Monday, June 22, 2009

Tiba di Steseyen Lauter Brunen





Jam 6 petang 9hb jun 2009, kami tiba di bandar lauter Brunen, Switzerland. Lauter Brunen, sebuah pekan perkampungan yang tidaklah sebesar mana, tetapi merupakan sebuah pekan penting dan nadi kepada negara Switzerland, terutamanya bagi pendaki-pendaki gunung. bandar ini merupakan pusat persinggahan atau kem utama yang letaknya lebih kurang 3000 kaki dari paras laut, kurang 1500 kaki daripada kemuncak tertinggi di pergunungan alps ini. Pekan kecil ini juga mempunyai stesyen keretapi yang membawa terus pelancung ke kemuncak gunung, air terjun berpuluh tingkat di kaki gunung dan gua-gua yang banyak terdapat di persekitaran Jungfrau Mountain.

Setibanya kami di Lauter Brunen, peserta memasang khemah dan bersedia untuk makan malam. Selepas mnakan malam, kami masuk ke kabin dan aku tidak perlu menunggu lama untuk lena. Besok pagi aku dah buat keputusan untuk tidak mendaki gunung kerana penat.


No comments:

MADRID II

  Kota Madrid seawal abad ke 9 pernah diperintah oleh gabenur Umayyah Andalusia dan kota ini dikenali sebagai 'majrit' dari kata asa...