Saturday, April 4, 2009

membina sangkar burung


Dalam dua minggu ini tiga ekor burung kesayangan telah mati dibaham kucing-kucing jiran. Sakit hati pun ada, marah pun ada. Bising-bising pun tak ada guna, lagipun burung-burung tu hanya diletakkan di dalam sangkar kecil biasa di tepi rumah. Dah memang adat haiwan, tengok je, apa lagi, dua ekor love bird jadi mangsa. Sebelum ni burung merbah kesayangan. dua minggu sebelumn tu sparrow hilang kepala. kalau burung-burung tu tak mati pun, celik mata pagi-pagi dah tengok sangkar terbalik dan bersepah-sepah. So, penyelesaiannya, mestilah kena buat sangkar yang kuat dan besar bagi mengelakkan gangguan kucing-kucing ni.

Dalam menung-menung tu, terfikir pulak nak minta tukang buatkan satu sarang yang ok. Tanya punya tanya, dia orang minta upah sekali dengan kos barang cecah hampir RM3000. Ya Allah, mahalnya.

Tapi tak apa lah, survey-survey lah dulu.

Kayu-kayu sisa tukang renovation rumah masih ada lagi sikit. tapi nak buat takut tak jadi. senget kang, malu lak pada jiran-jiran.


Ikut plan dalam kepala, luasnya dalam 7X 8. Tingggi dalam 7 kaki
atap zink kang panas, taruk lah atap genting ke apa ke.

pelannya ginilah lebih kurang,....

1 comment:

Anonymous said...

Mana sambungan crita srg burung ni tuan

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...