Wednesday, April 22, 2009

ulasan buku

semalam 22 april 2009, sambil melayan perasaan, aku melayari internet dan terbaca satu artikel ringkas mengenai ulasan buku. Rupanya buku 'penghinaan mahkamah' yang ditulis itu telah dikupas secara ringkas di dalam utusan malaysia pada hujung tahun lepas (8/12/2008). Bersama ini diturunkan ulasan ringkas itu.

ARKIB : 08/12/2008
Sehari Sebuah Buku
Banyak prinsip dan konsep bidang kuasa yang berkaitan penghinaan mahkamah sama ada mengikut undang-undang sivil atau undang-undang Islam didapati mempunyai persamaan. Ini kerana kedua-duanya bermatlamat keadilan.
Tetapi dalam undang-undang Islam penghinaan mahkamah tidak terhenti setakat di mahkamah sahaja kerana ia berkait dengan hukum hakam, akidah, keagungan Allah SWT dan kemuliaan Rasulullah SAW. Jadi perbuatan menghina mahkamah dalam undang-undang Islam lebih berat dari sudut kesalahannya.
Buku ini membincangkan bentuk kesalahan menghina mahkamah demi memastikan perintah mahkamah dipatuhi dan kedudukan serta ketinggian institusi itu dihormati.
Judul: Penghinaan Mahkamah: Undang-Undang Sivil & Undang-Undang Islam
Penulis: Mohd. Nadzri Abdul Rahman
Penyunting: Abdul Basir Mohamad
Penerbit: Mahzum Book Services
ISBN: 983-2422-05-1
AMIRUL SYAFIQ AZMAN
Utusan Malaysia

No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...