang kepada sesiapa sahaja untuk dilawati.

Tanpa membincangkan isu kepercayaan, suka saya bersikap pesimis dengan kebudayaan masyarakat sikh yang meketakkan kepercayaan beragama sebahagian dan sebahagian lagi kepada kebajikan. Maka tidak hairanlah masyarakat ini yang agak tertutup dan sukar didekati di Malaysia kerana mereka tidak cuba untuk mempengaruhi orang lain menyertai mereka. Mereka menekankan kehidupan secara kebajikan dan berbuat baik sesama manusia sepertimana kefahaman agama lain dengan menyarankan kehidupan yang aman dengan bersikap jujur tanpa menumpahkan darah dan keganasan. Mereka menyediakan makanan percuma kepada semua pengunjung dan tidak mengharapkan balasan. Memberi perlindungan kepada semua masyarakat tanpa mengira agama, tidak hairanlah mereka menjadi tumpuan masyarakat Eropah yang mencari kedamaian bukan melalui kepercayaan agama.

Kepercayaan sikh diasaskan oleh Guru nanak(1469-1539) di punjab beberapa ratus tahun dahulu . Keperecayaan Sikhs ini tidak jauh bezanya dengan sebahagian fahaman golongan Muslim kerana ianya Muncul di India pada zaman pertembungan Islam dan Hindu. Dikatakan juga Guru nanak pernah hidup dikalangan masyarakat Muslim malah antara kawan rapatnya sewaktu kecil adalah seorang Muslim dan beliau dikatakan juga pernah mengerjakan haji di Makkah.? Bapanya bernama Mehta Kalku manakala ibunya bernama Tripta. Sebahagian pendapat mengatakan ibunya beragama Islam dan sebahagian pendapat pula mengatakan keduanya adalah beragama Hindu. Tidak berpuas hati dengan kehidupan berkasta, Guru nanak mendapat ilham melalui pembelajarannya dan kawan-kawannya mengenai kesaksamaan hidup sehinggalah lahirnya agama Sikh. Kepercayaan ini dijelmakan dalam bemtuk scripture yang dihasilkan oleh beberapa guru selepasnya dan dua darinya dikatakan oleh orang islam yang bernama Farid dan kabir.? Apa pun, ianya terlalu asas bagi saya dan tidak berhasrat untuk mengulasnya.

2 comments:

Candy said...

I LOVE YOU
AND THATS ALL I REALLY KNOW..

I -L-O-VE Y-OU

Anonymous said...

Εxсiting ѕtandpοint, haνіng saiԁ
that I find thаt it's alot more useful to rely on your own intuitions for most of these situations.

Have a look at my homepage: snoringbible.com

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...