Friday, June 19, 2009

Bermalam di Jupiler Camping Le Roptai

Dari Amsterdam, Farris Holliday membawa kami jauh beberapa jam perjalanan menuju ke Brussel, Belgium. Tidak banyak yang saya ketahui mengenai negara ini sebelum ini. Jam 5.00 petang, kami tiba di camping site Jupiler di pinggir kota Brussel. Sebelumnya, perjalanan dari holland ke Belgium yang panjang menyaksikan sepanjang jalan motorway ladang-ladang gandum dan oat yang saujana mata memandang. Hutan Eden yang luas dan dikatakan tercantik di Eropah adalah pemandangan biasa di sepanjang jalan ke Brussel. hutan ini dikatakan tempat putera-putera raja beberapa ratus tahun lalu keluar berburu. Pada musim panas, daun-daun pokok pine yang kekuningan dan kemerahan amat mengasyikan.


Di Brussel, kami menyewa kabin di Jupiler Camping Site dengan harga 15 Euro. Satu harga yang boleh dikatakan agak rendah dan murah berbanding keselesaan yang disediakan. malamnya kami tidur nyeyak se awal jam 9.00 selepas kepenatan melalui perjalanan yang panjang.




besok paginya, 8hb Jun, seawal jam 10 pagi kami mula berangkat menuju kota Brussel, ibu kota Belgium. Belgium adalah negara kecil yang berkongsi sempadan dengan Holland, German, France dan Luxembourg.Keluasannya sekitar 30,500km persegi dengan direntangi oleh dua sungai besar yang merentasi dari Selatan ke Utara negara ini, iaitu sungai Meuse dan sungai Escaut. Pada tahun 57 BC, Julius caesar, Pemerintah Roman empayer telah menguasai Gaul, the land of the Celts. Beliau kemudiannya menamakan disebelah utaranya sebagai "Belgae" dan sehingga ke hari ini ianya dikenali sebagai Belgium. Bahasa utamanya bergantung kepada tiga komunitinutama di Belgium, Dutch dituturkan di Flanders dan Brussels, France dituturkan oleh kebanyakan orang di Brussels dan Wallonia manakala bahasa German digunakan kurang dari 1% oleh populasi di utara negara tersebut.

2 comments:

chocolla said...

wahhh papa,
best nye... papa jngn tengk blog adik lg neh esok baru papa blh tngk

chocolla said...

(najah)pa cantik la pondok neyh..nati kita wat kat umah..boleh tak???