Wednesday, April 22, 2009

Tawaran Ke London

Alhamdulillah semalam aku ada dua berita penting.
satu berita baik dan satu lagi agak kurang menarik.
Dua-dua berita ini saling berkaitan.

Berita pertama, jam 10.30 am aku menerima satu panggilan telefon dari Hajah Fauziah, JAKIM, Jabatan Perdana Menteri memaklumkan bahawa JPA telah mengeluarkan tawaran berkursus ke London selama tiga bulan. MAsanya lagi 10 hari. Emm.. bunyi macam bagus. Aku terus menerima tawaran tersebut tanpa ragu dan memberikan kesanggupan. Hal-hal lain fikir kemudian.

berita kedua, jam 11.30 lebih, mungkin 11.45 tapi sebelum jam 12, aku terima lagi satu panggilan. kali ini dari CIMB KL. Berita yang tak seronoknya, loan aku kena reject sebab kawan yang pakai keta aku dia tak bayar. Nasib lah. Sebenarnya aku ada cuba buat personal loan nak settlekan hutang-hutang dan menyelenggara semula kewangan. Pagi tadi dah seronok bila dapat tawaran ke London, aku pula sebelumnya ada apply loan, bolehlah beraya sakan, wang ada. Seronok pun belum hilang, datang plak berita kata loan tak lepas. Aisey man, kelam kabut juga aku nak cari duit ni. Masa dah singkat.

Aku ada beberapa hari untuk buat keputusan tepat.
keluar negara beberapa bulan boleh memberi kesan tak baik pada kewangan aku, dan sudah tentunya memberi imej buruk bila aku gagal langsaikan bayaran bulanan beberapa bulan. Paling penting, kad kredit, keta, rumah. Kredit kad boleh maintain lah sebulan ke sebulan, keta dan rumah kena bayar advance.

Anak-anak kat rumah kena fikir juga.
Sekolah, wang belanja. etc.
Isteri pun satu hal juga. 4 bulan beb.

Mek Na (anak Kera) aku, mamat si Murai Batu, Minah murai, Tupai buah dan segala macam burung-burung aku serta si jalak ayam hutan yang aku sayang itu akan aku tinggalkan. Sapa nak uruskan.. makan minum serta penyelenggaraan mereka selalunya aku yang uruskan.

E46 aku pun kena selenggarakan dengan betul. Mahunya advance dalam 2-3 bulan. Si merah 328 ada lagi balance dalam 3000++ pun janji kena settle sebelum Mei 2009.

banyak juga kerumitan.
Aku kena bertenang dan uruskan yang terbaik. Dah jumpa Boss, dia nasihatkan supaya jangan lepas peluang. Pergi saja ke London, kamu akan memperolehi lebih kebaikan dari kerugian. kesukaran disini cuba selesaikan. Ada kesempitan sudah pasti ada kemudahan.

Saya akan cuba Boss. nanti saya akan fikirkan yang terbaik.

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...