Saturday, July 17, 2010

Melawat medan Uhud dan Masjid Qiblatain

Jam 7.30 am, kami berkumpul di lobby Hotel zahra’ kerana pagi ini kami dijadualkan akan mengadakan ziarah di beberapa tempat di sekitar Madinah termasuklah ladang tamar. Aku juga singgah di medan perang Uhud dan sempat bergambar berlatar belakangkan Bukit uhud serta Bukit Skuad Pemanah tentera Islam yang menjadi benteng dan kunci kejayaan dalam perang tersebut. Bagaimana pun, kepintaran Khalid al walid dari golongan Musyrikin Quraisy yang memeperdayakan skuad memanah ini menyebakan tentera Islam kalah dalam peperangan dan akibatnya Saidina Hamzah Singa Allah al syahid telah gugur dalam peperangan ini dan dadanya telah dibelah dua oleh Hind isteri Abu Sufyan yang mana jantung dan limpanya hampir-hampir ditelan oleh Hind.

Jabal Uhud tempat berlakunya peperangan dengan tentera Quraisy

Masjid Quba’ yang dikenali juga dengan Masjid Qiblatain




Selepas menziarahi Jabal Uhud, kami dibawa ke masjid Quba’ yang juga dikenali sebagai masjid Qiblatain. Terkenal dengan nama Masjid Qiblatain kerana ada diriwayatkan Bahawa sewaktu solat Zohor di masjid ini, Baginda Rasulullah SAW telah menukarkan kiblat dari masjidil aqsa ke masjidil Haram setelah menerima wahyu dari Allah SWT di rakaat pertama. Untuk rakaat kedua hingga empat, rasulullah SAW telah memusingkan 80 darjah ke belakang bagi meneruskan solat dengan menghadap masjidil Haram. Di kenali dengan nama Masjid Quba’ pula, kerana di masjid inilah masjid pertama yang dibina oleh Nabi SAW sewaktu baginda berhijrah ke Madinah dari Kota Mekah  dengan mencacakkan daun-daun tamar untuk dijadikan mimbar sembahyang. Wallahua’lam.

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...