Saturday, June 20, 2009

Kunjungan hormat ke Malaysian Student Department dan mengadap Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di UK dan Eire

Pagi jumaat 19hb Jun 2009 kami dijadualkan mengadakan kunjungan hormat ke JPA London (Malaysian Student Department). Kami berkumpul di stesyen Boston Manor sebelum mengambil tube terus ke Queensborough Terrace, london. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit.

Di queensborough, En Mohd Khairul Adib Abdul Rahman (kaunselor Pendidikan) JPA sudah sedia menunggu. Kami dibawa ke bilik mesyuarat dan berbincang mengenai beberapa isu yang berkaitan. Perbincangan berlangsung selama hampir dua jam sebelum kami berhenti untuk makan tengahari yang disediakan oleh pihak MSD.Diakhir pertemuan, Sdra Mohd nadzri sebagai ketua delegasi menyampaikan cenderahati kepada En Adib dan kami bergambar di pekarangan pejabat Mal;aysian Hall, London sebelum bersurai untuk menunaikan solat jumaat di bangunan yang sama. Selepas solat, aku dan En Adib sempat pekena teh tarik di kedai Restoran Melayu di bawah bangunan Malaysian Hall. Ok lah boleh hilangkan gian pekena teh tarik yang dah lama ditinggalkan.



Jam 2.45 petang, En Adib kemudiannya membawa kami ke pejabat High Commission of Malaysia, London di 45-46 Belgrave Square, London SW1X 8QT. Dari Queensborough, kami ke Belgrave Square dengan menaiki bas yang mengambil masa lebih kurang 15 minit. Pejabat Suruhanjaya malaysia ini adalah bangunan yang dipajak selama 100 tahun. Baki tahun yang masih ada ialah 36 tahun.

Mengikut sejarahnya,Prior to independence 31 August 1957, Malaya as it was then known had set up a Commission initially in London and subsequently in New Delhi, Karachi and Canberra to look after trade, information and trade matters. These were not in any way diplomatic missions.


The first Commissioner ke London ialah YM Raja Sir Tun Uda bin Raja Muhamad yang berkhidmat dari 1 July 1953 hingga16 October 1954. Kemudian diambil alih oleh Dato’ Othman bin Mohamad yang berkhidmat dari 16 October 1954 sehingga 5 July 1957.

Selepas kemerdekaan,Pesuruhjaya tinggiMalaysia ke United Kingdom ialah Dato’ Nik Ahmad Kamil bin Nik Mahmood. The Malaysian High Commission first occupied the premises of 57 Trafalgar Square, presented to the Government as a gift of the Crown Estates. Later it moved to Great Portland Street and in the 1960s to its present address at 45 Belgrave Square.

Buat masa sekarang, Tuan Yang Terutama (His Excellency) Dato Abdul aziz Muhammad adalah pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom. Bagaimanapun, agak malang sedikit, kami tak dapat berjumpa dengan Tuan Yang Terutama kerana beliau kembali ke Kuala Lumpur atas tugas rasmi dua hari sebelumnya.



Kami bagaimanapun agak bertuah kerana Timbalan Pesuruhjaya Tinggi, Dato Rustam bin Yahya sudi melayani dan menyambut kehadiran kami. Kami dibawa masuk ke dalam bangunan kedutaan yang tersergam indah dan berkumpul di bilik mesyuarat yang mewah. Aku bagi pihak delegasi memperkenalkan diri dan kami memulakan perbincangan.Yg Berbahagia Dato' Rustam, yang menggunakan pendekatan yang bersahaja, menjadikan delegasi kami cepat menyesuaikan diri dan kami berbincang dalam suasana yang rancak dan mesra.keramahan Yg Berbahagia Dato' menyebabkan kami tidak terasa masa begitu cepat berlalu sebelum majlis pertemuan tersebut ditamatkan dengan ucapan ringkas oleh ketua delegasi dan pemberian hadiah cenderahati.




No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...