Friday, June 26, 2009

al Manar Mosque, Muslim Cultural Heritage Centre, Portobello road dan Jamilah Ahmed


Hari ini 26hb Jun, hari yang ke 26 aku di bumi UK. Kami bersiap-siap sepertimana biasa untuk menunaikan solat jumaah. mengikut jadual yang disediakan, hari ini kami akan menunaikan solat di Masjid al-Manar, di Acklam Road, London. Kami mula bertolak dari penginapan di Thames Valley University ke stesyen tube Boston Manor dan mengambil tube untuk perjalanan ke Hammersmith Station. Di Hammersmith Station, kami menukaar perjalanan dengan mengambil keretapi central menuju ke Ladbroke grove Street. Dari Ladbroke Grove, kami berjalan beberapa minit melalui celahan bangunan menuju ke Portobello road. Di hadapan kami sebuah kedai makan muslim yang dipunyai oleh En Azhar, seorang rakyat Malaysia. Sesampainya di kedai tersebut, kami dikejutkan dengan beberapa insiden. Deligasi kami dikatakan telah tidak menepati janji dan menimbulkan kemarahan seorang rakyat malaysia yang bernama Jamilah. Aku mula kebingungan dan tak tahu apa-apa. Baru je sampai disini tiba-tiba macam-macam pulak berlaku dan tohmahan. Sebagai ketua delegasi, aku diminta berjumpa dengan pn Jamilah. Siapa jamilah? aku pun tak tahu siapa, kenapa dia marah-marah sangat? pun aku tak tahu kenapa....

Kami masuk ke dewan Muslim Cultural Heritage centre, dalamnya terdapat masjid al-Manar, masjid orang Maghribi. Ok juga masjidnya. masjid inilah yang akan kami lawati selepas ini. Tiba-tiba kedengaran orang memanggil namaku, seorang perempuan lingkungan 50an bertudung labuh serba biru gelap dengan tangan menuding jari. mulutnya becok dan sombong memarahi delagasi kami, kononnya kami telah tidak menepati janji dan tidak hadir dalam satu majlis malam tadi di MSD. Kononnya dibuat khusus untuk kami. Aku agak terkejut dan kebingungan seketika. Apa hal ni, salam pun tidak apa pun tidak terus marah-marah.
"You have two minute to explain..., I dont have a time", kata minah tu sambil menuding jari ke arahku. "biadabnya minah ni..." hati ku merungut. Mulanya aku nak jawab juga dan cuba untuk jelaskan perkara yang sebenar, bila dia cakap macam tu aku terus tempelak dia, aku cakap, kami berusuan dengan MSD, bukan dengan puan, saya tak cukup 2 minit untuk jelaskan pada puan, biar saya jelaskan sendiri pada MSD nanti...". Bila aku agak menggunakan tone yang agak tinggi juga, barulah dia reda sedikit dan mula minta maaf serta cakap ada sikit lembut. Apa raa..ribut tarak angin tara tiba-tiba kilat berdentum dentum, kami baru sampai, niat nak melawat masjid, tiba-tiba kene mare, tension lah gua.. Rupa-rupanya Minah ni adalah penyelaras Program di Masjid al-Manar,London, alhamdulillah ada juga orang Malaysia jadi penyelaras program masjid yang majoritinya adalah orang maghribi, perempuan pulak tu. Ceritanya, dia dengar grup kami akan datang ke Malaysia Hall, so dia tempahlah makanan banyak-banyak bawa pegi Malaysia Hall. Kami pulak sebelum tu dah bagi tahu En Khairuddin, Warden di Malaysia hall, tak boleh pegi sebab kami punya kuliah pun dah habis pukul lima, tak sempat balik, mandi dan bersiap. Majlis mula pukul 7. jaraknya pula agak jauh dari penginapan kami. En Khairuddin dah tahu keadaan ini. Minah ni pulak, tak tahu dari mana dia tahu kami akan ke sana, so dia buat lah apa-apa program dan tempah makanan. Restoran yang kami masuk tadi adalah tempat tempahan makanannya. Bila kami tak jadi pergi program tu, tak adalah pula kami bagi tahu dia, mana lah kami tahu dia tu siapa. Sebabtulah dia marah sangat.

Dalam hati aku, patutlah susah sangat Islam nak berkembang.Cara dia cakap pun aku dah tension, macam kami ni anak kucing yang ikut nak dicampak dimana, kami tetamu, baru dua tiga hari datang sini, tak tahu apa-apa, so puan minah janganlah cakap kasar macam tu, sibuk sangat ke puan minah sampai hanya ada dua minit saja untuk kami beri penjelasan yang aku sendiri pun tak tahu apa-apa yang nak di jelaskan, terus marah je... Sebagai seorang yang diberi amanah mendokong tugas perkrmbangan islam di London, dan sebagai seorang Malaysia, perempuan yang terkenal dengan lemah lembut, adalah tidak wajar bersikap demikian. Pandangan sekilas itu mampu memberi 1000 persepsi - maka berhati-hatilah dengan kata-kata dan kelakuan. Moga Allah tunjukkan perkara yang sebenarnya. Lepas bertekak, aku keluar dari bangunan Muslim Cultural Heritage Centre dan tak ada mood lagi nak buat lawatan kat masjid tu. Lagi pun dia marah-marah kat penyelaras College kami. Pada hal yang arrange kan itu semua bukan kami, so aku tak nak masuk campur dan belah dari situ. Makan pun tak ada mood lagi.



Kami ambil kesempatan solat kat masjid al Manar. Kurang selesa sikit sebab orang agak ramai dan berhimpit-himpit. Khutbahnya agak bagus, menyentuh pasal masa. Kena sangatlah dengan problem yang kami hadapi. Selesai solat, kami tak jadi buat lawatan seterusnya. Hasrat hati nak jumpa Penyalaras program masjid tersebut, Puan Jamilah tadi, tapi kami batalkan hasrat dan mengubah haluan ke Portobello road, sebelah masjid berkenaan. Ada Pasar minggu setiap hari jumaat. Macam-macam barang ada. Boot Sale pun ada. Aku redah saja dengan hati yang kosong dan keliru...

Dalam perjalanan, aku masih kebingungan... Semua program diaturkan oleh orang lain, Kami hanya ikut sahaja, pembatalan program, perubahan tarikh dan sebagainya pun diaturkan oleh orang lain...tapi kenapa kami yang sentiasa menjadi mangsa sasaran...masuk hari ni, genap minggu keempat kami disini, dalamperhitunganku, sudah enam masalah besar yang kami tempuhi, semuanya berpunca daripada penyelarasan program yang tidak teratur. Aku masih keliru. hari ini semuanya berakhir dengan kosong. Aku kembali ke Hostel dengan kepenatan yang diperolehi. lain-lain, entahlah.... Aku pasrah.

1 comment:

Mrs Poonda said...

Hye pa,salam pa,..hmm..kakak da baca article papa 2..jamilah oh jamilah..garangnye kau..hehehe...btol la ckp papa..papa x tau ape2..dye nk marah2..tpi bkn slh dye jgak...slah org yg menguruskan semua 2..kan papa ade ckp kat spe ntah..yg papa x jdi g..npe org 2 x ckp kat jamilah..ha??hmm..apa2pown..kakak harap papa sentiasa sabar menghadapi segala dugaan yg papa tempuhi di london 2 yup..papa..kakak doakan agar papa tanah dan kuat..okayla..papa..ha!!papa plz la comment kat kakak nye blog..sekurang2kurangye kakak tahula..yg papa bce ...okayla..goodbye..take care..

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...